Gå till innehåll
laddar...
svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
Motor 19 juni 2018

Traktorn som slickar marken

Vimmerby

Gnugga dig i ögonen! Visst är det en Allis-Chalmers B - men vad har hänt?

Följ med så ska du få åka Low Boy!

 Jesper Pettersson har en lågbyggd Allis med perfekt markkontakt. Han slickar vallen när han släpper loss.
Jesper Pettersson har en lågbyggd Allis med perfekt markkontakt. Han slickar vallen när han släpper loss. FOTO: Kenneth Fransson

Jag är utanför Vimmerby i Småland och susar fram på småvägarna på jakt efter en traktor som ska ha byggts om. Det ska bli premiärtur i dag och det ryktas om en Low Rider eller Low Boy. Det innebär att traktorn byggts om och sänkts så mycket att den nästan slickar marken.

Low Rider-byggare har funnits i USA ett bra tag och fenomenet har även börjat komma till Sverige och det har blivit några härliga ombyggen de senaste åren.

Läs också: De semestrar med traktor – och en röd stuga på hjul

Jag är extremt spänd på resultatet och förväntningarna är stora när jag rundar sista kurvan innan byn. Och där står den i regnet. Visst är det en riktig Low Boy och det är en Allis-Chalmers B. Så snygg och så låg.

– Jag såg några lågbyggda Allis i USA på nätet och då ville jag testa att göra något liknande, berättar Jesper Pettersson.

Många kom till Sverige

B-modellen tillhör en av de stora Allismodellerna och den kom att tillverkas i 120 783 exemplar under 20 år. Många av dem kom också till Sverige.

– Min far och farbror köpte den här Allistraktorn för några år sedan, men den behövde renoveras. Vevstakslagret behövde fixas, så det var en bra traktor att testa min idé på, säger han och skrattar.

”Skulle kännas låg”

En standard Allis B har en frigångshöjd på 55 centimeter. Jesper ville sänka den rejält för att traktorn verkligen skulle kännas låg.

Konstruktionen på Allis gör att det är relativt enkelt att vända både framaxeln och bakaxeln upp och ned.

– Bakaxeln var enklast. Det var bara att ta loss bultarna, vända axeln 180 grader och bulta fast den igen. Framaxeln blev lite mer komplicerad, erkänner Jesper.

Läs också: Så renoverade Henrik pappas gamla traktor

Styrstag fick bockas och fixas till. Det var lite testande innan allt funkade som det skulle. Lägsta punkten är vid framaxeln och där är frigångshöjden just nu 14 centimeter.

– Vi har slipat allt och sedan grundlackat. Sist har vi lagt på två lager med tvåkomponentlack.

Men det är inte Allis originalfärg.

– Fälgarna fick faktiskt bli vita för vi tyckte det blev läckrare.

”Hur skön som helst”

Loggorna beställde Jespers far från Danmark och traktorn har också fått nya däck baktill. Sitsen är omklädd och har fått ny skumgummi.

Läs också: Snart körförbud för 14 000 A-traktorer

Under hela bygget har Jesper haft hjälp av sin far Roger och farbror Jörgen. Nu är det dags att provköra. Jesper hoppar upp, på den här traktorn behöver man inte klättra upp för att sätta sig. Det är bara ett kliv. Motorn hoppar i gång och Jesper lägger i växeln och drar i väg.

– Traktorn är hur skön som helst att köra. Jag sitter bra och lågt, säger han när han kommit tillbaka.

Ja, det ser riktigt sportigt ut och när Jesper kör ser det ut som vilken sportbil som helst. Allisen sticker i väg över fältet och det ser ut som markkontakten är helt perfekt.

Hur mycket kostar det då att bygga sig en Low Boy?

– Traktorn kostade 6 000 kronor. Två däck gick på totalt 4 000 kronor och lacken gick på 2 000 kronor. Sedan kom det bara till lite småsaker. Så du får en lågbyggd Allis för runt 12 000 kronor, summerar Jesper.

Vad ska du göra med den?

– Jag vill ställa ut den på någon traktorträff och vi tänker komma till Målilla Traktor Power Weekend i sommar. Det ska bli kanonkul att köra i veterantraktorparaden, säger Jesper och skrattar.

Allis Low-Boy Allis-Chalmers B

Tillverkare: Allis-Chalmers, West Allis, Wisconsin, USA.

Ombyggare: Jesper Pettersson med hjälp av far och farbror.

Tillverkades: 1938–1957.

Ombyggd: 2016.

Motor: Fyrcylindrig Allis-bensinare.

Cylindervolym: 2,1 liter.

Motoreffekt: 22 hk.

Växellåda: 3 fram/1 back.

Däck, fram: 4.00-15.

Däck, bak: 9-24.

Vikt: 934 kilo kan belastas till 1 901 kilo.

Hjulbas: 1,86 meter.

Längd: 2,80 meter.

Bredd: 1,33–1,57 meter.

Höjd: 1,94 meter till pipan.

Relaterade artiklar

Läs mer om

Lands Nyhetsbrev

Gör som 49 000 andra - få tips om nyheter, inspiration, mat & vin direkt till din e-post!

Missa inga nyheter
Gratis

Den information som du lämnar här kommer att behandlas i enlighet med vår personuppgiftspolicy. Vi rekommenderar att du läser den innan du går vidare.


Läs fler artiklar från Land.se

Till toppen