Ny kilometerskatt ska gynna bilister på landsbygden
En stor forskningsrapport föreslår en ny kilometerskatt – som ska bli lägre för landsbygdsbor.
Det är forskare vid bland annat IVL Svenska Miljöinstitutet och Chalmers som står bakom rapporten.
Bakgrunden är att statens intäkter från bensin- och dieselskatter kommer att minska i takt med att antalet laddhybrids- och elbilar ökar.
Skatt på varje körd kilometer
Därför föreslår forskarna en ny kilometerskatt. Bilisterna får betala skatt för varje körd kilometer, samtidigt föreslås skatten på bensin och diesel att sänkas med 2 kronor och 70 öre per liter.
Därför ska förslaget inte öka det totala skattetrycket.
Forskarna föreslår en geografiskt differentierad skatt i tre skattenivåer.
Läs också: Reglerna för bilbesiktning: Då ska bilen besiktas
Förslag på 3 nivåer av kilometerskatt
Nivå 1: Gäller större städer, där skatten föreslås bli drygt 5 kronor per mil.
Nivå 2: Mindre städer och större vägar där skatten föreslås bli 1 krona per mil.
Nivå 3: Landsbygden föreslås slippa kilometerskatt och bara få den mindre drivmedelsskatten. (Som landsbygd räknas allt utanför nivå 1 och 2.)
Landsbygden vinnare på förslaget
Forskarna vill göra beskattningen mer rättvis. Högre i större städer och lägre på landsbygden – där beroendet av bilen är störst.
– Är man boende och verksam på landsbygden är man vinnare i det här förslaget, säger forskaren Anders Roth på IVL till Ekot.
– Generellt sjunker kostnaderna för att köra bil på landsbygden och de ökar i större städer, fortsätter han.
GPS-dosa mäter körsträckor
Enligt förslaget ska varje bil utrustas med en GPS-dosa som registrerar hur långt varje person har kört och hur mycket skatt som ska tas ut.
Förslaget har fått kritik om att hota den personliga integriteten och öka övervakningen av människor.
Betala i förväg en lösning
Men forskarna pekar på lösningar för detta.
– Det finns sätt att lösa det. I till exempel Singapore betalar man in pengar i förväg på ett kort och sedan kommer aldrig myndigheterna att se var du kör någonstans, säger Anders Roth på IVL till Ekot.
Nu är rapporten överlämnad till beställaren, statliga Energimyndigheten. Ännu är det oklart om och när förslaget kan behandlas politiskt.
Kommentarer
Genom att kommentera på Land så godkänner du våra regler.