Systembolaget stoppar Ängöls Midsommaröl
Ängöl i Kalmar stoppas från att sälja sitt somriga säsongsöl. Systembolaget menar att etikett och namn förhärligar alkohol vid högtider.
I fjol släppte det lokala bryggeriet Ängöl ett öl som skulle passa till midsommarfesten. På etiketten hade de satt en klassisk illustration av Kalmarkonstnären Jenny Nyström och namnet ‘Midsommaröl’.
Nu stoppas produkten, rapporterar SVT Nyheter Småland.
Därför stoppas midsommarölet
På etikettbilden går ett finklätt ekipage ledda av en speleman fram på en stig vid en sjö. På vattnet sitter människor i roddbåtar prydda av björkris. Bilden andas ljummen midsommarkväll.
Läs också: Fem goda kombinationer: Svensk ost och öl
Anledningen till att ölet nu stoppas är att Systembolaget har bedömt produkten som ett ”förhärligande av högtiden midsommar”.
– Jag blev förvånad och tyckte att det kändes godtyckligt, eftersom etiketten är samma som förra året, säger Johan Håkansson, VD på Ängöl, till SVT Nyheter Småland.
Ny bedömning varje år
Midsommarölet är en säsongsprodukt och för sådana krävs nya tillstånd inför varje lansering. I Konsumentverkets allmänna råd vid marknadsföring av alkohol står att etiketter inte får förhärliga alkoholkonsumtion vid högtider.
Johan Håkansson menar att bryggeriet valde motivet med omsorg. Barn vid en midsommarstång valdes bort, till exempel.
– Det här motivet tyckte vi var oklanderligt, fortsätter han.
Men Systembolagets handläggare menar att motivet är olämpligt av ytterligare ett skäl. Det innehåller situationer då det är riskfyllt att dricka alkohol i och med att personer på bilden sitter i båtar.
Kalmarbryggeriet överklagar
Ängöl har valt att överklaga Systembolagets beslut. I sin överklagan poängterar de att det till skillnad från andra farkoster som pryder godkända etiketter inte är olagligt att framföra en roddbåt onykter.
Johan Håkansson säger till SVT Nyheter att Systembolagets beslut innebär en ekonomisk förlust för bryggeriet.
– Vi har inte buteljerat en massa öl som vi inte kan sälja eller så, men vi får hitta på något annat med det ölet vi har i tankarna.
Uppdatering: Alkoholsortimentsnämnden bifaller Ängsöls överklagan av Systembolagets beslut.
I beslutet skriver nämnden att ”etiketten inte kan anses strida mot bestämmelserna om marknadsföring”.