Gå till innehåll
svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
Motor 31 augusti 2018

Oväntat köp mitt i natten förändrade Lars liv

Falun

Lars mötte Sally och livet tog en ny vändning.

– Jag fick flytta så att hon skulle få plats, berättar han och klappar sin röda brandbil från 1940.

 Lars Andersson ställer gärna upp och berättar om Sally.
Lars Andersson ställer gärna upp och berättar om Sally. FOTO: Trons

Lars Andersson i Falun har sedan barndomen varit väldigt intresserad av brandbilar och brandstationer, ungefär som när andra barn drömmer om att bli lokförare. Senare i livet började han gilla gamla bilar också, men det blev mest att han besökte parader där bilarna visade upp sig.

Men 2009 hände något som vände upp och ner på tillvaron.

– Brorsan och hans son köpte och importerade varsin amerikanare och min fru Birgitta tyckte att det kunde vara något för mig också.

 Sally är beredd att rycka ut, men numera handlar det inte om eldsvådor.
Sally är beredd att rycka ut, men numera handlar det inte om eldsvådor. FOTO: Trons

– Jag kollade på nätet efter gamla brandbilar till salu och hittade massor, berättar Lars.

Fick svar mitt i natten

Han lärde sig hur man deltar i auktioner och började buda på en bil i USA. Mitt i natten, med datorn i sängen, fick han meddelandet CONGRATULATIONS (grattis) över hela skärmen.

– Det var chockartat och jag skrek till Birgitta: Jag har köpt en brandbil!

Lars hade ingen aning om var i USA bilen fanns och hur han skulle få hem den. De visade sig att brandbilen, en Ford från 1940, befann sig i Colorado, långt från kusten. Med hjälp av brorsan och ett otal e– postmeddelanden och telefonsamtal fick Lars ordning på transportkedjan. Brandbilen forslades till hamnstaden Galveston i Texas och därifrån till Göteborg.

Läs också: Så blev vraket en skönhet

Problematisk platsbrist

– Brorsan och jag reste till Göteborg drygt två veckor efter köpet och där stod brandbilen och lyste mitt bland stora traktorer och andra fordon. En lastbil tog hand om den sista biten till Falun.

Men då dök nästa problem upp. Lars och Birgitta bodde i ett radhus utan tillgång till garage med plats för en brandbil. Tack och lov hjälpte Birgittas föräldrar dem med att få tag på en lada den första vintern. Där hamnade Sally.

– Jag mekade med bilen och fick ordning på den, berättar Lars. En ny förgasare gjorde susen och när bilen startade perfekt var det nästan som en religiös upplevelse.

Flyttlasset gick

Även garageproblemet löste sig. Birgitta och Lars flyttade till en trädgårdsmästarbostad från 1908 i Hinsnoret utanför Falun.

– Brandbilen fick plats i garaget med en knapp decimeters marginal, säger Lars och visar oss det vältajmade utrymmet innan han kör ut bilen för vidare demonstration.

Du bytte alltså bostad på grund av en gammal brandbil?

– Haha, ja, men Birgitta var med på noterna. Hon renoverar stolar och fick i och med flytten plats med en verkstad där hon startade ett eget företag.

Läs också: Samlarens unika maskinmuseum

Bilen heter Sally

Brandbilens historia börjar i Milwaukee, Wisconsin, där den tjänstgjorde. Ursprunglig utrustning finns kvar, som en vattenspruta för att bekämpa skogsbränder. Delar som behövs för att komplettera motor och design hittar Lars på nätet.

– Jag behövde kromlister till grillen och det visade sig att en kille hade sådana i en lada, berättar Lars som ett exempel.

Han har forskat i bilens historia och fått mycket information. Det var så han fick veta att bilen var en kvinna och döpts till Sally!

– En tidigare ägare hade haft den vid sin restaurang och av Greg Young, en annan ägare, fick jag en amerikansk flagga i julklapp. Han var helt fascinerad av att bilen hamnat i Sverige, berättar Lars som har historien väl dokumenterad i pärmar och på en blogg.

– Sally är mycket mer än bilen, det är en fantastisk historia, säger Lars. Jag är stolt över min spännande resa och att jag löst en rad problem.

En riktig glädjespridare

Lars visar upp bilen ibland och har närvarat vid skolavslutningar och andra tillställningar. Vid ett svenskamerikanskt fäbodsbröllop i Dalarna ifjol dök han upp med Sally till de amerikanska gästernas stora häpnad och förtjusning. De bor nämligen i Milwaukee!

– Alla blir glada när de ser Sally, säger Lars, och det är lätt att förstå när vi betraktar de sköna linjerna i designen, både utvändigt och i förarhytten.

– Men Sally, 78, får inte användas som brandbil enligt bilbesiktningen, säger Lars och skrattar när han sätter på sirenen. En sådan ljuder också från mobilen när han får ett samtal.

Allt detta hade han inte kunnat drömma om när han som grabb tvingade föräldrarna att stanna till vid varenda brandstation som de passerade.

– Man kan säga ett en knapptryckning på datorn, när jag köpte Sally, förändrade livet, säger Lars.

Läs också: Kolla in Volvo 240-samlingen

Gillar också hockey

Namn: Lars Andersson, 60.

Bor: Hus i Hinsnoret, Falun.

Familj: Birgitta, barnen Mikael och Eva.

Jobb: Försäljningschef för VVS– sidan på Ahlsells.

Fritidsintressen utöver brandbilen: Stor hockeyfantast, håller på Leksand.

Sally – vilken skön brandbil

Sally är en Ford från 1940 som till en början tjänstgjorde i Milwaukee, Wisconsin, USA.

Den har 95 hästkrafter, en 4– växlad V8-motor med sidventil och gör en 50-60 kilometer i timmen.

Den kostade cirka 50 000 kronor exklusive transporter.

Vill du veta mer om bilen och Lars Andersson så besök gärna hans blogg (extern länk).

Relaterade artiklar

Läs mer om

Lands Nyhetsbrev

Gör som 49 000 andra - få tips om nyheter, inspiration, mat & vin direkt till din e-post!

Missa inga nyheter
Gratis

Den information som du lämnar här kommer att behandlas i enlighet med vår personuppgiftspolicy. Vi rekommenderar att du läser den innan du går vidare.


Läs fler artiklar från Land.se

Till toppen