Därför är det farligt med lågt däcktryck
70 procent av svenska bilister har dålig koll på däcktrycket. Här är fem skäl till att det både kan bli dyrt och farligt!
Varje år görs Däckrazzian, i samverkan mellan Däckbranschens informationsråd, polisen, Energimyndigheten, forskningsinstitutet VTI, trafiksäkerhetsorganisationen NTF och Bilprovningen.
I år kollades 512 bilister i södra Sverige med nedslående resultat.
7 av 10 har dålig koll på däcktrycket
- 72 procent hade inte mätt däcktrycket den senaste månaden eller vet inte när det gjordes senast.
- Var femtonde kontrollerad bil (6,7 procent) hade så dåligt lufttryck i minst ett däck att det nästan kan betraktas som punktering.
- 23 procent hade minst ett slitet däck med tre millimeters, eller mindre, mönsterdjup.
- 3 procent hade minst ett däck med olagligt mönsterdjup.
Läs också: Byta däck själv? Här är expertens 5 bästa tips
Rekommendationen är att kolla lufttrycket i bilens däck en gång i månaden. För lågt lufttryck är dåligt både för säkerheten och miljön.
5 risker med för lågt lufttryck i däcken
1. Ökad risk för olyckor
Hjulen blir mer instabila vilket ger en mätbart sämre styr- och bromsförmåga.
2. Ökad risk för vattenplaning
Däcken får sämre greppförmåga vid blöta körbanor och risken för vattenplaning ökar.
3. Ökad risk för ”sprängt däck” och punktering
Ett lågt lufttryck gör däcket instabilt vilket ökar friktionen och värmen. I värsta fall kan det leda till att däcket spricker.
4. Dyrare för bilägaren
Däcket slits ned snabbare och får upp till 25 procent kortare livslängd vilket blir oekonomiskt för bilägaren.
5. Dåligt för miljön och klimatet
Rullmotståndet ökar vilket i sin tur ökar bränsleförbrukningen med i genomsnitt 1,5 procent.
Läs också: Enkel guide: Så fyller du luft i bildäcken
Kommentarer
Genom att kommentera på Land så godkänner du våra regler.