10 svenska smaker som gör succé utomlands
Naturlig, hälsosam och god. Så uppfattas svensk mat av omvärlden och exporten ökar stadigt. Topplaceringarna på exporttopplistan är minst sagt oväntade.
Vi presenterar listan i omvänd ordning. Scrolla så kommer du till vinnaren som ligger sist i topplistan med 10 svenska, förädlade livsmedlen som välden älskar.
10 i topp: Största exportframgångarna av svenska livsmedel
10. Ciderdrycker, 3 % av den totala exporten
9. O´boy och andra chokladdrycker, 3 %
8. Löfbergs lila och annat rostat kaffe, 3%
7. Daim och annat chokladgodis, 4%
6. Köttbullar och andra kött- och kycklingprodukter, 5 %
5. Matoljor och margarin, 6%
4. Bregott och andra mjölkprodukter 6%
3. Knäckebröd, frysta tårtor, pepparkakor och andra bröd, kakor och tårtor 8%
2. Gravad och rökt lax, inlagd sill och andra förädlade fiskprodukter, 8 %
1. Spritdrycker (främst Absolut Vodka), 10 %
Källa: SCB
Läs även: Hjortronläsken från norr gör storsuccé
Gourmetland i världsklass
Topplistan ovan finns med i boken Måltidsundret som handlar om hur det gick till när Sverige blev ett gourmetland. Ett underhållande praktverk laddat med fantastiska bilder och initierad kunskap sammanställd av tre av våra största matkännare: Carl Jan Grankvist, Karsten Thurfjell och Hans Wallensteen.
Storsäljare i Tyskland
I kapitlet som handlar om Svenska smaker utomlands kan man läsa att Knäckebrot von Schweden (knäckebröd från Sverige) är en storsäljare i Tyskland. Och att köttbullar har blivit en av livsmedelsbranschens största exportartiklar. Något som Ikea till stor del kan ta åt sig äran av.
USA gillar vodkan
Den mesta svenska exportmaten går till Norge, Danmark och Finland. Därefter följer USA (som älskar vår vodka), Tyskland, Frankrike och Storbritannien.
Vetet går till spriten
Att USA och resten av världen har upptäckt svensk vodka, som står för hela 10 procent av vår livsmedelsexport, märks inte minst i Skåne. Här går inte mindre än en fjärdedel av den totala veteodlingen till produktion av den alkoholhaltiga världssuccén.
Sydkorea föll för laxen
Men även Asien har visat sig gilla svenska smaker. När Ikea öppnade sitt första varuhus i Sydkorea 2015 blev gravlaxen och köttbullarna omedelbart favoriter, skriver Karsten Thurfjell.
Sug efter naturligt
Förutom för själva smaken så uppskattas den svenska maten världen över för att den uppfattas som naturlig och hälsosam. Just detta tror bokens författare bidrar extra till suget efter svenskmaten.
Andra länder som har börjat få upp ögonen för svensk mat är Oman, Australien, Kina och Ryssland. Till dessa länder ökar matexporten allra mest.