Gå till innehåll
laddar...
svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
Motor 5 augusti

Så här ska du inte hålla ratten

”Tio i två” är ett mantra som sitter i ryggmärgen hos många bilförare. På bilar med krockkudde kan den vara direkt farligt att hålla ratten så, menar M Sverige.

 Tio i två-greppet är inte att rekommendera längre.
Tio i två-greppet är inte att rekommendera längre. FOTO: iStock

Var det många år sedan du tog körkort kan du ha lärt dig någonting som i dagens bilar utrustade med krockkudde kan få förödande konsekvenser.

Det är uppfattningen om att ratten ska hållas med ett grepp som liknas vid tio i två på klockan, skriver Allt om bilar.

Läs också: 10 glömda trafikregler som kan ge dryga böter

Kvart i tre-greppet

Vid en kollision utlöses nämligen krockkudden på dina händer som riskerar att skjutas upp i ansiktet.

Om du i stället håller händerna i ett kvart i tre-grepp kastas armarna ut i sidorna, enligt artikeln.

Äldre känner inte till nya råd

På riksförbundet M Sverige, tidigare Motormännens riksförbund, arbetar man med trafiksäkerhet och rådgivning. Heléne Lilja, chef kommunikation och samhälle, bekräftar att det har skett en förändring i hur rattgrepp lärs ut.

– Många lite äldre bilförare som har haft körkort länge känner inte till de nya rekommendationerna så det är jättebra att det uppmärksammas, säger hon.

Körskolläraren avfärdar klockslag

Samtidigt är det inte exakta klockslag som en ny förare ska koncentrera sig på, påpekar Johanna Edelönn på Kör ECO trafikskola i Linköping.

Hon har arbetat som trafiklärare i 14 år och menar att det är gammeldags att prata om precisa rattgrepp.

– Elever som håller en hand högst upp på ratten eller korsade händer får lära sig att de ska ha båda händerna på ratten. Vi lär inte ut några exakta klockslag utan fokuserar på helheten vid manövrering av bilen, säger Johanna Edelönn.

Skjuta i stället för dra?

Ett annat nytt råd som Allt om bilar tar upp, och som M Sveriges Heléne Lilja instämmer i, är att ratten ska skjutas i stället för dras i en sväng. Syftet är ökad kontroll över bilen. Också detta råd avfärdar körskoleläraren.

– Vid halkkörning blir bilen lite mer hanterbar med viss rattföringsteknik men det viktiga är att lära ut sambandet mellan hur du jobbar med ratten och hur bilarna agerar. Nu mer har bilar system och teknik som vi bråkar med i fall vi drar och skjuter på olika vis, säger Johanna Edelönn.

Relaterade artiklar

Läs mer om

Lands Nyhetsbrev

Gör som 49 000 andra - få tips om nyheter, inspiration, mat & vin direkt till din e-post!

Missa inga nyheter
Gratis

Den information som du lämnar här kommer att behandlas i enlighet med vår personuppgiftspolicy. Vi rekommenderar att du läser den innan du går vidare.


Läs fler artiklar från Land.se

Till toppen