Gå till innehåll
laddar...
svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
Motor 8 juli

Flygbränsle av sågspån

Kan man göra miljövänligt flygbränsle av vanligt sågspån och kutterspån? Enligt Björn Alriksson är svaret ja och bränslet har stor kapacitet att försörja det framtida flyget i Sverige.

 Björn Alriksson, gruppchef inom bioteknik på RISE Processum. Han är i dag verksam med ett forskningsprojekt där man omvandlar sågspån och kutterspån till miljövänligt flygbränsle.
Björn Alriksson, gruppchef inom bioteknik på RISE Processum. Han är i dag verksam med ett forskningsprojekt där man omvandlar sågspån och kutterspån till miljövänligt flygbränsle. FOTO: RISE Processum

Det forskas såväl internationellt som på flera håll i Sverige kring biobänsle för flyg och fossilfria flygtransporter. Energimyndigheten gav i höstas, på uppdrag av regeringen, stöd till 11 sådana projekt – däribland ett på forskningsinstitutet Rise Processum i Örnsköldsvik. Där pågår nu ett forskningsarbete om hur man kan omvandla sågspån till miljövänligt flygbränsle.

– Idén bygger på att vi använder sågspån och kutterspån, en resurs som i dag är en underutnyttjad restprodukt från industrin och som det finns mycket av, och omvandlar det till flygbränsle, säger Björn Alriksson, gruppchef inom bioteknik på RISE Processum.

Läs också: Han forskar fram fossilfri bensin – kolla in!

Bildar olja med hjälp av specialjäst

Omvandlingsprocessen går ut på att skapa oljor av sågspånet. Man förbehandlar först sågspånen, det vill säga trä som bland annat består av kolhydrater som cellulosa och hemicellulosa, med en katalysator och tillsätter sedan enzymer som omvandlar kolhydraterna till enkla sockerarter. Efter det tillsätts en specialjäst som äter sockerarterna och producerar oljor som sedan på kemisk väg kan omvandlas till kolväten som kan användas till flygbränsle.

Finns stor mängd

– Det bildas 5 miljoner ton sågspån och kutterspån per år, så det finns en stor råvarubas att utgå från, som det i övrigt inte finns en stor efterfrågan på. Det är också en så stor mängd att det finns kapacitet att bistå såväl allt inrikesflyg som utrikesflyg som utgår från Sverige med bränsle, säger Björn Alriksson.

Dyrare än fossilt bränsle

Forskningsprojektet pågår från början av 2019 till slutet av 2020.

– En utmaning framöver blir dock att detta bränsle kommer att vara dyrare än de fossila bränslena, åtminstone inledningsvis. Det kommer då att krävas systemlösningar i samhället och på politisk nivå för att det ska löna sig att satsa på att bygga fabriker där det framställs. Det måste finnas någon som är beredd att köpa det dyrare bränslet, säger Björn Alriksson.

Läs också: Mer om forskningsprojektet hittar du på Land Lantbruk

Relaterade artiklar

Kommentarer

Genom att kommentera på Land så godkänner du våra regler.

Läs mer om

Lands Nyhetsbrev

Gör som 49 000 andra - få tips om nyheter, inspiration, mat & vin direkt till din e-post!

Missa inga nyheter
Gratis

Den information som du lämnar här kommer att behandlas i enlighet med vår personuppgiftspolicy. Vi rekommenderar att du läser den innan du går vidare.


Läs fler artiklar från Land.se

Till toppen