Gå till innehåll
Shopping Resor
svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
Mat & dryck 9 februari

Baljväxter – intressant fakta och tips på användning

Vita bönor, svarta linser och kidneybönor. Baljväxter kommer i många former och smaker och alla är bra till mycket. Kolla in våra tips om hur du kan använda bönor och linser.

 Färgglatt, smakrikt och med stor variation - bönorna regerar. Foto: Katarina Ekeström.
Färgglatt, smakrikt och med stor variation - bönorna regerar. Foto: Katarina Ekeström. FOTO: Katarina Ekeström

De ätbara, torkade fröna från baljväxter är verkligen inte en och samma sak. Utseende, smak och konsistens skiljer sorterna. Den stora vita bönans krämighet, den lilla svarta linsens fasta elegans och kikärtans nötiga karaktär. Användningsområdena är oändliga.

Sveriges kommersiella odling av baljväxter har handlat mycket om gula ärtor och bruna bönor, men det finns provodlingar av många spännande sorter, kikärtor, linser och en hel rad bönvarianter.

Salta innan kokning

Koka baljväxter med salt! Förr sa man att baljväxternas skal blev hårt av saltet, men det är en seglivad myt. Ska du ha bönorna i sallad kan de kokas i buljong för extra smak, men häll alltid av kokvattnet.

Många olika kulturarvssorter

Odlar du egna baljväxter? Missa inte alla kulturarvsorter som olika fröfirmor erbjuder: gråärt, Mor Kristines kokböna, Oves lilla svarta, Månsagårdens spritböna och många fler. Titta bland annat hos nordfro.se eller hos runabergsfroer.se

Kan ersätta äggvita

Faba kallas spadet du får i en förpackning kokta kikärter. Det används ibland för att ersätta äggvita och man räknar med att 3 msk kikärtsspad motsvarar 1 äggvita. Spadet kan exempelvis vispas till en luftig marängsmet.

Lektin kan reta

Vissa är känsliga för låga halter lektiner som kan finnas. Tåligheten skiljer sig helt enkelt mellan olika personer.

Finurligt system

Baljväxter har den fantastiska förmågan att de med hjälp av bakterier binder kvävgas till sitt rotsystem och omvandlar det till en sorts växttillgängligt naturligt gödsel.

In i frysen

Känns det jobbigt med blötläggning och långkok? Gör stora satser och frys in i lagom stora portioner så behöver du inte göra det ofta. Tänk dig att 100 g torkade baljväxter ungefär motsvarar 1 burk eller tetra konserverade.

Krydda på!

Smakkamrater beror på vilken baljväxt det handlar om, men generellt kan man säga att baljväxter tål kryddning.

Vänj dig långsamt

Bubblig i magen av baljväxter? Det är fibrer och vissa kolhydrater som ställer till det, men misströsta inte de flesta kan vänja sig. Små portioner ofta av väl kokta bönor är bästa boten.

Läs också: Därför ska du äta baljväxter varje dag

Smaka av

Lita inte på tiden. Känn på baljväxterna när du kokar istället för att titta på klockan. Det kan variera beroende på hur gamla de är och på hur de förvarats. Och koka dem alltid mjuka.

Lång mättnad

Baljväxter håller blodsockret på en jämn nivå och de håller dig mätt länge.

Passar alla

Baljväxter är inte intressant fråga bara för vegetarianer. De passar utsökt in i köttätarens meny att röra ner i en gryta, dryga ut köttfärssåsen med eller varför inte toppa ett hummusfat med en kryddig färsröra.

Tusentals varianter

Den stora familjen ärtväxter rymmer över 20 000 arter. Många ätbara och inte bara de vi äter som torkat frö. Förutom, bönor, ärtor, linser och kikärtor hittar man bland annat jordnötter.

Välj rätt lupin

Mat- eller sötlupinen ett nytillskott bland baljväxterna. Gammal i odling på andra ställen, men ny hos oss. En baljväxt med fantastiska egenskaper att utforska. Förväxla den inte med den vilt växande blomsterlupinen som är direkt giftig.

Jämfört med kött

Hur ser proteininnehållet ut om man jämför torra baljväxter med kött, fisk och kyckling? De animaliska produkterna ligger runt 20 – 30 gram protein per 100 gram råvara. En snabb titt på baljväxter ger ett värde på runt 20 gram per 100, men lite lurigt är det eftersom det är en beräkning på torra produkter. Kokade och ätklara ligger siffran på ungefär 8 gram per 100.

Kommentarer

Genom att kommentera på Land så godkänner du våra regler.

Gör som 60 000 andra!

Missa inte Lands nyhetsbrev

Få lästips om hem och trädgård, mat och dryck samt djur och natur

Den information som du lämnar här kommer att behandlas i enlighet med vår personuppgiftspolicy. Vi rekommenderar att du läser den innan du går vidare.

Populära ämnen på Land.se

Läs artiklar i säsong

Till toppen