Christers Cadillac är en av endast nio i hela världen!
Så här års ser vi många gamla skönheter kryssa fram på landsbygden. Men frågan är om inte Christer Ekmans Cadillac från 1942 tar priset som exklusiv juvel bland alla vrålåk.
Christer Ekman bor i Sandviken, Sala. Familjens numera tillbyggda och renoverade fastighet ägdes en gång av hans farfarsfar.
Han var gruvarbetare i Sala silvergruva som i århundraden var livsviktig för Sveriges ekonomi. Gruvan lades ner 1908.
Engagerad i Salabygden
Christer har i fastigheten bevarat bostadsmiljö från förr, forskat och skrivit om gamla gruvarbetare och spelar en stor roll i Salabygdens utveckling.
År 1999 blev han utsedd till Årets Västmanlänning för sin förmåga att förena ideellt engagemang med framgångsrikt företagande inom turism och kultur.
Cadillac Convertible
Bland mycket annat har Christer arbetat med Måns-Ols, ett område knutet till Sala silvergruva där det nu bland annat finns en fin, restaurerad kägelbana.
Parallellt med engagemanget i bygden och jobbet som mässkonsult lägger han ner många timmar på sin rullande skönhet, en Cadillac Convertible (cabriolet) Coupe av årsmodell 1942.
308 exemplar tillverkades
På grund av att kriget tvingade fram produktion av stridsfordon tillverkades denna årsmodell endast i 308 exemplar.
– Såvitt jag vet är det bara nio som rullar i hela världen idag, säger Christer.
Land Shopping: Ny bok om kulturförklarad bilkyrkogård
Väcker uppmärksamhet på vägarna
Vi gör en provtur genom Sala. Cadillacen, ett bilmärke som i decennier förknippats med filmstjärnor och andra höjdare, väcker alltid uppmärksamhet när Christer flyter förbi.
– Det är ett konstverk, snarare än en bil, säger en förbipasserande som omedelbart tar upp mobilkameran.
– Självklart är det något särskilt att köra en sådan sällsynt bil, säger Christer.
80-90 kilometer i timmen
Under sommartiden tar han sig fram i lugnt tempo, 80–90 kilometer i timmen, på de västmanländska vägarna. Då går bilen som bäst. Hustrun Helen hänger med när hon har tid.
Christer har alltid varit motorintresserad och sysslade med dragracing som ung. Tillsammans med likasinnade kompisen Agne Ottosson arrangerade han bland annat Motormässan i Östersund i 30 år.
Cadillac från 1942
År 2006 delade de upp sig i varsitt företag, men behöll vänskapen och 2014 tände det till ordentligt när Agne ville sälja sin Cadillac från 1942.
Christer tog chansen, han kände till dess speciella bakgrund och mödan som Agne lagt på att hitta den.
Läs också: Kolla in Siv och Leifs unika husvagn från 1966!
Lackerade om till ursprungsfärgen
De följande åren renoverade Christer bilen, inklusive en omlackering från beige till ursprungsfärgen madeira maroon.
– Jag pillar en del själv med bilen, men är ingen bilmekaniker och tar hjälp av expertis runt om i Sverige, säger han.
En kille i Göteborg fixade ratten, en annan i Slite på Gotland tog sig an radion, för att ta några exempel.
Christer är noga med alla detaljer, det tog tre år innan han hittade rätt stenskottskydd hos en återförsäljare i USA.
Söker på nätet efter detaljer
Så gott som alla gummilister och övrigt gummi är utbytt, men det är nyproduktion av originalinredningen. Inget fusk. Christer söker mycket på nätet efter tillbehör och information.
Instrumentbrädan är stram och elegant, med stor ratt, tydliga mätare och en liten försynt knapp som sätter igång vindrutetorkarna.
Inget tråkigt tanklock får störa de sköna linjerna, så tanklocket är gömt under ena körriktningsvisaren bak.
Har pärmar med historik
Christer Ekman är en forskartyp som samlar dokument och har grävt djupt i bilens historia. En ägare var komikern och skådespelaren Moe Howard (1897–1975), ett stort namn i USA i mitten av 1900-talet.
– Här kommer mer information, säger Christer hemma i villan och bär fram en hög pärmar med Cadillac-historia.
Han har bland annat bilens kompletta manual i sin ägo.
Läs också: Roland förvandlade en sliten Mercedes till en kungligt vacker veteranbil
Kostade 1 880 dollar
Pengar och värde vill han inte prata om. Det är svårt att uppskatta.
– Det känns som att jag fått Cadillacen till låns för att vårda och bevara den för framtiden, säger han.
Att den är värd mer än de 1 880 dollar den kostade 1942 kan vi dock utgå från.
En riktig raritet
- Christer Ekmans Cadillac är 5,60 meter lång och har en V8 sidoventilsmotor på 150 hk.
- Bilen är automatväxlad och är som behagligast att köra i cirka 90 km/timmen. Den drar ungefär 1,8 liter/milen i blandad körning.
- Bilen är en cabriolet av 1942 års modell som tillverkades i bara 308 exemplar. Sedan ställdes produktionen om på grund av kriget. Först 1946 tog produktionen fart igen, då med en del smärre förändringar jämfört med 1942:an.
- Den första bilen av märket Cadillac stod klar 1902 efter ett samarbete mellan Henry M. Leland och Henry Ford.
- Bilen är en mytomspunnen ingrediens i populärkulturen och kördes av stora stjärnor som Elvis Presley. Svenska Hep Stars toppade Kvällstoppen 1965 med låten Cadillac.
- De klassiska, storvulna modellerna från mitten av 1900-talet blev en slags norm för den amerikanska lyxbilen, men designen ändrades efterhand bland annat på grund av oljekrisen och behovet av bensinsnålare bilar. Cadillac ingår sedan 1909 i General Motors.
Läs också: Kjells PV har rullat dagligen – sedan 1965
Christer Ekman
Ålder: 64 år.
Bor: Gruvarbetarbyn Sandviken, Sala.
Familj: Hustrun Helen, frisör, och tre pojkar.
Jobb: Driver företaget Svenska Mässkonsult.
Intresse utöver familjen: Mångsysslare som är engagerad i bygdens utveckling, medförfattare till praktverket Karl Berg, gruvarbetaren (2017), vårda sin Cadillac.
Kommentarer
Genom att kommentera på Land så godkänner du våra regler.