Gå till innehåll
Shopping Resor
svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
motor 21 april 2017

25-årige Martin: Så byggde jag och pappa om skrotbilen till elbil!

Den gamla veteranbilen hade stått och rostat i 30 år när Martin Wernersson köpte den. Men ihop med pappa Bo har han byggt om den till en supermodern elbil.

Den eleganta veteranbilen av det tyska märket DKW smyger tyst fram på grusvägen utanför småländska Torsås. Ingen tvåtaktsmotor som brummar eller ingen rök som pyser ur avgasröret.

Det här är en verkligt unik bil – en kombinerad veteran- och elbil. Bakom står den stolte ägaren Martin Wernersson och hans lika stolta pappa Bo.

Gör succé på bilmässor

Elbil av veteranbil. Bo Wernersson och sonen Martin Wernersson
Orginalbilen är kvar oförstörd, men under motorhuven är allt utbytt.

De har tillsammans lyckats med detta extrema mekarprojekt: Att bygga om en bil från 1963 till en ultramodern elbil. Bilen gör succé när de visar upp den på olika bilmässor.
– Den intresserar alla. Vi impar på ungdomarna med tekniken. Vi impar på äldre som älskar veteranbilar eftersom ingenting är förstört på bilen, säger pappa Bo.

Många har frågor om hur bilen fungerar och Martin har fullt upp med att berätta.
– Vi var på miljöbilsmässan i Oskarshamn och kom hem vid sju på kvällen och det enda jag hade fått i mig var en kopp kaffe och en halv fralla på hela dagen, säger han.

Elbil av veteranbil. Bo Wernersson och sonen Martin Wernersson
Instrumentbrädan är intakt från 1963.

Har inte förstört originalbilen

Pappa Bo förklarar att de har varit noga med att inte förstöra originalbilen.
– Man kan bygga tillbaka den till original. Den ser helt original ut. Och det finns inte ett hål borrat i den ens, säger han.

Martin köpte bilen för sju år sedan som reservdelsbil till ett annat renoveringsobjekt.
– Men jag behövde inga reservdelar då och kände jag att jag ville göra någonting med den. Den skulle inte få stå och förfalla. Den var redan rostig efter att ha stått övergiven i 30 år i en skog, säger han.

Men han ville mer än att bara laga rost och blåsa liv i den gamla bilen, som förutom bucklig och rostig, även var slut i motor och kylare. När han kom över en pensionerad eltruck föddes idén.

Satte in en skrotad eltruckmotor

Den skrotade eltruckens motor skulle få nytt liv i veteranbilen.
– Jag har alltid velat ha en egen elbil men prislappen är därefter på elbilar. När chansen kom och delarna hux flux dök upp så tänkte jag: Perfekt, då kan jag bygga mig en egen, berättar Martin.

Han och pappaBo hade tre mål med renoveringen: Bilen skulle vara tekniskt avancerad, byggas helt av återvunnet material och se ut som i original.Detta löste de, efter mycket jobb.
– Vi jobbade i 14 månader ungefär. Drygt tvåtusen timmar. Bilen var riktigt risig. Så den var inte fin när vi började men nu är den fin, säger Bo.

Elbil av skrotbil. Bo Wernersson och sonen Martin Wernersson
Bagaget är numera fyllt med batterier, mikrodatorer och kopplingar.

Elektroniken styrs via app i mobilen

Martin tar fram sin mobiltelefon, skriver något i en app och plötsligt öppnas motorhuven automatiskt. På samma sätt går det även att öppna bagageluckan. Bilen har centrallås och trådlöst nyckelsystem och man låser upp med en tagg i stället för en nyckel.

Genom en app i mobilen styrs flera funktioner i bilen.
– Jag kan även via telefonen få reda på motortemperatur och batteritemperatur, hur mycket batteri jag har kvar och hur lång tid den beräknar att laddningen ska ta. Innan dess behöver jag inte gå ut till bilen, innan jag vet att den är fulladdad, säger Martin.

Elbil av veteranbil. Bo Wernersson och sonen Martin Wernersson
Här laddas bilen, med snyggt ”tanklock”.

Allt funkade på en gång

Martin har gjort det mekaniska och elektriska. Bo, som tidigare har arbetat som datatekniker, har programmerat bilens styrsystem. Han har även gjort plåt- och lackarbeten. Far och son har kompletterat varandra under arbetet med bilen. Och de blev något förbluffade att den funkade på första försöket.

– Jag gjorde all programmering, och Martin gjorde alla inkopplingar av sladdar, och allt funkade med en gång. Alla kopplingsscheman och koder stämde. Och då är det 170 kopplingspunkter. Det var imponerande. Det var bra teamwork, Martin, säger Bo stolt till sin son.

Godkänd i bilbesiktningen

Det tog ett par rundor med bilprovningen och transportstyrelsen för att få den besiktigad men sedan hösten 2016 är den godkänd.
– Det kändes himla bra, säger båda.

Alla originalfunktioner finns kvar men styrs av fyra mikrodatorer med trådlöst nätverk.
– Datorerna styr alla lysen, motor, och originalinstrumenten. Gamla tankmätaren ser helt original ut men visar batterikapacitet. Bakom tankmätaren sitter en liten flygplansservo till ett radiostyrt flygplan, berättar Martin.

Har lika moderna blinkers som nya bilar

– Sedan har den alla nya funktioner som nya bilar har. Filbytesblinkers till exempel. Slår du till spaken, så blinkar den fyra gånger som en modern bil, säger Bo.

Den accelererar snabbare än en bil med förbränningsmotor. Annars är det inte mycket som skiljer vad gäller körningen.
– Den fungerar precis som en vanlig bil. Det enda du märker är att när du slår på tändningen så börjar den inte låta annars är det ingen skillnad, säger Martin.

Batteriet klarar 5-8 timmars körning

Han beräknar att den kan köras mellan fem och åtta mil innan det är dags att ladda igen. Det är enbart återanvända batterier i bilen. Plåtar och smådelar kommer från skroten, kablar har de fått från Martins jobb. Återanvändning är viktigt för dem.

– Det finns ju ingen riktig miljöbil egentligen. De släpper inte ut något när du kör den men de släpper ut hela tiden de tillverkas, säger Martin.

Elbil av skrotbil. Bo Wernersson och sonen Martin Wernersson
Batterier under huven, som räcker till 5-8 mils körning.

Nya elbilar mindre miljövänliga

– Alla jämförelser med elbilar som har gjorts så förlorar de ju faktiskt. Materialet byggs på ett ställe och de plockas ihop på ett annat ställe. Sedan fraktas de kryss och tvärs och hit och dit och sedan är det jättemycket utsläpp innan bilen står klar, säger Bo.

Nu håller de på att bygga solpaneler som ska sitta i en veterantakbox.
– När bilen stannar, så går solpanelerna upp, skjuter ut en panel till och den följer alltid solen. Den kommer alltid att ladda fullt för var 15:e minut kollar den om solen har flyttat sig. Då ändrar den vinkel och flyttar sig, berättar Bo.

Så helt klara är det inte med bilen. Idéer finns det gott om.
– Planer tar väl aldrig slut, säger Martin.
– Det är det som är det roliga med hobbybilar. De blir aldrig färdiga, säger Bo.

Gillar elektronik och bilar

Namn: Martin och Bo Wernersson.
Ålder: 25 och 54 år.
Aktuella: Med sin egenbyggda eldrivna veteranbil.
Gör: Martin är industrielektriker, Bo är fastighetsförvaltare och driver företag om bland annat energieffektivisering.
Bor: Martin i Helsingborg och Bo i Torsås
Familj: Martin är singel och Bo är gift med Jeanette och har sönerna Martin och Erik.
Intressen:Martin:  Elektronik och att bygga saker. Exempelvis fjärrkontroll till motorvärmaren i bilen. Bo: Bilar.

”Så konverterade vi veteranbilen till en elbil”

1. Vi skruvade ur den gamla trasiga motorn, tog svänghjul med frikoppling från den.
2. Sedan gjorde vi ett nytt motorpaket med elmotor som vi skruvade dit på växellådan på samma sätt som originalmotorn.
3. Elkablarna till batterierna drog vi i det gamla avgasröret som fick en extra böj upp i bagaget där batterierna sitter, samt ett rör ut bak som även fungerar som ventilation till batterierna.
4. Styrsystemet är från trucken och inkopplat till elmotorn, samt kopplat till gaspedalen som är i original.
5. Bilen körs precis som en originalbil med frikoppling och växlar.

Tekniska fakta kring ombyggnaden

DMR12 truckmotor 7 kilowatt med tillhörande styrning från skrotad truck.
Batterier, 4 stycken 12 volt, totalt 600 ampere-timmar.
4 mikrodatorer som styra olika funktioner styrda av
Elektrisk öppning av motorhuv och bagagelucka.
Datastyrd LED-belysning under innertak som går att datastyra diod för diod.
Digitaliserade mätare ersatte de analoga.
Fjärrkontroll, trådlöst Radio-Frequency Identification (RFID) låssystem.
Bluetooth uppkoppling för att styra funktioner via mobil eller få info från bilen.
Datastyrd återvinningsladdning vid motorbroms.
Dataloggning av värden på minneskort.
Datastyrd laddning med temperatur och gaslarm.
Alla originalfunktioner finns kvar men styrs nu av mikrodatorerna.
Ombyggd till 12 volt men det moderna styrsystemet byggt för 5 volt så det kan behållas vid en eventuell återställning till tvåtaktsmotor med 6 volt om man vill.

Läs mer om

Gör som 60 000 andra!

Missa inte Lands nyhetsbrev

Få lästips om hem och trädgård, mat och dryck samt djur och natur

Den information som du lämnar här kommer att behandlas i enlighet med vår personuppgiftspolicy. Vi rekommenderar att du läser den innan du går vidare.

Populära ämnen på Land.se

Upptäck nya platser med

Läs artiklar i säsong

Till toppen