Kampanjen ”Mer svenskt kött på restaurang” uppmanar att fråga om ursprung
Våga fråga om köttets ursprung på krogen! Det uppmanar en ny kampanj som vill få alla restaurangbesökare att ställa frågan om köttets ursprung när de beställer mat på krogen.
Kampanjen ”Mer svenskt kött på restaurang” vill sätta ljuset på att bara 20 procent av allt kött som serveras på krogen kommer från Sverige. Detta trots att djuren som föds upp i Sverige utsätts för minimal antibiotika-användning under tillväxten.
– Vi vill skapa nya kreativa samarbeten genom att koppla samman restaurangbranschen med svenska köttuppfödare. På det sättet hoppas vi möta gästernas efterfrågan på svenskt kött på menyn, säger Viktoria Östlund, LRF:s expert på nöt och lamm till LRF.se.
Köttbönder och krogbransch satsar tillsammans
Kampanjen sätter i gång under våren och ska leda till att uppfödare av köttdjur och krogbranschen tillsammans ska se till att krogbesökare får bättre kunskap om hur lite av köttet på restaurangerna som är svenskt.
– Målet är att öka efterfrågan på svenskt kött rejält. LRF är den perfekta partnern för att knyta ihop restaurangbranschen med våra köttproducerande medlemmar, säger Gustav Arnell som är kock och projektledare för kampanjen.
Intresset stort för svenskt kött
Enligt en tidigare undersökning är intresset för svenskt kött stort. 68 procent av ungdomar mellan 15 och 24 anser att det är viktigt att köttet de äter är svenskt enligt Ungdomsbarometern som gjorde sin undersökning 2019.
Enligt Ungdomsbarometern är det intresset för hållbarhet, klimat och miljö som ligger bakom ungdomarnas val av svensk mat.
Kampanjen ”Mer svenskt kött på restaurang” vill visa att svenska djur föds upp på ett hållbart och klimatsmart sätt med väldigt låg antibiotika-användning och kampanjen är tänkt att vara i gång under två års tid.
Läs också: Därför ska du välja mat från Sverige
Kommentarer
Genom att kommentera på Land så godkänner du våra regler.