Gå till innehåll
laddar...
svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
Motor 16 november 2018

Land provkör nya Volkswagen Tuareg: Bekväm, lättmanövrerad och digital!

Tredje generationens Volkswagen Touareg är ett digitalt flaggskepp med komfort och smarta funktioner. Vissa lite väl smarta, menar Lands bilexpert Ia Wadendal.

 Nya VW Tuareg är trots sin storlek lättmanövrerad tack vare sin fyrhjulsdrift och tekniska finesser.
Nya VW Tuareg är trots sin storlek lättmanövrerad tack vare sin fyrhjulsdrift och tekniska finesser. FOTO: Ia Wadendal

Vändradien blir den första trevliga överraskningen med nya Volkswagen Touareg.

Fyrhjulsstyrningen bidrar till att det stora fordonet vänder på endast 11,2 meter, det vill säga bara 20 centimeter mer än en betydligt mindre Golf.

Bekväma stolar

 Bilen har flera "självkörande" funktioner, som hjälp att backa med släp , filkörningsassistans med mera. Bekväma säten också.
Bilen har flera "självkörande" funktioner, som hjälp att backa med släp , filkörningsassistans med mera. Bekväma säten också. FOTO: Ia Wadendal

Även de andra, första intrycken av bilen är goda. En ljus och luftig förarmiljö, smidig körning.

Stolarna är bekväma och den digitala manöverpanelen känns lätt att använda – till att börja med i alla fall.

Alla reglage är borta

 STOR SKÄRM. Reglagen är borta och ersatta av en "svajpbar" 15-tums bildskärm som enligt Lands Ia Wadendal tar lite tid att vänja sig vid.
STOR SKÄRM. Reglagen är borta och ersatta av en "svajpbar" 15-tums bildskärm som enligt Lands Ia Wadendal tar lite tid att vänja sig vid. FOTO: Ia Wadendal

Det finns en 12-tums skärm bakom ratten som smälter ihop med en 15-tums pekskärm i mitten på panelen. I

I stort sett alla reglage och knappar har tagits bort och ersatts av funktioner som ska svepas fram på skärmen.

Läs också: Christers Cadillac är en av endast nio i hela världen!

Trafikfarlig ”svajpning”

Men det är en sak att svajpa med fingret på sin mobiltelefon när man sitter i soffan – en annan när man sitter i förarstolen och ska försöka hitta ett reglage på mittskärmen under färd.

Bäst att fördjupa sig i sätesfunktioner och infotainment på skärmen i förväg i stället förunder själva körningen.

Lättsam körning

Körningen är så lättsam att det känns som om man flyter fram på vägen.

Fyrhjulsstyrningen och de adaptiva krängningshämmarna ger en komfortabel färd, även när man försöker provocera lite med snabba rattutslag.

Mjuk växling

Den åttastegade växellådan sköter växlingarna väldigt mjukt och fint. Men det tar några sekunder för länge innan det händer något när jag trycker till på gaspedalen.

Volkswagen Touareg är inne på sin tredje generation och det har hänt en del med bilmodellen. Den är längre och bredare och är fullproppad med ny teknik.

Åtta körlägen

Fyrhjulsdrift är givetvis permanent, och det finns totalt åtta körlägen att välja på med 4-Motion Active Control – de fyra off-roadlägena är dock tillval.

Alla förarassistanssystem och den digitala ”Innovision Cockpit” ingår som standard på den svenska marknaden.

Filkörningsassistenten ä nu ännu smartare och hjälper till när man kör i smala utrymmen bredvid vägarbeten.

Justerbar höjd

En ny typ av luftfjädring förbättrar komforten och höjden på bilen kan enkelt justeras för sportigare känsla.

15 millimeter under normal nivå eller till 40 millimeter över normal nivå för lastning till exempel.

Det nya LED-ljussystemet, IQ-Light, i kombination med Night Vision uppmärksammar faror i mörkerkörning, som djur eller människor vid sidan av vägen.

Det kostar dock extra att se bättre i mörker, närmare bestämt 17 800 plus 17 300 kronor.

Rymligt bagageutrymme

 Det alternativ som bjuds i dag är en V6 turbodiesel på tre liter och 286 hästar. Nästa år kommer en V8 på 421 hästar ut på den svenska marknaden och om 1-2 år troligen en laddhybrid på 367 hästar.
Det alternativ som bjuds i dag är en V6 turbodiesel på tre liter och 286 hästar. Nästa år kommer en V8 på 421 hästar ut på den svenska marknaden och om 1-2 år troligen en laddhybrid på 367 hästar. FOTO: Ia Wadendal

Benutrymmet går inte att klaga på någonstans i bilen. Och bagageutrymmet rymmer numera 810 liter och 1800 liter i nedfällt läge.

Men det går inte att fälla baksätet helt så att lastutrymmet blir plant.

Smarta tillval

 Bagageutrymmet rymmer 810 liter och i nedfällt läge, 1800 liter. Dock går det inte att fälla ned baksätet helt så att lastutrymmet blir plant.
Bagageutrymmet rymmer 810 liter och i nedfällt läge, 1800 liter. Dock går det inte att fälla ned baksätet helt så att lastutrymmet blir plant.

Att man kan ta upp till 3,5 ton i släpvagnsvikt är förstås ett klart plus. Ett väldigt smart tillval är Trailer Assist som gör att du kan backa med ett släp utan att ha ett enda finger på ratten.

Systemet aktiveras med ett knapptryck och körriktningen ställs in automatiskt av den elektromekaniska servostyrningen. Trailer Assist ingår i Easypark-paketet för 15 500 kronor.

Massage i åtta lägen

Dessutom finns ett tillval med massagefunktion i åtta lägen i bägge sätena fram.

För den som har hårda arbetsdagar och sitter länge vid ratten är det en oemotståndlig lyx. Tillvalet med sätesventilation och massagefunktion kostar 12 000 kronor.

Läs också: Grus + PET-flaska = enklaste vinterknepet för bilen!

Oklar offroad-funktion

Off-road-egenskaperna finns det tyvärr ingen möjlighet att testa under den korta provkörningen.

Hur bilen skulle klara en ruffigare terräng än asfalt och grusvägar är heller inget som Volkswagen fokuserar på under presentationen på presskonferensen.

Istället handlar det om komfort, bekvämlighet – och ”innovativa finesser”. Volkswagens beskriver gärna den nya Touaregen som ”suven för den digitala eran”.

Digitalt späckad

Den är ”premiummodellen som vi inte fruktar att jämföra med BMW, Mercedes och Volvo”.

Och visst är Touaregen späckad på det digitala planet. Den helt digitala instrumenteringen i bilen, ”Innovision Cockpit”, alla förarassistanssystemen och de smarta strålkastarfunktionerna tar upp större delen av A4-sidorna i pressmaterialet.

Dyra tillval

Är det värt pengarna då? Visst, man får mycket bil – och teknik – i standardutrustningen. Men många attraktiva tillval gör att inköpet snabbt blir dyrare än tänkt.

För den som vill ha den här typen av bil finns det konkurrenter som är både billigare och dyrare.

Läs också: Bonus malus – Så funkar den nya fordonsskatten!

Drabbas av utlsäppsskatt

Touaregen är några tiotusen dyrare än Volvo XC90 men samtidigt billigare än både BMW X5 och Mercedes GLE.

Det som köparen också måste ha i åtanke är den nya fordonsskatten, malus, som infördes den 1 juli.

För denna bil som släpper över 180 gram koldioxid per kilometer höjs fordonsskatten från omkring 5 000 per år till över 11 000 kronor.

V6 turbodiesel

Nya Volkswagen Touareg började säljas i Sverige i juni, och motoralternativet som erbjuds är en V6 turbodiesel på tre liter och 286 hästar.

Nästa år kommer en V8 på 421 hästar ut på den svenska marknaden.

En laddhybrid på 367 hästar har redan släppts i Kina, men dyker troligen inte upp hos oss förrän framåt 2020.

Läs också: Landsbygden är förlorare på den nya fordonsskatten!

Fakta: Volkswagen Touareg 3,0 V6 TDI

Cirkapris: från 579 900 kr

Motor: V6 turbodiesel

Effekt: 286 hk

Vridmoment: 600 Nm

Kraftöverföring: 8-steg automat, 4-hjulsdrift

0-100 km/tim: 6,1 sek

Toppfart: 235 km/tim

Bränsleförbrukning/100 km: 6,9 lit/blandad körning

CO2/km: 182 g

Längd/bredd/höjd: 4878 x 1984 x 1702 mm

Tjänstevikt: 1195 kilo

Dragvikt: 3 500 kilo

Fordonsskatt/år (efter 1 juli): 11 254 kr (tidigare 4 805 kr)

Betyg: 4 av 5

Relaterade artiklar

Läs mer om

Lands Nyhetsbrev

Gör som 49 000 andra - få tips om nyheter, inspiration, mat & vin direkt till din e-post!

Missa inga nyheter
Gratis

Den information som du lämnar här kommer att behandlas i enlighet med vår personuppgiftspolicy. Vi rekommenderar att du läser den innan du går vidare.


Läs fler artiklar från Land.se

Till toppen