Gå till innehåll
Shopping Utbildning
svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
mat 12 november 2015

Efter arseniklarmet: 9 goda alternativ till ris

Efter larmet om höga arsenikhalter i ris finns det goda skäl att välja andra gryn till middag. Många av alternativen är dessutom betydligt bättre både närings- och miljömässigt.

1. Dinkel

land_aritkel_dinkel

En gammal vetesort, finns att köpa både som hela kärnor med längre koktid (cirka 45 -60 minuter) och som matdinkel. Matdinkeln består av slipade dinkelkorn och tillagas på en kvart. Det har lite mindre tuggmotstånd än hela korn.

2. Blomkålsris

land_artikel_blomkal

”Ris” av grovriven blomkål har blivit populärt på senare tid. Det är både snabblagat och hälsosamt. Bara att riva ett blomkålshuvud och lägga i kokande, saltat vatten i tio sekunder. Låt rinna av i ett durkslag.

3. Bulgur

land_artikel_bulgur

Består liksom couscous av durumvete, men bulgur är mer fiberrikt eftersom en större del av vetekornet finns med. Smaken är också lite djupare än den hos couscous.

4. Couscous

land_artikel_couscous

Små gryn av ångat och torkat durumvete. En variant som kallas pärlcouscous består av större, runda gryn. Många barn tycker om couscous, så det kan vara ett lämpligt alternativ om korngryn och liknande inte slinker ner. Om än inte lika nyttigt.

5. Kamutvete

land_artikel_kamutvete

Protein-, mineral- och vitaminrikt urvete med angenämt nötig smak. Är nära släkt med dinkel.

6. Mathavre

land_artikel_mathavre

Mathavre har en mild smak och funkar fint som ersättning för ris. Det är dessutom betydligt nyttigare än ris och har liksom korngryn kolesterolsänkande effekt.

7. Matvete

land_artikel_matvete

Vetekorn där bara en liten del av skalet putsats bort. Mättande och tuggigt.

8. Quinoa

land_artikel_quinoa

Näringsrik ört som finns i olika färger: vit, röd och svart. Quinoa har en fräsch smak och lätt krispig konsistens. Skölj fröna före kokning så försvinner bitterämnen som sitter i skalet.

9. Korngryn

land_artikel_korngryn

Korngryn är en av ingredienserna i klassiska svenska livsmedel som isterband och pölsa. Men korngryn är också ett smakrikt, fiberrikt och hälsosamt alternativ till ris. Ett tips för att förkorta koktiden är att lägga grynen i blöt över dagen.

Det finns också en produkt som kallas matkorn, korn som klippts i mindre bitar, och som bara behöver tillagas i cirka tio minuter. Pärlgryn består av den inre delen av korngrynet. De går snabbare att koka och är lite mer lättätna. Innehåller inte lika mycket nyttigheter som hela korngryn dock. Korngryn odlas i Sverige och är bland annat därför också ett klimatsmart alternativ till ris.

 

Läs mer om

Populära ämnen på Land.se

Gör som 60 000 andra!

Missa inte Lands nyhetsbrev

Få lästips om hem och trädgård, mat och dryck samt djur och natur

Den information som du lämnar här kommer att behandlas i enlighet med vår personuppgiftspolicy. Vi rekommenderar att du läser den innan du går vidare.

Läs artiklar i säsong

Till toppen