Gå till innehåll
laddar...
svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
Motor 21 januari

Provkör: Tesla Model X 100D

Lands Ia Wadendal testade Teslas nya lyxbil Model X 100D på en långfärd genom Europa – och blev på det stora hela glatt överraskad! Minus är priset och de överdesignade dörrarna.

 Lands Ia Wadendal testar den nya Teslan Model X 100D med falkvingedörrar och 50 mils räckvidd på batteriet.
Lands Ia Wadendal testar den nya Teslan Model X 100D med falkvingedörrar och 50 mils räckvidd på batteriet.

En ratt, en växelspak och en stor interaktiv skärm – bara att trycka på gasen och börja rulla ljudlöst och utsläppsfritt.

Ungefär så känns det när jag lämnar Teslas kontorsbyggnad i Upplands Väsby och drar söderut.

Stor interaktiv skärm

 Falkvingedörrarna i Teslas Model X 100D är snygga, men ganska onödiga enligt Lands Ia Wadendal som testkört bilen.
Falkvingedörrarna i Teslas Model X 100D är snygga, men ganska onödiga enligt Lands Ia Wadendal som testkört bilen. FOTO: Ia Wadendal

Det är helt fritt från knappar och reglage i förarens miljö. Allt sköts via den stora interaktiva skärmen som är väldigt lätt att begripa om man använder en smarttelefon dagligen.

Jag har ställt in markfrigången till ”low” för att spara på luftmotståndet och knappat in det lite lugnare körläget ”chill”.

Ställa in förarprofil

 Den stora interaktiva skärmen i Tesla Model X 100D är lätt att förstå för den som använder en smarttelefon dagligen.
Den stora interaktiva skärmen i Tesla Model X 100D är lätt att förstå för den som använder en smarttelefon dagligen. FOTO: Ia Wadendal

Självklart ser jag också till att AC:n bara används på förarplatsen eftersom jag är ensam i bilen, även det för att spara energi.

Det går att ställa in olika förarprofiler genom att välja ”easy entry” på skärmen. Den position jag valt efter att ha justerat höjd, ryggstöd, nackstöd och svankstöd är sparad.

Snabbladdar i Supercharger

 Det går att skräddarsy inställningar av höjd, ryggstöd, nackstöd och svankstöd i Tesla Model X 100D. Även att anpassa luftkonditioneringen efter antal personer i bilen.
Det går att skräddarsy inställningar av höjd, ryggstöd, nackstöd och svankstöd i Tesla Model X 100D. Även att anpassa luftkonditioneringen efter antal personer i bilen. FOTO: Ia Wadendal

Den kan kopplas till nyckeln så att insteget blir bekvämt när man närmar sig bilen och den låser upp sig. Har man nyckeln i fickan känner bilen nämligen av att man är på väg.

Mitt första resmål är Malmö och på skärmen ser jag att jag behöver snabbladda två gånger innan jag når fram.

Jag ska stanna till vid den första Superchargern i Ödeshög (del i Teslas nätverk av snabbladdare).

Stark vid omkörning

 Teslaägaren får ladda 400 kWh, cirka 1 600 kilometer, gratis per år i Teslas nätverk av laddstationer i Europa.
Teslaägaren får ladda 400 kWh, cirka 1 600 kilometer, gratis per år i Teslas nätverk av laddstationer i Europa. FOTO: Ia Wadendal

På väg dit måste ju det urstarka vridmomentet på 660 Nm som sparkar igång från noll varv testas, omkörningarna flyter sömlöst och extremsnabbt. Vilken känsla!

Synd bara att det låter så mycket från den grova asfalten vi har på vägarna i Sverige, annars hade det känts som att köra på sammet.

Laddar under lunchen

Strax innan Ödeshög är jag nere på gult i batterisymbolen – med fortfarande sex mil kvar att utnyttja. Här laddar jag bilen i 45 minuter och passar på att äta en sen lunch.

Senare laddar jag upp lite mer vid Lagans Supercharger och rullar vidare mot Malmö.

Gratis laddning först

Teslaägaren får ladda 400 kWh, cirka 1 600 kilometer, gratis per år i snabbladdarna längs vägarna, de så kallade Superchargers.

Därefter kostar det 1,90 kronor per kWh. Det finns i dagsläget 27 Superchargerstationer och 130 destinationsladdare i Sverige. Destinationsladdarna finns till exempel vid hotell och är då oftast till för gäster.

Billigare än bensin

I Europa finns det över 3 000 Supercharger-stationer, vilket gör att man ganska enkelt kan göra en långresa med gratis laddning hela vägen.

När jag plockat upp min reskompis i Malmö kör vi vidare över bron och genom Danmark. Även här blir det ett stopp för laddning men vi hinner med Rödby-Puttgarden-färjan.

När jag rattar av färjan i Tyskland reflekterar jag över hur mycket resan hittills skulle ha kostat om jag kört en bensin- eller dieseldriven bil . Än så länge har jag inte lagt ut ett öre på laddning.

Autopilot – nästan

På motorvägen ställer jag in autopiloten. Tesla är helt förberedd för självkörning men man måste ha handen på ratten tills det blir tillåtet enligt lag att bilar får ta sig fram själva.

Sedan är det bara att låta bilen sköta filkörning och acceleration till vald fart.

Den sjusitsiga bilen har fyrhjulsdrift och drivningen fördelas helt fritt mellan hjulen bak och fram. Motorn som sitter fram styr framhjulen och motorn bak bakhjulen.

Fantastiskt väggrepp

Väggreppet som den 2,5 ton tunga bilen har är fantastiskt. Att den har en markfrigång som kan regleras från 13,7 ända upp till 21,1 centimeter är också ett klart plus. Dessutom har bilen krok och får dra hela 2 250 kilo.

Men det finns också en del nackdelar med Model X 100D.

Bilen är väldigt bred, 227 cm, vilket gör att man får ha tungan rätt i mun vid körning på smala stadsgator och i trånga garage.

Självparkeringsfunktion

Lite knepigt att få in den mellan strecken på parkeringsplatserna – om man inte använder självparkeringsfunktionen förstås, men den ville inte gå igång när jag parkerade i hotellgaraget i Berlin.

De omtalade falkvingedörrarna för baksätet öppnar sig både uppåt och utåt. De går att hissa upp i ett garage eftersom sensorerna känner av så att de inte går i taket eller bilar bredvid.

Onödiga falkvingedörrar

Men eftersom de inte kan hissas så högt får baksätespassagerarna böja sig rätt ordentligt för att komma in i bilen.

Dem tröttnar jag faktiskt först på, visserligen toksnygga men rätt onödiga.

Bilen skulle ju inte bli sämre med vanliga dörrar där bak. De känns som ett överarbetat designelement och funkar troligen inte heller så bra när det ligger snö på taket under en vanlig svensk vinter.

Trånga säten bak

Hur är bilen då med alla sju säten uppfällda? Det ser till att börja med ut som om det blir knepigt att krångla sig in i de två sätena längst bak, men det är faktiskt en rätt enkel manöver.

Det vanliga baksätet skjuts fram på skenor genom att man trycker på en knapp på ryggstödet.

Priset ger hicka

Den funktionen kan också förprogrammeras om man vill. Att sitta längst bak är dock ingen hit för en lång person, passar bäst för barn.

Slutsats: Tesla är perfekt för långfärder och utanför storstäder. Prislappen ger visserligen hicka men driftskostnaderna med en genomsnittlig milkostnad på 2 kronor, extremt låg skatt och överkomligt förmånsvärde måste vägas in. Vill man inte köpa så går den att företagsleasa för strax under 10 000 kronor i månaden.

Fakta Tesla Model X 100D

  • Cirkapris: 1 222 180 (bonus 60 000 kr), leasing cirka 8-9 000 kr/mån
  • Fordonsskatt/år: 360 kr
  • Förmånsvärde: 3 870 netto (50 % marg skatt)
  • Driftskostnad: Cirka 2 kr/mil
  • Motor/kraftöverföring: Dubbla elmotorer på vardera 262 kW, 100 kWh batterier, fyrhjulsdrift
  • Hk/Nm: 422/660
  • Växellåda: Automat
  • Förbrukning: 18,6 kWh/100 km, normal körning ca 22 kWh/100 km
  • Räckvidd: 565 km (NEDC), verklig körning cirka 485 km
  • CO2-utsläpp: 0 g/km
  • Prestanda: 0-100 på 4,9 sek, toppfart 250 km/tim
  • Längd/bredd/höjd: 5050/2270/1680mm
  • Markfrigång: 13,7-21,1 cm
  • Tjänstevikt: 2562 kilo
  • Max dragvikt: 2250 kilo
  • Bagagevolym: 1 090-2 495 liter bak, 187 liter fram
  • Garantier: Nybil 4 år/8 000 mil, batteri 8 år, vagnskada 3 år

Betyg Tesla Model X 100D

  • Betyg: 4 av 5. Det är utan tvekan så här man ska köra, framtidsbilen är här redan i dag. Men förstås alldeles för dyr i inköp och leasing. Ser fram emot ”folkbilen” Model 3 som släpps i år och som sägs kosta mindre än en halv miljon.

Kommentarer

Genom att kommentera på Land så godkänner du våra regler.

Läs mer om

Lands Nyhetsbrev

Gör som 43 000 andra - få tips om nyheter, inspiration, mat & vin direkt till din e-post!

Missa inga nyheter
Gratis

Den information som du lämnar här kommer att behandlas i enlighet med vår personuppgiftspolicy. Vi rekommenderar att du läser den innan du går vidare.


Läs fler artiklar från Land.se

Till toppen