Gå till innehåll
laddar...
svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
Motor 1 juni 2018

Så renoverade Henrik pappas traktor till toppskick!

Sjöbo

Vilken ansiktslyftning! Läs om hur 24-årige Henrik Holmstedt förvandlade pappas 57 år gamla engelska traktor McCormick IH B275 till blänkande toppskick!

 Henrik Holmstedt har totalrenoverat pappas engelska McCormick IH B275 från 1961.
Henrik Holmstedt har totalrenoverat pappas engelska McCormick IH B275 från 1961. FOTO: Joel Sannelmalm

Henrik visar upp den skinande röda traktorn på ett fält hemma i skånska Sjöbo. Han har all anledning att vara stolt.

Traktorn har fått sitt nuvarande, toppskick genom två omgångar av renovering.

Gymnasieprojekt

 Traktorn IH är tillverkad i England, årsmodell 1961.
Traktorn IH är tillverkad i England, årsmodell 1961. FOTO: Joel Sannelmalm

Först var det motorn som fick sig en ordentlig genomgång. Den gick inte helt bra och under gymnasieutbildningen hade Henrik möjlighet att ta tag i den saken.

– Motorn renoverade jag under ett skolprojekt, berättar han.

Det var för fem år sedan som Henrik satte tänderna i motorn. Han gjorde ett grundligt arbete med den.

– Jag rev ner motorn helt. Foder, kolvar, ventilstyrare och ventilerna sågs över. Jag tvättade hela motorn invändigt och även toppen och sumpen, säger Henrik.

Läs också: Kolla in Henriks fina samling av Volvo 240

Nytt elsystem

 Lamporna har bytts ut till LED av modernt snitt. Vinylen ser ny ut men är över 25 år.
Lamporna har bytts ut till LED av modernt snitt. Vinylen ser ny ut men är över 25 år.

I samband med motorrenoveringen fick traktorn också ett nytt elsystem. De extraljus som satt monterade på hytten byttes ut mot LED-lampor

– Elsystemet är helt omgjort, inte en kabel är original. Allt är gjort lite överseriöst, det är inkapslat och skyddat, säger han och skrattar.

Även avgasröret ändrades vid det här tillfället. Nu sitter ett rakt rostfritt rör på traktorn.

– Det är en gammal traktor i lite modernare tappning, säger Henrik angående utrustningen.

Steg två i renoveringen

 Flak därbak - Henrik har gjort ett gediget arbete och inte lämnat något åt slumpen.
Flak därbak - Henrik har gjort ett gediget arbete och inte lämnat något åt slumpen. FOTO: Joel Sannelmalm

Vintern året därpå påbörjade han steg två i renoveringen.

– Kopplingen var utsliten och när jag ändå skulle riva ner traktorn helt så är det kanske lika bra att göra det ordentligt, säger han.

Skärmarna var angripna av rost så de byttes ut. Huven var smårostig men det gick att åtgärda. Lamporna på huven byttes ut.

Läs också: Nisse har en helt unik samling – med grävmaskiner

30 år gammalt hyttak

 Extra långt avgasrör är en finess.
Extra långt avgasrör är en finess. FOTO: Joel Sannelmalm

Hyttaket som ser i det närmaste nytt ut är faktiskt närmare 30 år gammalt. Det är inte original men det hade den tidigare ägaren satt på innan Henriks far köpte traktorn.

– Traktorn har stått inne alla åren och inte använts så mycket, den har stått torrt och mörkt. Använder man mycket vinylglans så blir det som nytt, säger han.

Originalröd i färgen

 Hela elsystemet är utbytt mot ett modernare.
Hela elsystemet är utbytt mot ett modernare. FOTO: Joel Sannelmalm

Traktorn har slipats och grundmålats innan den målades med original Case IH-röd.

– Men kulören är inte 100 procent rätt, den skulle nog vara lite mörkare, resonerar Henrik.

Traktorn köptes av Knickarps Bil & Traktor för drygt 25 år sedan. Det var hos dem den hade snyggats till lite och bland annat fått sitt nuvarande vinyltak.

– Den har mest använts på vårt sommarställe där den röjt snö på vintern och gjort trädgårdsjobb på sommaren.

Läs också: Kjells PV har rullat dagligen – sedan 1965

Cruisade med traktorn

 Den klassisk McCormick International-skylten glänser i solskenet.
Den klassisk McCormick International-skylten glänser i solskenet. FOTO: Joel Sannelmalm

Nu använder Henrik traktorn hemma hos sig. När han renoverar huset är det exempelvis perfekt att ha en traktor till hands.

Tanken när Henrik började renovera traktorn vid andra omgången var att den skulle vara klar till cruisingen i Vollsjö 2015.

Men den blev inte klar förrän till vid året därpå var Henrik med och körde med traktorn som i det närmaste lyste i solen.

Dörrarna var svårast

Men det finns något som traktorn saknar på bilderna, nämligen dörrarna. Något som visade sig vara svårare att renovera än Henrik hade trott.

– Det har nog varit det jobbigaste att få till, berättar han.

– Listerna till de trekantiga rutorna är svåra att få tag i. Jag har inte hittat nya sådana utan har hittat begagnade, fortsätter Henrik.

Dörrarna är modifierade med rutor även i den nedre delen.

– Jag har skurit ut hål där. Nu ska det bara målas också, när tid för det finns.

Läs också: Torbjörn har haft sin Amazon i 53 år

Rostig framaxel

En annan punkt som innebar lite extra jobb var framaxeln. Den är teleskopisk men på grund av rost satt den fast.

– Det var ganska mycket jobb med att dela den. Jag spände upp den mellan två traktorer och slog försiktigt med en slägga för att få den att släppa. Det tog en hel kväll att fixa till det, säger han.

Jobbar som servicetekniker

Henrik jobbar som servicetekniker på Glemminge Maskinteknik och har ett stort intresse för maskiner.

Där hemma finns utöver IHn en Volvo BM 400 och en MF 35, bensinare.

– Båda är under renovering kan man säga. Jag har även en Volvo LM621 baklastare och en Bobcat minigrävare. Det är min maskinpark kan man säga, säger han.

Drömmer om en IH Myrslok

Fick Henrik drömma lite om vad som skulle finnas i samlingen så är det en större pjäs som står överst på önskelistan.

– Jag skulle vilja ha en IH Myrslok. Men även en Victor hade varit kul, ljudet från dem gillar jag, säger han och ler

Läs också: Mattias vill bygga den perfekta traktorn

Engelsk IH, McCormick IH B275

Namn; Henrik Holmstedt.

Ålder: 24 år.

Gör: Maskintekniker.

Bor: I Sjöbo.

Tillverkare: International Harvester, Bradford England.

Tillverkningsår: 1958-1968.

Antal tillverkade: Cirka 53 000.

Årsmodell, detta fordon: 1961.

Motor: DBD-144, fyrcylundrig diesel.

Cylindervolym: 2,3 liter.

Effekt: 38 hästkrafter, 34 på kraftuttaget.

Växellåda: 8 fram, 2 bak.

Däck bak: 12,4 R28.

Däck fram: 180/90-16.

Maxhastighet: 23 km/h.

Vikt: 1700 kilo (utan extravikter).

Längd: 2, 84 meter.

Höjd (ratten): 1,52 meter.

Relaterade artiklar

Läs mer om

Lands Nyhetsbrev

Gör som 49 000 andra - få tips om nyheter, inspiration, mat & vin direkt till din e-post!

Missa inga nyheter
Gratis

Den information som du lämnar här kommer att behandlas i enlighet med vår personuppgiftspolicy. Vi rekommenderar att du läser den innan du går vidare.


Läs fler artiklar från Land.se

Till toppen