Kolla in – sju vänner med fantastiska Zündapp-mopeder!
Det är många i Sverige som älskar det tyska mopedmärket Zündapp. Möt sju verkliga entusiaster som visar upp varsin ögonsten!
De håller precis på att lasta ur veteranmopederna ur en husbuss när vi möter upp entusiasterna i Lotorp, en bit utanför Finspång.
Bodde i husbussen
Kropparna är lite stela efter 30 mils mopedkörning på Gotland i dagarna tre. Där blev de blev guidade på moped av en gotländsk Zündappentusiast
– Som vanligt bodde vi i husbussen, en Scania K124eb passagerarbuss som jag har inrett med kök och rinnande vatten samt sov- och vardagsrumsdel, berättar Björn Karlsson, initiativtagare till denna gruppresa.
Solpaneler på taket
Bussen har desstuom 12 solpaneler på taket som ger tillgång till 230 volt och gör det möjligt att stå i princip var som helst.
Teknikintresset gäller även annat än Zündapp-mopeder men är märkbart stort där både för Björn och de sex andra i gruppen.
Körde Zündapp som 15-åringar
Nästan allihop körde Zündapp som 15-åringar och fick ”återfall” när de kom upp i mogen medelålder.
Ses varje helg
De lärde känna varandra genom sitt intresse för veteranmopeder av ett visst tyskt märke och ses numera nästan varje helg under sommarhalvåret.
När de inte arrangerar egna turer i stil med Gotlandsäventyret, deltar de i olika mopedrallyn tillsammans. Skruvar gör de hemmavid på varsitt håll, men delar gärna tips och trix sinsemellan när de ses.
Fräna och driftsäkra
Inte minst efter en dags körning då vännerna fortsätter att prata om veteranmopeder ända in på småtimmarna i husbussen. Kärleken till de gamla åkdonen är flerdimensionell.
Roland Nordlöv från Borlänge förklarar:
– Tjusningen med Zündapp-mopederna ligger i att de är så fräna, driftsäkra och trevliga att skruva med. säger han.
– De får även köras överallt, till och med på cykelväg. Och i de låga hastigheterna hinner man se en hel del längs vägen, fortsätter han
Enkelheten lockar
Björn Karlsson flikar in:
– Enkelheten lockar också. En försäkring och en hjälm är allt som behövs för att få köra en veteranmoped. Och så tar mopederna inte så mycket plats heller.
Läs också: 25-årige Martin: Så byggde jag och pappa om skrotbilen till elbil!
Står på rad för att renoveras
Ändå tycks plats vara det som Björn Karlsson råder brist på. I hans garage står nämligen ett tiotal mopeder parkerade i väntan på renovering.
– Jag gillar att hålla på med motorerna och renovera dem. Många blir finare än de någonsin varit med bättre lack, krom och andra detaljer, berättar han.
De allra finaste har han inne i huset för att skydda mot kyla och fukt och kanske njuta av att se på dagligen.
Men vad gör man inte för kärlekens skull? Eller vänskapen?
– Ja, vårt intresse för har lagt grunden till en fin vänskap som gör att vi ses på regelbunden basis, säger Roland Nordlöv
Läs också: Fyra vägstopp för dig som älskar motornostalgi
1. Frank Stelzl, 44 år, Finspång
Kör: Zündapp CS 50 -1981
Så blev jag Zündappfrälst: Det var 2012 då jag tillsammans med några kompisar fick ”återfall” och vi alla köpte veteranmoppar samtidigt, givetvis Zündapp. På den vägen är det.
Roligast med hobbyn: Gemenskapen när vi kör tillsammans och snacket efter turerna.
2. Magnus ”Blonken” Andersson-Lindwall, 44 år, Finspång
Kör: Zündapp CS 50 -1981
Så blev jag Zündappfrälst: Fick ett ”återfall” under 2012 och köpte då en Zündapp inför mopperallyt i Grytgöl. Sedan har det bara rullat på.
Roligast med hobbyn: Att ha något att skruva med och gemenskapen runtomkring. Vuxna män gör saker tillsammans, haha!
3. Jan Tapper, 55 år, Finspång
Kör: Zündapp KS 50 -1973
Så blev jag Zündappfrälst: Jag fick en Puch Florida av min fru i 45-årspresent, men intresset tog fart ordentligt först när jag köpte min nuvarande Zündapp, samma modell som jag hade när jag var 15 år.
Roligast med hobbyn: Att skruva och åka på mopedturer. Frugan och jag brukar även åka på tu man hand ibland och fika i någon skogsglänta. Det är härlig avkoppling.
4. Peter Borell, 54 år, Lotorp
Kör: Zündapp KS 50 -1969
Så blev jag Zündappfrälst: Jag fick upp ögonen för dem via kompisar under 2005. En jobbarkompis tjatade att jag skulle delta i ett veteranmopedrally, så jag köpte en, körde rallyt och blev fast.
Roligast med hobbyn: Ja, inte är det att umgås med de här klåparna i alla fall, haha! Nej vars, att skruva, köra och umgås med likasinnade.
5. Roland Nordlöv, 55 år, Borlänge
Kör: Lätt MC, Zündapp KS 100 -1970
Så blev jag Zündappfrälst: Besökte mopedträffen Mellstaträffen hemma i Dalarna några år. 2010 köpte jag en gammal Zündapp i delar som jag plockade ihop och sedan dess har intresset bara accelererat.
Roligast med hobbyn: Kamratskapet och att söka efter delar samt bygga. Själva körandet är sekundärt.
6. Johan Erlandsson, 55 år, Finspång
Kör: Zündapp KS 50 -1971
Så blev jag Zündappfrälst: JRunt millenniumskiftet började köra mopedrallyn och in första återfallsmoppe var Crescent 1149, allmänt känd som ”Raketarslet”. Sen blev det Zündappmoppar.
Roligast med hobbyn: Jag skruvar en hel del och tycker det är jättekul. Härligt också att åka runt på olika evenemang med det här sköna gänget.
7. Björn Karlsson, 54 år, Lotorp
Kör: Lätt MC, Zündapp KS 100 -1970
Så blev jag Zündappfrälst: Det började med en Monark Monarped från 1960. Sedan återupptäckte jag Zündapp, som jag hade i tonåren. Idag har jag ett tiotal, några står på parkettgolvet i vardagsrummet.
Roligast med hobbyn: Sammanhållningen, vi är ett gäng som åker tillsammans och har väldigt roligt. Läs också: Kolla in Åsas och Lars fina retromopeder!
Zündapp poppis i Sverige
De tyska Zündapp-mopederna är populära i Sverige, trots att det är över 20 år sedan tillverkning av dem upphörde.
Viktiga orsaker är den goda tillgången på reservdelar, den höga kvaliteten och driftsäkerheten. Zündapp anses också ganska tåliga även för ovana ”mekare”.
Alla Zündapp-mopeder som såldes i Sverige från 1960-talet och framåt hade en luftkyld 50 cm3 tvåtaktsmotor med aluminiumcylinder.
Motorn har i stort sett varit likadan hela tiden och med få undantag passar delar från en motor från 1960-talet i en från 1980-talet och tvärtom.