Gå till innehåll
laddar...
svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
Landkoll 8 mars

Vevradio och stormkök slutsålda i flera butiker

Att krisberedskap är ett hett ämne just nu kan hemmafixarbutikerna skriva under på. Sedan SVT:s succéserie Nedsläckt land sändes har försäljningen av stormkök och nödradior nämligen slagit i taket.

 Omsättningen av Biltemas nödradio fördubblades i februari.
Omsättningen av Biltemas nödradio fördubblades i februari. FOTO: Biltema

I SVT:s serie Nedsläckt land fick tio deltagare leva utan el med begränsade förutsättningar under tolv dagar. Serien har väckt stort engagemang för såväl nationell krisberedskap som hemberedskap. Det dröjde inte länge tills butikerna som säljer diverse kris-kit och friluftsredskap märkte att folk började bunkra.

– När det går ut tungt i nationella kanaler, som i SVT, påverkar det marknaden mer än vad vi tror. Vi blir sällan förvarnade, utan står där och frågar oss vad det beror på. Då är det ofta ett tv-program eller någon som uttalat sig. Det kan hända på en natt och då ser vi effekten direkt, säger Johan Gerdevåg, marknadschef på Biltema.

Läs också: Kevin tillbringade 12 dagar utan ström i SVT-experimentet Nedsläckt land

Fördubblad försäljningsnivå

Populärast har stormköken varit, som snabbt sålde slut på Biltema.

– Det sa bara ”swusch” redan dagen efter programmet sändes. Sedan var det slut i varenda butik, säger Johan Gerdevåg.

Läs också: Därför är det bäst att bo på landet – när krisen kommer

Försäljningen av nödradior har också fått ett rejält uppsving. Omsättningen av Biltemas batteridrivna nödradio har fördubblats i februari och vevradion har varit slut i butikerna de två senaste veckorna.

– Hälften av våra varuhus har stått tomma på vevradion. Många har velat bunkra upp. Framför allt kan vi se att det är i Uppsala och Karlstad som man har anammat det här, säger Johan Gerdevåg.

Utökar sortimentet

På Kjell & Company har försäljningen av nödradior också ökat kraftigt. En del butiker står utan produkter och företaget ska plocka hem större lager och komplimentera utbudet med fler modeller.

– Det blir en märkbar effekt när TV-sändningar och andra större informationskampanjer rekommenderar att köpa produkter som vi säljer. När MSB skickade ut sin faktabroschyr Om krisen eller kriget kommer såg vi även där en försäljningsökning, skriver Marcus Westberg, utvecklare på Kjell & Company, i ett mejl.

Dynamoficklampor populära

Clas Ohlson har inte nödradior i sitt sortiment, kedjan har däremot kunnat se en ökad försäljning av dynamoficklampor (som laddas med vev) under början av 2019.

Läs också: Därför borde alla ha en vedspis – räddaren i nöden!

Kommentarer

Genom att kommentera på Land så godkänner du våra regler.

Läs mer om

Lands Nyhetsbrev

Gör som 43 000 andra - få tips om nyheter, inspiration, mat & vin direkt till din e-post!

Missa inga nyheter
Gratis

Den information som du lämnar här kommer att behandlas i enlighet med vår personuppgiftspolicy. Vi rekommenderar att du läser den innan du går vidare.


Läs fler artiklar från Land.se

Till toppen