Svenskt bryggeri med sikte på världen
Nu vill hela världen dricka skånska bryggeriet Brewskis öl. Bryggaren Marcus Hjalmarsson siktar på att öka exporten rejält och nästa steg blir licensbryggning i USA.
Det går fort i den svenska ölvärlden. Helsingborgs-bryggeriet Brewski har gjort succé sedan de bryggde sin första öl för några år sedan och deras framgångar stannar inte inom Sveriges gränser.
–Förra veckan serverades Brewski i 19 länder samtidigt. Vi har distributörer i 26 länder och vi har väldigt långa väntetider till Europa på våra bästsäljare, säger Marcus Hjalmarsson som inte bara är grundare utan även en av bryggarna på bryggeriet.
Ständigt växande efterfrågan
Hjalmarsson och Brewski gör öl som tydligt influerats av den moderna amerikanska ölen men har en personlighet i både smaker och etiketter som gör att den som smakat den gärna smakar mer. Och de märker att intresset för den svenska ölen är stor utomlands.
– Efterfrågan är sedan ett år tillbaka enorm och ständigt växande. Och det gäller inte bara oss, jag tror att en handfull svenska bryggerier kommer att ta stora kliv ut i världen inom kort, säger Hjalmarsson.
USA, Kina och Ryssland vill ha svensk öl
Länderna som vill dricka den svenska ölen är väldigt många och trycket från USA är så stort att Brewski nu tittar på sätt att brygga den svenska ölen på plats på den amerikanska kontinenten.
– Vi tittar på olika lösningar i detta nu. Närmast att licensbrygga är i USA, eftersom orderingången är ohanterbar. Vi förhandlar med flera aktörer i detta nu.
Hjalmarsson tillägger att det här bara är början.
– Både Ryssland och Kina är på oss hela tiden. De volymer som de vill ha av oss är helt galet.