Byta däck själv? Här är expertens 5 bästa tips
I mitten av april är det dags. Då måste sommardäcken på. Här får du expertråd om du inte anlitar däckverkstad.
Hur hårt ska man dra? Hur ska däcken sitta? Hur hissar man säkert? Patrik Larsson reservdelschef på Mechanum i Göteborg ger dig tipsen som gör hemmajobbet säkrare. Nu är det dags för sommardäck.
1. Läs instruktionsboken
Den är riktigt nyttig läsning. Här står till exempel vilket lufttryck däcken ska ha och hur hårt hjulmuttrarna ska dras. Här kan du också se bilens bärpunkter, de platser där du kan sätta domkraften för att inte skada underredet.
2. Lita inte på domkraften
Den lilla domkraften som följer med bilen är inte tänkt för att hissa upp och ner med i oändlighet. Det är en nöddomkraft som inte kan ses som tillförlitlig i längden. Rätt vad det är viker den. Skaffa en garagedomkraft i stället.
Välj en plan plats med fast underlag för däckbytet men ha för vana att alltid lägga ett däck under tröskeln på bilen som extra försäkring.
3. Syna däcken noga
Börja med mönstret. Lagen säger att spårdjupet måste vara minst 1,6 millimeter men branschfolk rekommenderar att man köper nya däck vid 3-4 millimeter. Då klarar du vattenplaning och får bättre grepp.
Kika också efter sprickor och ojämnheter i däcken, glöm inte insidan. Om du till exempel kört på en trottoarkant kan förstärkningen inne i däcket ha skadats så att det bildas en bula, ungefär som ett bråck. Bulan kan bli större och gå sönder så att däcket exploderar.
Är du osäker, ta med det till en däckverkstad. De har speciell utrustning som kan hitta dolda fel.
4. Rätt däck på rätt plats
Många tror att styrhjulen ska ha det bästa greppet men det stämmer inte. Sätt de fräschaste däcken med bäst mönster bak. Det ger bilen bättre spårning så att bilen ligger bättre på vägen. Kom ihåg att märka däcken du tagit av så att du vet vilket som satt var. En vanlig tavelkrita funkar.
5. Muttra rätt och lagom
Vissa bilar har en låsbar mutter på varje däck för att förhindra stöld. Se noga till att hylsan som låser muttern kommer i rätt läge innan du lossar den. Annars kan du dra sönder muttern.
När de nya däcken ska på har man stor nytta av en momentnyckel. Den ställs in på hur många Newtonmeter (Nm) det står att hjulmuttrarna ska dras med. (Du läste väl instruktionsboken?)
Drar du med vanlig hjulmutternyckel dras muttrarna åt hårt men inte så illa att du själv inte kan byta däck om du får punktering.
Muttrarna dras fast i kors, klockan 12 och 6, 3 och 9. Efterdra muttrarna när du kört 5-10 mil.
Läs också: Så får du bort alla fläckar i bilen