Flygbränsle av sågspån
Kan man göra miljövänligt flygbränsle av vanligt sågspån och kutterspån? Enligt Björn Alriksson är svaret ja och bränslet har stor kapacitet att försörja det framtida flyget i Sverige.
Det forskas såväl internationellt som på flera håll i Sverige kring biobänsle för flyg och fossilfria flygtransporter. Energimyndigheten gav i höstas, på uppdrag av regeringen, stöd till 11 sådana projekt – däribland ett på forskningsinstitutet Rise Processum i Örnsköldsvik. Där pågår nu ett forskningsarbete om hur man kan omvandla sågspån till miljövänligt flygbränsle.
– Idén bygger på att vi använder sågspån och kutterspån, en resurs som i dag är en underutnyttjad restprodukt från industrin och som det finns mycket av, och omvandlar det till flygbränsle, säger Björn Alriksson, gruppchef inom bioteknik på RISE Processum.
Läs också: Han forskar fram fossilfri bensin – kolla in!
Bildar olja med hjälp av specialjäst
Omvandlingsprocessen går ut på att skapa oljor av sågspånet. Man förbehandlar först sågspånen, det vill säga trä som bland annat består av kolhydrater som cellulosa och hemicellulosa, med en katalysator och tillsätter sedan enzymer som omvandlar kolhydraterna till enkla sockerarter. Efter det tillsätts en specialjäst som äter sockerarterna och producerar oljor som sedan på kemisk väg kan omvandlas till kolväten som kan användas till flygbränsle.
Finns stor mängd
– Det bildas 5 miljoner ton sågspån och kutterspån per år, så det finns en stor råvarubas att utgå från, som det i övrigt inte finns en stor efterfrågan på. Det är också en så stor mängd att det finns kapacitet att bistå såväl allt inrikesflyg som utrikesflyg som utgår från Sverige med bränsle, säger Björn Alriksson.
Dyrare än fossilt bränsle
Forskningsprojektet pågår från början av 2019 till slutet av 2020.
– En utmaning framöver blir dock att detta bränsle kommer att vara dyrare än de fossila bränslena, åtminstone inledningsvis. Det kommer då att krävas systemlösningar i samhället och på politisk nivå för att det ska löna sig att satsa på att bygga fabriker där det framställs. Det måste finnas någon som är beredd att köpa det dyrare bränslet, säger Björn Alriksson.
Läs också: Mer om forskningsprojektet hittar du på Land Lantbruk
Kommentarer
Genom att kommentera på Land så godkänner du våra regler.