Marcus Karlssons satsning på vegochark blev en succé
Marcus Karlsson satsade på veganskt när han som 20-åring tog över släktens charkuterifabrik.
I dag står vegomaten för 35 procent av omsättningen.
Läs om 5 andra vegoprodukter som gör succé i butikerna.
”Vad ska det där vara bra för?”
”Varför håller ni er inte till det ni redan kan?”
Så kunde det låta för några år sedan, när Marcus Karlsson och hans kollegor försökte experimentera fram nya veganska korvar på H Karlssons Charkuterifabrik i Härryda utanför Göteborg.
Skeptiska medarbetare
VD Marcus Karlsson var då blott 23 år och hade tagit över familjeföretaget efter sin far ett par år tidigare.
Här hade det stoppats korv av fläsk, nöt och lamm i över 100 år.
Några av de anställda har jobbat i fabriken i närmare 40 år och var milt sagt skeptiska till den nya, veganska satsningen.
– De är riktiga korvälskare och undrade varför vi skulle börja satsa på vego, minns Marcus.
Läs också: Vad är skillnaden mellan vegetarian och vegan?
Vännerna valde vego
Själv hade han flera vänner som åt vegetariskt eller veganskt. Samtidigt märkte han hur korvförsäljningen minskade medan intresset för mer klimatsmarta och gröna alternativ växte.
Marcus bestämde sig därför för att försöka utveckla ett nytt, köttfritt sortiment.
– Vi provade de vegetariska produkterna som fanns på marknaden och tyckte att allt såg likadant ut, och det mesta var baserat på soja och gluten, säger han.
Produkter utan soja
Marcus ville ta fram veganska produkter som inte innehåller soja eftersom det börjar bli mer och mer ifrågasatt.
– Och eftersom vi vill få köttätarna att byta till vegetariskt, men fortfarande kunna äta samma typ av mat som vanligt, började vi med korv och hamburgare.
Det visade sig att det var svårare än vad han kunnat tro. Flera år av provlagande och analyserande följde.
– Det finns tusenåriga kunskaper om kött, till exempel vad som händer när man röker eller grillar det. Men när det gäller vegetariskt så finns det inte så mycket kunskaper. Vi var tvungna att börja från grunden och testa olika typer av protein, berättar han.
Vill ha svenska ärtor
Efter att ha laborerat med en rad olika växtbaserade proteiner fastnade Marcus för ärtan.
I dag använder företaget ärtprotein från gröna ärtor, oftast odlade i Holland, som bas i sina veganska produkter.
– Vårt mål är att använda svenska ärtor, men tyvärr har vi inte hittat något sätt att utvinna proteinet ur ärtan i Sverige än.
Efter drygt två års produktutveckling tog det nästan ytterligare ett år innan företaget lyckades ta korvarna och burgarna från provköket till en mer storskalig produktion.
20 nya anställda
För snart två år sedan lanserade företaget sina första veganska produkter under namnet ”Peas of Heaven”. Sedan dess har både sortimentet, efterfrågan och omsättningen ökat stort.
Satsningen har också gjort att företaget har ökat antalet anställda, från ett 30-tal i fjol till dagens 52.
Både de anställda liksom Marcus pappa Fred-Henrik Karlsson, som också var negativ till omställningen inledningsvis, är glada över den vågade nysatsningen.
– Vi tror verkligen att det här är framtiden, säger Marcus. Vi har sålt korv i 102 år och har inga planer på att lägga ner den delen, men det är det veganska som vi fokuserar på.
Stor efterfrågan
Efterfrågan på veganskt har ökat stort de senaste åren, men det har även konkurrensen i matbutikerna.
I USA finns flera företag som har satsat miljardbelopp på att utveckla köttliknande veganska substitut och i Sverige finns flera livsmedelsföretag som satsar på nya produkter baserade på baljväxter.
– Konkurrensen har ökat och kommer att öka ännu mer, säger Marcus. Vi är ett ganska litet företag och måste stångas med jätteföretag, så det gäller att göra så bra produkter som möjligt.
Utvecklar produkter
Företaget satsar på ständigt utveckling av vegoprodukterna, som att dra ner på saltet och få upp proteinhalten.
– Vi vill att de ska vara bra för både människan och klimatet, förklarar Marcus,
Nu är målet att nå ut till den breda massan. I dag säljs ”Peas of Heaven” i alla CityGross butiker och i drygt 1 000 av Icas butiker runtom i landet. Marcus jobbar hårt för att få fler matkedjor att nappa.
– Många säger att de vill satsa mer på vegetariskt, men när det väl kommer till kritan är det inte så. Vissa tror att vego bara är en fluga, men vi märker att det finns ett stort sug bland konsumenterna.
Fick fint pris
Tidigare i år fick Marcus ta emot Unga landsbygdspriset Väst, ett pris på 25 000 kronor som Västra Götalandsregionen delar ut till framgångsrika företagare mellan 15 och 30 år.
– Det var jätteroligt, men det är inte bara jag som ligger bakom det här. Vi firade med tårta i lunchrummet, resten av pengarna använde jag till produktutveckling.
4 andra vegosuccér gjorda av ärtor
De senaste fem åren har försäljningen av växtbaserade livsmedel bökat med 15-30 procent per år, enligt branschorganisationen Växtbaserat Sverige.
Allra störst ökar efterfrågan på produkter gjorda av protein från gula ärtor i stället för soja. Efterfrågan på gula ärtor har fördubblats sedan 2015 och uppgår globalt till 275 000 ton per år.
1. Ärtpuckar
Coop satsar på vegobiffar, bland annat Ärtpuckar gjorda av svenskodlade gula ärtor.
2. Green cuisine
Livsmedelsjätten Findus satsar på serien Green cuisine med färdigrätter baserade på ärtprotein. Bland annat Linguine bolognese och Pulled vego.
3. Bärta
Swedish Temptations i Karlshamn gör biffar, burgare och rökt pålägg av svenskodlade gula ärtor som groddats och fermenterats.
4. Beyond Meat
Amerikansk tillverkare av hamburgare och korvar gjorda av ärtprotein.
5. Felix delikatessbullar
Nya vegobullar gjorta av vete- och ärtprotein.
Tänkte bli läkare
Namn: Marcus Karlsson.
Yrke: Vd för H Karlsson Charkuterier i Härryda.
Bor: I lägenhet i Göteborg.
Ålder: 27 år.
Familj: Mamma, pappa och lillebror.
Om att ta över företaget som 20-åring: Jag hade precis gått ut gymnasiet och planerade att bli läkare. Jag hade jobbat extra i fabriken och tyckte att det var roligt, så när min far ville sluta kändes det självklart att ta över. Sedan dess är jag fast.
Kommentarer
Genom att kommentera på Land så godkänner du våra regler.