Gå till innehåll
laddar...
svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
Motor 19 juni 2018

Landsbygden är förlorare på den nya fordonsskatten!

Landsbygdens företagare – som behöver rejäla företagsbilar och pickuper – förlorar på det nya bonus malus-systemet. Det menar tjänstebilsexperten Ronny Svensson.

 Bilförare på landsbygden, som behöver stora, rejäla bilar, blir förlorare på nya bonus malus-systemet.
Bilförare på landsbygden, som behöver stora, rejäla bilar, blir förlorare på nya bonus malus-systemet. FOTO: Istock

Regeringens nya bonus malus-system införs den 1 juli. Tanken bakom är att stimulera köp av bilar med så låga koldioxidutsläpp.

Nya bilar med lägsta utsläppen får bonus på 10 000 och 60 000 kronor. Elbilar, batteridrivna nollutsläppsbilar, får den högsta bonusen.

Mer än 95 gram koldioxid

Törstiga bilar som släpper ut mer än 95 gram koldioxid per kilometer faller in under begreppet ”malus” och bestraffas.

De får högre fordonsskatt de närmaste tre åren. För tjänstebilsföraren höjs också förmånsvärdet.

Den mest omtyckta arbetshästen på gården, pickupen, ligger inte bra till i det nya bonus malus-systemet.

Läs också: Ny bilskatt ska gynna landsbygdsbor

130 procent högre skatt

För en ny dieseldriven pickup blir bilskatten omkring 130 procent högre än tidigare efter den 1 juli.

Det innebär förstås att det blir väldigt besvärligt för en lantbrukare, som oftast är i behov av både fyrhjulsdrift och hög markfrigång, att byta till ett nytt fordon i flera år framåt.

”Ett systemskifte”

Ronny Svensson är VD för Ynnor och expert både på tjänstebilsregler och bonus-malus. Han är kritisk till de nya reglerna.

– Det är verkligen ett systemskifte det handlar om. Bonus-malus är ett hastverk där regeringen inte riktigt satt sig in i hur det fungerar på landsbygden, säger han.

– För lantbrukaren som behöver arbetsfordon med utrustning som är anpassad till verksamheten kommer det här att bli riktigt dyrt.

Inga eldrivna pickuper

Några eldrivna pickuper finns inte i nuläget, om man inte räknar till exempel Renaults specialbygge Kangoo ZE pickup.

Men den har begränsad räckvidd, lång laddtid och ett högt cirkapris. Isuzu D-Max kan få batteridrift inom ett par år, och Teslas VD har utlovat en eldriven pickup inom nära framtid.

Så visst kan det finnas köpläge för den som har gott om pengar, om nu de här två dyker upp på den svenska marknaden.

Läs också: Bästa elbilskommunerna ligger norrut

Stora krav på batterikapacitet

Elbilar är fortfarande dyra och pickuper stora och tunga – det sistnämnda ställer stora krav på batterikapaciteten och kostar förstås på.

Det är inte så många biltillverkare som är redo att ta sig an den utmaningen i en tid när det lönar sig mer att satsa på stora serier av små bilar med slimmade motorer.

– Konsekvensen av bonus-malus för landsbygden blir troligen att man köper begagnat eller behåller den bil man har, säger Ronny Svensson.

– Det innebär i praktiken att Sveriges bilflotta blir indelat i ett A- och ett B-lag, och det tror jag inte att S och MP velat skapa, fortsätter han.

Mer fokus på städerna

Regeringen fick en hel del kritik när förslaget om bonus-malussystemet var på gång.

Både LRF och Transportföretagen tyckte bland annat att regeringen borde fokusera mer på hur bilarna används och vilka som egentligen körs i städer.

Dessutom ville remissinstanserna stötta forskningen för få en större produktion av grödbaserat bränsle i Sverige.

HVO kan bli bristvara

Efter den 1 juli måste mackarna erbjuda 19,3 procent iblandning av biodrivmedel i dieseln.

Det kan göra den förnybara HVO-dieseln till arbetsfordon kan bli en bristvara.

– Det kommer att bli uppenbart att man straffar folk som behöver arbetsfordon och jag förväntar mig nog att regeringen gör någon form av korrigering av detta i höst, säger Ronny Svensson.

Läs också: 25-årige Martin: Så byggde jag och pappa om skrotbilen till elbil!Komplettera med lågutsläppsbil

Det kan finnas miljövänligare alternativ, beroende på vilken verksamhet du har och hur kvaliteten på vägarna i din trakt ser ut. Behövs fyrhjulsdrift och hög markfrigång året om?

Möjligen går det att komplettera pickupen med en lågutsläppsbil som ger bonus, lägre förmånsvärde och minskade bränslekostnader på kuppen.

Flera laddhybrider

En laddhybrid eller gasbil med dragkrok till exempel – då går det ju också att hänga på ett släp.

Laddhybriderna Mitsubishi Outlander PHEV och Audi Q7 E-tron samt gasbilen Suzuki Vitara CNG har alla dragkapacitet.

Även elbilen Tesla Model X kan dra tyngre släp. Det finns också transportbilar som till exempel nya Nissan e-NV200 att fundera över.

Läs också: Bonus malus – Så funkar den nya fordonsskatten!

Relaterade artiklar

Läs mer om

Lands Nyhetsbrev

Gör som 49 000 andra - få tips om nyheter, inspiration, mat & vin direkt till din e-post!

Missa inga nyheter
Gratis

Den information som du lämnar här kommer att behandlas i enlighet med vår personuppgiftspolicy. Vi rekommenderar att du läser den innan du går vidare.


Läs fler artiklar från Land.se

Till toppen