Gå till innehåll
svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
Mat & dryck 1 augusti 2018

Stora mängder svenskt nötkött ska reas bort

Livsmedelsjätten Axfood vill hjälpa de svenska köttbönderna i torkan och köper in 200 ton mer svenskt nötkött än normalt. Från mitten av augusti kommer Hemköp och Willys att rea ut det svenska köttet.

 Prisnivåerna kommer att sänkas med upp till 30 procent när det svenska köttet nu reas ut på Willys och Hemköp.
Prisnivåerna kommer att sänkas med upp till 30 procent när det svenska köttet nu reas ut på Willys och Hemköp. FOTO: IBL

Den stora bristen på djurfoder har tvingat många köttbönder att nödslakta, vilket har lett till stora lager av kött. Bland de första att sänka priset blir Hemköp och Willys, som ägs av Axfood.

– Det handlar om tillgång och efterfrågan. När vi får ett överskott blir det sänkta priser för konsumenterna. Vi har gjort om vår marknadsföring och kommer att rulla ut priskampanjer från vecka 33, säger Claes Salomonsson, presschef på Axfood.

Läs också: ”Kommuner måste ställa upp för svenska bönder”

Redan i mitten på juni tog Axfood kontakt med köttproducenter och slakterier för att diskutera vad som kunde göras.

– Dagligvaruhandeln kan med hjälp av kampanjer uppmuntra konsumenterna att i högre grad välja svenskt kött och därmed minska det överskott som nu uppstår, säger Nicholas Pettersson, vd för Dagab Inköp och logistik och inköpsdirektör på Axfood.

30 procent lägre pris

Prisnivåerna kommer att sänkas upp till 30 procent, uppger Hans Bax, affärsområdeschef på Axfood. Till exempel entrecote och biff kommer att bli 30 procent billigare. Enklare styckdelar sänks inte lika mycket.

Vilka som kommer att stå för förlusterna när köttet reas ut är fortfarande inte helt klart.

– Det beror på hur mycket köttbönderna och slakterierna kan sänka. För att få det här att gå ihop kommer hela kedjan att få ta ett visst ansvar. För konsumenterna blir det lägre pris, säger Claes Salomonsson.

Läs också: Hon vill stoppa vårt ”filébeteende”

Uppmanar till ansvar

Slakteriet KLS Ugglarps är Axfoods största leverantör av svenskt kött och de tycker att det här initiativet är bra.

– Ska vi få avsättning för den ökade tillgången måste alla hjälpas åt. Det är en stor press och en svår situation som Sveriges bönder befinner sig i och då gäller det att alla tar ansvar från bonde till konsument, säger Paul Robertsson på KLS Ugglarps.

Även landets Reko-ringar inleder nu en köttkampanj för att uppmuntra konsumenterna att i stället för att köpa kött inför varje måltid beställa köttlådor direkt från producenterna.

”Alla kan göra en insats”

– Alla konsumenter som har en frys kan göra en viktig insats redan idag, både för sin lokala bonde och för sin trakt. Dessutom får konsumenterna tillgång till hög köttkvalitet och styckningsdetaljer som man inte hittar i en vanlig butik, säger Kajsa Widén, lantbrukare med köttdjursuppfödning på Vettsta Gård i Alunda.

Ska slippa nödslakta

Initiativet till kampanjen kommer från Uppsala Reko-ring.

– Varje djur som säljs i Reko-ringarna innebär dels att det totala trycket på slakteriernas försäljningsavdelningar minskar, dels att fodret räcker längre till de djur som är kvar på gården, säger Kajsa Widén.

Läs också: Butiker stoppar inköp av utländskt kött

Relaterade artiklar

Lands Nyhetsbrev

Gör som 49 000 andra - få tips om nyheter, inspiration, mat & vin direkt till din e-post!

Missa inga nyheter
Gratis

Den information som du lämnar här kommer att behandlas i enlighet med vår personuppgiftspolicy. Vi rekommenderar att du läser den innan du går vidare.


Läs fler artiklar från Land.se

Till toppen