Gå till innehåll
svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
Motor 26 mars

Kolla in Björns renoverade Volvo P1800

Gammelstad

I år fyller den kultförklarade svenska sportbilen Volvo P1800 60 år! Kolla in Björn Holmströms välvårdade exemplar.

 Björn Holmström med sitt eget, omhuldade exemplar av Volvos sportbil P1800.
Björn Holmström med sitt eget, omhuldade exemplar av Volvos sportbil P1800. FOTO: Joakim Nordlund

När Björn Holmström i Gammelstad köpte sin Volvo P1800 såg den inte mycket ut för världen.

Då han redan gjutit liv i en gammal Saab -58 visste han att det skulle bli en hel del arbete.

Renoverade till drömskick

 Björn har lagt ned mycket tid på sin pärla, som var i dåligt skick när han köpte den.
Björn har lagt ned mycket tid på sin pärla, som var i dåligt skick när han köpte den. FOTO: Joakim Nordlund

Men han tog sig an uppgiften metodiskt. Gick steg för steg igenom varje del av den gamla sportbilen.

Fyra och ett halvt år senare var drömbilen i nyskick.

– Visst, det var mycket arbete. Men det här är mitt stora fritidsintresse så jag räknar inte timmarna, säger han.

Björn Holmström

Bor: Gammelstad utanför Luleå.

Ålder: 61 år.

Familj: Hustrun Kristina och barnen Stefan och Charlotte samt fyra barnbarn.

Yrke: Inköpare åt en matgrossist.

Hobby: Renovering av gamla bilar.

Drömbilar: ”Jaguar E-type är en riktigt trevlig bil. De är så dyra att köpa så den kan jag nog bara drömma om.”

Favoritresmål: ”Italien gillar jag. Fint klimat, god mat och gott vin.”

Framtid: ”I garaget står en gammal PV från 1953 och den är i rätt fint skick. Ett och ett halvt år lär det nog ändå ta innan den är färdig.”

Smäcker design

 Den eleganta designen gjorde Volvo P1800 till en världssuccé på 1960-talet.
Den eleganta designen gjorde Volvo P1800 till en världssuccé på 1960-talet. FOTO: Joakim Nordlund

Blicken blir varm när han ser på den vita, smäckra sportbilen – prisad för sin eleganta design.

– Det är en snygg bil, har så fina linjer. Den är ju faktiskt riktigt trevlig, säger han.

Passionen för gamla bilar har han haft sedan barndomen. Först var det främst stora äldre amerikanska bilar.

Läs också: Byta till sommardäck – detta gäller

Blev ingen folkbil

 Röd skinnklädsel och inredning förstärker den lyxiga känslan.
Röd skinnklädsel och inredning förstärker den lyxiga känslan. FOTO: Joakim Nordlund

I dag klappar hjärtat mest för svenska klassiker. Och dit hör verkligen Volvo P1800.

– Den blev väl aldrig samma folkbil som PV och Amazon men jag tror ändå att den har en egen plats i människors hjärtan. Den är mer exotisk, säger han.

Fakta Björns Volvo P1800

Färg: Californiavit (kulör Volvo 42).

Årsmodell: 1969.

Modellbeckning: Volvo P1800 S.

Motor: B20 på 115 hästar med dubbla SU-förgasare.

Växellåda: En fyrväxlad M41 med elektrisk overdrive.

Skulle höja Volvos status

 I jämförelse med PV och Amazon hade Volvo P1800 en sportigare och mer utmanande design.
I jämförelse med PV och Amazon hade Volvo P1800 en sportigare och mer utmanande design. FOTO: Joakim Nordlund

När Volvo tog fram den här modellen för 60 år sedan var tanken att det sportiga utseendet skulle bidra till att öka Volvos status i bland annat USA.

Att den skulle locka kunder även till de mer traditionella modellerna.

Var med i Helgonet

 Roger Moore blev förälskad i P1800 och ville ha med bilen i tv-serien ”Helgonet”.
Roger Moore blev förälskad i P1800 och ville ha med bilen i tv-serien ”Helgonet”. FOTO: Joakim Nordlund

Den största draghjälpen fick den genom den omtyckta tv-serien Helgonet.

Den visades mellan 1962 och 1969 och sågs av 400 miljoner tittare världen över.

Huvudkaraktären Simon Templar, som spelades av stjärnan Roger Moore, körde där runt i en vit Volvo P1800.

– Jag såg ju serien på tv. Jag var ju rätt liten men det är klart att jag tyckte att bilen var läcker. Det minns jag, säger Björn.

Behagligt motorbuller

 Även instrumentbrädans design var enkel och sparsmakad.
Även instrumentbrädans design var enkel och sparsmakad. FOTO: Joakim Nordlund

Björn Holmströms pärla drivs av en 115 hästkrafter stark B20-motor.

Alltså inte någon sportbil med jättelik prestanda men det mullrar ändå behagligt när Björn Holmström trycker ner gaspedalen.

– Den har ju dubbla SU-förgasare som ger bilen ett speciellt ljud som tilltar mig och många andra som är intresserade av bilar, säger han.

Kör mest sommartid

 Det fanns visserligen bilbälten i Volvos bilar under 1960-talets slut. Några rullbälten var det dock ännu inte tal om.
Det fanns visserligen bilbälten i Volvos bilar under 1960-talets slut. Några rullbälten var det dock ännu inte tal om. FOTO: Joakim Nordlund

Han tar ut bilen för att besöka olika motorträffar. Vintertid står den mestadels i ett garage men i dag tar han en kortare åktur bland de små röda stugorna i Gammelstads kyrkby.

– Det är ju ändå en så pass dyr bil att jag mest kör den sommartid när väderförhållanden är fina, säger han.

Bilintresserade kompisar

 Holländarna Anna Luten och Peter van Lieshoud stannade för att ta en titt på Björns pärla.
Holländarna Anna Luten och Peter van Lieshoud stannade för att ta en titt på Björns pärla. FOTO: Joakim Nordlund

Han och hans kompisgäng träffas regelbundet i ett garage i en av grannbyarna. Intresset för bilar har gett ett kamratskap som Björn känner är värdefullt.

– Det finns alltid något att prata om. Ibland pratar vi inte bilar överhuvudtaget men det är klart att det blir en hel del bilsnack, säger han.

Njuter av motorljudet

Han vrider på nytt på startnyckeln. Motorn i hans vita, fina bil går i gång mjukt och han ser ut att njuta av ljudet.

– Det är så här det ska låta. Då mår jag gott, säger han.

Svenska bilklenoder

Efter en kort tystnad säger han:

– Tänk att en gång hade vi två stora svenska biltillverkare. Det har vi ju inte längre. Jag känner att jag vill vara med och ta hand om våra svenska klenoder. Jag tycker ju om formgivningen och det är väl en stolthet också.

Volvo P1800

Den i dag kulförklarade modellen premiärvisades på den stora bilsalongen i Bryssel i januari 1960. De första modellerna tillverkades visserligen 1960 men den började säljas först våren 1961 så de första köparna fick vänta.

De svenska fabrikerna i Olofsström och Lundby hade fullt upp med övrig produktion. Karossen till de första Volvo P1800 gjordes därför i Skottland. Sedan skickades de till Jensen Motors i England för slutmontering.

När fabriken i Torslanda stod färdig flyttades tillverkningen av Volvo P1800 över dit. I samband med det fick också modellen tilläggsbokstaven S vilket talar om att den svenska bilen också är tillverkad i just Sverige.

Bilen blev känd för den stora allmänheten i samband med den mycket omtyckta tv-serien Helgonet. Genom åren användes tre P1800-bilar som alla var vita. Roger Moore som spelade Simon Templar i serien körde också en Volvo P1800 privat.

I Sverige finns en rad olika föreningar för bilentusiaster som gillar ett specifikt märke. Svenska Volvo P1800-klubben har i dag cirka 1 800 medlemmar. I somras firade klubben 40-årsjubileum.

Renoveringen steg för steg

  • Först plocka isär och rengöra allt. Sedan laga rosten i karossen. Bland annat fick Björn göra om en massa lagningar som var gjorda innan.
  • Sedan lackerades bilen invändigt. Efter det renoverades stolar och baksäte. Även det grundligt.
  • Sedan dags för det mekaniska. Björn fick plocka isär hela framvagnen där bussningar, leder, bromsar och annat byttes ut.
  • När bakvagnen var klar inleddes arbetet med motorn. Den 115 hästar stora B20-motorn plockades ner i minsta detalj. Den var så bra skick att det räckte att byta lager, kolvringar och kamaxel.
  • Därefter kolla upp alla instrument så att de fungerar prickfritt. Efter det drogs helt ny el i bilen där allt gammalt ersattes.
  • Sedan arbetet med bilens utsida. Där slipades och spacklade Björn allt själv. Sedan lämnade han in den till en duktig lackerare.
  • Efter lackering monterades alla lister och alla andra kromdetaljer som dörrhandtag. Därefter monterades allt glas in. Rutorna fick också helt nya lister.
  • När det var klart bokade han in tid på bilprovningen. Och där var det tummen upp. Sedan våren 2016 rullar den pånyttfödda bilen på Norrbottens vägar.

Relaterade artiklar

Kommentarer

Genom att kommentera på Land så godkänner du våra regler.

Lands Nyhetsbrev

Gör som 49 000 andra - få tips om nyheter, inspiration, mat & vin direkt till din e-post!

Missa inga nyheter
Gratis

Den information som du lämnar här kommer att behandlas i enlighet med vår personuppgiftspolicy. Vi rekommenderar att du läser den innan du går vidare.


Läs fler artiklar från Land.se

Till toppen