Gå till innehåll
laddar...
svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
Öl 22 januari 2018

Från djur till ölbryggeri – och succé!

När de sista djuren lämnade gården 2012 ville Gunnar Emanuelsson göra något nytt. Resultatet blev Nääs Gårdsbryggeri som blivit en framgång.

 Gården i södra Östergötland har byggts om till bryggeri och Lars Schweitz, Emil Jonsson och Gunnar Emanuelsson trivs i lokalerna.
Gården i södra Östergötland har byggts om till bryggeri och Lars Schweitz, Emil Jonsson och Gunnar Emanuelsson trivs i lokalerna. FOTO: Ronny Karlsson

Gården Nääs i södra Östergötland hade till stora delar handlat om djurhållning i många år. 1990 slutade Emanuelsson själv att jobba på gården men via en arrendator fanns det djur kvar fram till 2012.

Då hamnade han i ett vägskäl. Han kunde sälja gården eller satsa på en annan verksamhet. Det blev det andra alternativet och det är han tacksam för idag.

– Vi lyckas med att göra bra öl och har kolla på processerna. Vi gör ett nollresultat som det är nu. Kan vi satsa och ta in en kille till kan vi växa en hel del och inte vara lika känsliga.

Läs också: Möt bröderna som startade bryggeri och äventyrspark

Struligt i början

I januari 2013 påbörjade bygget av ett bryggeri. Lokalerna fick renoveras och en hel del utrustning skulle in.

Det blev dessutom en del strul inledningsvis när den tänkta bryggerileverantören gick i konkurs. Det kostade både tid och pengar men till slut stod ett bryggverk på 1000 liter på plats från ungerska Zip.

Med på bryggeriresan finns i dag också Lars Schweitz och Emil Jonsson. De jobbar med försäljning respektive bryggning.

Schweitz har lång erfarenhet från branschen. 1993 startade han ett bryggeri på Bredaryds Wärdshus i Småland.

– Det var Sveriges första restaurangbryggeri och jag drev det i 15 år, säger han.

Läs också: Kopparbergs bryggeri – en succé

 Gunnar Emanuelsson hoppas på att kunna brygga mer öl under 2018.
Gunnar Emanuelsson hoppas på att kunna brygga mer öl under 2018. FOTO: Ronny Karlsson

I fjol bryggdes det cirka 90 000 liter på Nääs Gårdsbryggeri, men det är inte en nivå som de är nöjda med.

– Ambitionen är att fylla ut bryggeriet och komma upp runt 200 000 liter per år, säger Emil Jonsson.

Andra verksamheter ska till

Utöver bryggeriet ska det satsas på andra verksamheter i den före detta ladugården. Det ordnas en uppskattad julmarknad som i december lockade cirka 1000 besökare till gården, och finns i dag en butik där det bland annat säljs viltkött och bryggeriets egen folköl.

Under året kommer även en restaurangdel med eget kök stå klart och där finns möjlighet att ta emot gäster för till exempel ölprovningar.

Att stå på flera ben har känts viktigt för Emanuelsson och nu börjar han nå det läget där de olika verksamheterna tillsammans ger en stabil grund för satsningen.

Ölen från Nääs Gårdsbryggeri finns i dag i tio olika butiker hos Systembolaget och det ger förstås en viktig försäljning. Men lika mycket öl säljs på andra håll, bland annat ökar folkölsförsäljningen i dagligvaruhandeln.

 Det har blivit en hel del olika öl genom åren för Nääs Gårdsbryggeri. Emil Jonsson, Gunnar Emanuelsson och Lars Schweitz kommer att ta ram ännu fler under året.
Det har blivit en hel del olika öl genom åren för Nääs Gårdsbryggeri. Emil Jonsson, Gunnar Emanuelsson och Lars Schweitz kommer att ta ram ännu fler under året. FOTO: Ronny Karlsson

– Men vi gör ganska få fat, det finns inte så många pubar i vår närhet, säger Emil Jonsson.

Där finns en skillnad jämfört med bryggerier i större städer. Bristen på barer och pubar är ett problem som oftast inte möter de som satsar i större städer med ett bredare nöjesutbud. Nu är det pubar i Linköping och Norrköping som det säljs mest till, och dit är det ganska många mil från Ydre kommun vid leveranser och säljsamtal.

Nyfikna konsumenter

Att ta fram recept på nya öl och att erbjuda nya öl till kunder har blivit alltmer viktigt. De medvetna ölkonsumenterna i dag är ofta nyfikna när det dyker upp nya öl på marknaden.

– Kunderna vill se nya öl och försöker att förnya oss hela tiden, säger Emanuelsson.

Läs också: Det lokala bryggeriet blev bygdens träffpunkt

Relaterade artiklar

Lands Nyhetsbrev

Gör som 43 000 andra - få tips om nyheter, inspiration, mat & vin direkt till din e-post!

Missa inga nyheter
Gratis

Den information som du lämnar här kommer att behandlas i enlighet med vår personuppgiftspolicy. Vi rekommenderar att du läser den innan du går vidare.


Läs fler artiklar från Land.se

Till toppen