Gå till innehåll
Shopping Resor
svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
Motor 28 juni 2018

Christers Cadillac är en av endast nio i hela världen!

Sala

Så här års ser vi många gamla skönheter kryssa fram på landsbygden. Men frågan är om inte Christer Ekmans Cadillac från 1942 tar priset som exklusiv juvel bland alla vrålåk.

 Christer Ekman med sin Cadillac på klassisk mark nära Sala silvergruva.
Christer Ekman med sin Cadillac på klassisk mark nära Sala silvergruva. FOTO: Trons

Christer Ekman bor i Sandviken, Sala. Familjens numera tillbyggda och renoverade fastighet ägdes en gång av hans farfarsfar.

Han var gruvarbetare i Sala silvergruva som i århundraden var livsviktig för Sveriges ekonomi. Gruvan lades ner 1908.

Engagerad i Salabygden

 Bilen är en raritet. Bara nio andra exemplar finns i världen.
Bilen är en raritet. Bara nio andra exemplar finns i världen. FOTO: Foto: Trons

Christer har i fastigheten bevarat bostadsmiljö från förr, forskat och skrivit om gamla gruvarbetare och spelar en stor roll i Salabygdens utveckling.

År 1999 blev han utsedd till Årets Västmanlänning för sin förmåga att förena ideellt engagemang med framgångsrikt företagande inom turism och kultur.

Cadillac Convertible

 Christer väcker uppseende med sin glänsande Cadillac på vägarna.
Christer väcker uppseende med sin glänsande Cadillac på vägarna. FOTO: Trons

Bland mycket annat har Christer arbetat med Måns-Ols, ett område knutet till Sala silvergruva där det nu bland annat finns en fin, restaurerad kägelbana.

Parallellt med engagemanget i bygden och jobbet som mässkonsult lägger han ner många timmar på sin rullande skönhet, en Cadillac Convertible (cabriolet) Coupe av årsmodell 1942.

308 exemplar tillverkades

 Stram, rejäl instrumentbräda med stor ratt. Bekvämt säte både fram och bak.
Stram, rejäl instrumentbräda med stor ratt. Bekvämt säte både fram och bak. FOTO: Trons

På grund av att kriget tvingade fram produktion av stridsfordon tillverkades denna årsmodell endast i 308 exemplar.

– Såvitt jag vet är det bara nio som rullar i hela världen idag, säger Christer.

Land Shopping: Ny bok om kulturförklarad bilkyrkogård

Väcker uppmärksamhet på vägarna

 Fronten med Cadillaclogon och en flygande gudinna som symboliserar skönhet och fertilitet.
Fronten med Cadillaclogon och en flygande gudinna som symboliserar skönhet och fertilitet. FOTO: Trons

Vi gör en provtur genom Sala. Cadillacen, ett bilmärke som i decennier förknippats med filmstjärnor och andra höjdare, väcker alltid uppmärksamhet när Christer flyter förbi.

– Det är ett konstverk, snarare än en bil, säger en förbipasserande som omedelbart tar upp mobilkameran.

– Självklart är det något särskilt att köra en sådan sällsynt bil, säger Christer.

80-90 kilometer i timmen

 Den röda lacken glänser elegant i fören.
Den röda lacken glänser elegant i fören. FOTO: Trons

Under sommartiden tar han sig fram i lugnt tempo, 80–90 kilometer i timmen, på de västmanländska vägarna. Då går bilen som bäst. Hustrun Helen hänger med när hon har tid.

Christer har alltid varit motorintresserad och sysslade med dragracing som ung. Tillsammans med likasinnade kompisen Agne Ottosson arrangerade han bland annat Motormässan i Östersund i 30 år.

Cadillac från 1942

 En dyrgrip måste naturligtvis dammas noga.
En dyrgrip måste naturligtvis dammas noga. FOTO: Trons

År 2006 delade de upp sig i varsitt företag, men behöll vänskapen och 2014 tände det till ordentligt när Agne ville sälja sin Cadillac från 1942.

Christer tog chansen, han kände till dess speciella bakgrund och mödan som Agne lagt på att hitta den.

Läs också: Kolla in Siv och Leifs unika husvagn från 1966!

Lackerade om till ursprungsfärgen

 Under motorhuven finns en V8 sidventilsmotor på 150 hk
Under motorhuven finns en V8 sidventilsmotor på 150 hk FOTO: Trons

De följande åren renoverade Christer bilen, inklusive en omlackering från beige till ursprungsfärgen madeira maroon.

– Jag pillar en del själv med bilen, men är ingen bilmekaniker och tar hjälp av expertis runt om i Sverige, säger han.

En kille i Göteborg fixade ratten, en annan i Slite på Gotland tog sig an radion, för att ta några exempel.

Christer är noga med alla detaljer, det tog tre år innan han hittade rätt stenskottskydd hos en återförsäljare i USA.

Söker på nätet efter detaljer

 Stenskottsskydden tog tre år att hitta på marknaden.
Stenskottsskydden tog tre år att hitta på marknaden. FOTO: Trons

Så gott som alla gummilister och övrigt gummi är utbytt, men det är nyproduktion av originalinredningen. Inget fusk. Christer söker mycket på nätet efter tillbehör och information.

Instrumentbrädan är stram och elegant, med stor ratt, tydliga mätare och en liten försynt knapp som sätter igång vindrutetorkarna.

Inget tråkigt tanklock får störa de sköna linjerna, så tanklocket är gömt under ena körriktningsvisaren bak.

Har pärmar med historik

 Christer med hustrun Helen hemma i Sandviken, varifrån de tar sköna turer med sin dyrgrip.
Christer med hustrun Helen hemma i Sandviken, varifrån de tar sköna turer med sin dyrgrip. FOTO: Trons

Christer Ekman är en forskartyp som samlar dokument och har grävt djupt i bilens historia. En ägare var komikern och skådespelaren Moe Howard (1897–1975), ett stort namn i USA i mitten av 1900-talet.

– Här kommer mer information, säger Christer hemma i villan och bär fram en hög pärmar med Cadillac-historia.

Han har bland annat bilens kompletta manual i sin ägo.

Läs också: Roland förvandlade en sliten Mercedes till en kungligt vacker veteranbil

Kostade 1 880 dollar

 Christer har samlat på sig mycket material om sin Cadillac.
Christer har samlat på sig mycket material om sin Cadillac. FOTO: Trons

Pengar och värde vill han inte prata om. Det är svårt att uppskatta.

– Det känns som att jag fått Cadillacen till låns för att vårda och bevara den för framtiden, säger han.

Att den är värd mer än de 1 880 dollar den kostade 1942 kan vi dock utgå från.

En riktig raritet

  • Christer Ekmans Cadillac är 5,60 meter lång och har en V8 sidoventilsmotor på 150 hk.
  • Bilen är automatväxlad och är som behagligast att köra i cirka 90 km/timmen. Den drar ungefär 1,8 liter/milen i blandad körning.
  • Bilen är en cabriolet av 1942 års modell som tillverkades i bara 308 exemplar. Sedan ställdes produktionen om på grund av kriget. Först 1946 tog produktionen fart igen, då med en del smärre förändringar jämfört med 1942:an.
  • Den första bilen av märket Cadillac stod klar 1902 efter ett samarbete mellan Henry M. Leland och Henry Ford.
  • Bilen är en mytomspunnen ingrediens i populärkulturen och kördes av stora stjärnor som Elvis Presley. Svenska Hep Stars toppade Kvällstoppen 1965 med låten Cadillac.
  • De klassiska, storvulna modellerna från mitten av 1900-talet blev en slags norm för den amerikanska lyxbilen, men designen ändrades efterhand bland annat på grund av oljekrisen och behovet av bensinsnålare bilar. Cadillac ingår sedan 1909 i General Motors.

Läs också: Kjells PV har rullat dagligen – sedan 1965

Christer Ekman

Ålder: 64 år.

Bor: Gruvarbetarbyn Sandviken, Sala.

Familj: Hustrun Helen, frisör, och tre pojkar.

Jobb: Driver företaget Svenska Mässkonsult.

Intresse utöver familjen: Mångsysslare som är engagerad i bygdens utveckling, medförfattare till praktverket Karl Berg, gruvarbetaren (2017), vårda sin Cadillac.

Kommentarer

Genom att kommentera på Land så godkänner du våra regler.

Läs mer om

Gör som 60 000 andra!

Missa inte Lands nyhetsbrev

Få lästips om hem och trädgård, mat och dryck samt djur och natur

Den information som du lämnar här kommer att behandlas i enlighet med vår personuppgiftspolicy. Vi rekommenderar att du läser den innan du går vidare.

Populära ämnen på Land.se

Läs artiklar i säsong

Till toppen