Gå till innehåll
laddar...
svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
Hälsa 16 januari

Så fungerar antiinflammatorisk mat

Mat som påstås kunna hämma inflammationer i kroppen har blivit en trendig diet. Detta menar anhängarna till antiinflammatorisk kost att du ska äta.

 Lax, avokado, chili, nötter och olika sorters lök räknas till listan över så kallad antiinflammatorisk mat.
Lax, avokado, chili, nötter och olika sorters lök räknas till listan över så kallad antiinflammatorisk mat. FOTO: Istock

Rönen om så kallad antiinflammatorisk kost går i sär. Samtidigt som viss forskning pekar på att livsmedel som sötpotatis, lax, kyckling, avokado och chili kan ge en rad hälsofördelar, visar annan att det inte påverkar inflammationsrisken alls.

Det menas med inflammation

Vad är det då för inflammation som påstås kunna hindras med kosten?

Fettväven i kroppen producerar en rad ämnen som aktiverar immunförsvaret. Särskilt vid viktuppgång blir immunförsvaret snart överaktivt vilket tillåter en låggradig inflammation att bryta ut.

Tidiga skeden av hjärtkärlsjukdom, typ 2-diabetes, demens, diabetes och stroke har kopplats till låggradig inflammation. Det som anti-inflammatorisk kost påstås kunna göra är att motverka inflammationen från att bryta ut.

Läs också: Ny forskning: Ät mindre – lev längre!

Delade meningar om antiinflammatorisk kost

Forskare är överens om att en person som lider av fetma har ökad risk för följdsjukdomar. När personen går ned i vikt minskar risken att insjukna. Således kan en omläggning av kosten vara till stor nytta.

I dietböcker och artiklar om anti-inflammatorisk mat listas vissa livsmedel särskilt ofta. De tillåtna livsmedlen passar i många fall även in i den vetenskapligt bevisat nyttiga medelhavsdieten. Kritiker menar därför att den påstått antiinflammatoriska maten snarare är nyttig av denna anledning.

Se nedan ett urval av vad anhängarna till antiinflammatorisk kost menar att du ska äta.

Läs också: Lev längre med anti-inflammatorisk smartmat

Påstått antiinflammatorisk mat

  • Spenat
  • Avokado
  • Oliver
  • Sötpotatis
  • Tång
  • Bär
  • Lax
  • Skaldjur
  • Fågel
  • Surkål
  • Lök
  • Vitlök
  • Chilipeppar
  • Nötter
  • Keso
  • Kesella
  • Yoghurt
  • Fetaost
  • Mozzarella
  • Kokosmjölk
  • Kallpressad olivolja
  • Rapsolja
  • Kokosolja
  • Kardemumma
  • Kakao
  • Ceylonkanel
  • Gurkmeja
  • Kryddnejlika
  • Ingefära
  • Färsk apelsinjuice
  • Granatäppeljuice
  • Grön smoothie
  • Grönt, rött och vitt te

Påstått inflammatorisk mat

  • Mango
  • Ananas
  • Vindruvor
  • Vete
  • Ris
  • Socker
  • Torkad frukt
  • Solrosolja, majsolja
  • Färgämnen och smakförstärkare
  • Vinäger
  • Alkohol

Mat som påstås vara både och

  • Kaffe
  • Rött kött
  • Mejeriprodukter

Källor:MåBra, iForm, Hälsoliv, Sahlgrenska universitetssjukhuset

Relaterade artiklar

Läs mer om

Lands Nyhetsbrev

Gör som 43 000 andra - få tips om nyheter, inspiration, mat & vin direkt till din e-post!

Missa inga nyheter
Gratis

Den information som du lämnar här kommer att behandlas i enlighet med vår personuppgiftspolicy. Vi rekommenderar att du läser den innan du går vidare.


Läs fler artiklar från Land.se

Till toppen