Gå till innehåll
Shopping Resor
svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
Motor 23 november

Nya krav ska minska olyckorna med A-traktorer

Vinterdäck, bilbälteskrav och ny teknik mot "trimmade" motorer. Det är några av förslagen för att minska olyckorna med unga A-traktorförare inblandade.

 RISKFYLLT. Hittills har A-traktorer kunnat köras utan krav på vinterdäck.
RISKFYLLT. Hittills har A-traktorer kunnat köras utan krav på vinterdäck. FOTO: Patrik C Österberg/TT

I år har skett 368 olyckor med personskador, varav flera dödsfall, där A-traktorer har varit inblandade.

Av de 50 000 A-traktorer som finns registrerade i Sverige, ägs de flesta av ungdomar som bor på landsbygden och behöver kunna ta sig till skolan och fritidsintressen.

Redan i dag finns krav på att fordonen, som är ombyggda personbilar, ska ha motorer som ska kunna köras i max 30 kilometer i timmen.

Speciellt körkort

Föraren ska vara över 15 år och ha ett körkort med AM-behörighet, ett körkort för moped klass I (ibland kallat moppekörkort), eller ett traktorkort.

Fordonet ska också vara utrustat med en så kallad LGF-skylt baktill, som visar att den är ett långsamtgående fordon.

Men i år har ovanligt många allvarliga olyckor inträffat, varav flera dödsolyckor, på grund av att A-traktorernas motorer manipulerats så att det kunnat köra betydligt fortare. Det har funnits exempel på hastigheter upp mot 100 kilometer i timmen.

Därför har Transportstyrelsen fått i uppdrag att ta fram nya regler för att förbättra säkerheten.

Snabbt införande

Och den nytillträdde infrastruktur- och bostadsministern, Andreas Carlson (KD), lovar att skynda på processen för att införa de nya lagkraven så fort som möjligt.

– Vi kommer arbeta och agera väldigt skyndsamt från regeringens sida, en vanlig runda för att hämta in synpunkter som man behöver förhålla sig till är tre månader. Min ambition är att vi ska jobba så snabbt det bara går för att ta fram det underlag som krävs för att ändra lagstiftningen, ändra förordningar för att få en bättre trafiksäkerhet, säger han till Expressen.

Här är Transportstyrelsen förslag:

  • Krav på bältesanvändning vid färd med traktor på väg (gäller inte jordbruks- och skogsbrukstraktorer som saknar bälte).
  • Krav på att passagerare i traktor vid färd på väg måste sitta på en plats avsedd för passagerare och endast en passagerare per plats.
  • Traktorer ska inte få köras fortare än högsta tillåtna konstruktiva hastighet.
  • Tvåårig prövotid för körkort med behörighet AM (moped-körkort).
  • Krav på vinterdäck på samma sätt som för personbilar.
  • Införande av tekniska krav för att försvåra manipulation av hastighetsbegränsning.
  • Kraven på utrustning för avgasrening skärps.
  • Ökat fokus på risker i utbildningen för körkort med behörighet AM och möjlighet att göra utbildningen med fyrhjuliga fordon.
  • Förtydligade krav på LGF-skyltens befintlighet och utformning.

Källa: Transportstyrelsen

Kommentarer

Genom att kommentera på Land så godkänner du våra regler.

Gör som 60 000 andra!

Missa inte Lands nyhetsbrev

Få lästips om hem och trädgård, mat och dryck samt djur och natur

Den information som du lämnar här kommer att behandlas i enlighet med vår personuppgiftspolicy. Vi rekommenderar att du läser den innan du går vidare.

Populära ämnen på Land.se

Missa inte vår webbshop

Lär dig i din takt

Upptäck nya platser med

Läs artiklar i säsong

Till toppen