Gå till innehåll
laddar...
svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
Resor 12 september

Så mycket ökar turistandet i Sverige

I sommar har svenskarna valt att semestra på hemmaplan. Det är tydligt efter att SJ, Inlandsbanan, Svensk camping och Svenska turistföreningen har summerat säsongen.

 I sommar har svenskarna valt att semestra på hemmaplan enligt SJ, Inlandsbanan, Svensk camping och Svenska turistföreningen som alla har summerat säsongen.
I sommar har svenskarna valt att semestra på hemmaplan enligt SJ, Inlandsbanan, Svensk camping och Svenska turistföreningen som alla har summerat säsongen. FOTO: Istock

Räknat i antalet personkilometer ökade tågresorna med 17 procent under perioden 15 juni till 15 augusti i år, jämfört med i fjol, uppger SJ. De statliga järnvägarna har märkt av ett ovanligt stort intresse för tågresor i sommar.

– Resandet med tåg har ökat under flera år och trenden i år är stigande, skriver SJ:s kommunikationsstrateg Peter Kraméus i ett mejl till Land.

Läs också: LISTA – Så bokar du tåg i Europa

Allt fler väljer tåg

I en Sifo-undersökning som SJ gjorde i våras svarade nära var fjärde svensk att de reser mer inom Sverige i år än de gjort de senaste tre åren. Av de svarande uppgav 65 procent att de väljer tåget för kollektiva resor i sommar, medan 28 procent svarade flyg, 20 procent båt och 12 procent buss.

SJ:s statistik visar att resandet ökade på alla linjer i somras utom den mellan Linköping-Sala som var avstängd i flera veckor.

– Statistiken visar också att andelen långa resor ökat, vilket kan visa att fler valt tåget för sin semesterresa i år. Intresset för att resa norrut fortsätter att öka samt inresandet till Malmö, från Europa via Köpenhamn, har ökat betydligt mer än tidigare somrar, fortsätter Peter Kraméus.

Fulla tåg på Inlandsbanan

Även Inlandsbanan har märkt av ett ökat tryck. Marknadschef Therese Fanqvist skriver i ett mejl att nära 15 000 personer har rest med Inlandsbanan i sommar. Det är en ökning med 18 procent från i fjol och över 50 procent fler än 2016.

– Vi hade en fördubbling på inkommande telefonsamtal till vår bokning under våren/sommaren men kan tyvärr inte omsätta det i tillväxt då vi gått fullbelagda på många avgångar. Det tyder dock på ett ökat intresse, skriver Therese Fanqvist.

– Vi ser en ökning på barnfamiljer, så ”hemester” och en ökad klimatmedvetenhet är nog absolut en bidragande orsak, inlandet är bättre än utlandet helt enkelt.

Läs också: Bästa packlistan för tågluffen

Ökat intresse för camping

Under juni till augusti är drygt 40 procent av svensk turisms alla gästnätter på en campingplats, enligt branschorganisationen SCR Svensk Campings siffror. Campingplatserna har därmed nästan lika många gästnätter som hotell, stugbyar, vandrarhem och privathyrda boenden tillsammans.

Svensk Camping genomför varje år en undersökning bland sina medlemmar, camping- och stugföretagare, där de ställer frågor om beläggningen fram till och med vecka 36.

I 2019 års undersökning uppgav 81 av anläggningarna att de haft bättre eller lika bra beläggning som 2018.

– Förra året hade Sveriges campingplatser för första gången mer än 16 miljoner gästnätter och det ser alltså ut som att vi överträffar det rekordet redan i år. Naturen, friheten och campingplatsernas lägen lyfts ofta fram som det bästa med campingsemester av våra gäster, säger Peter Jansson, tf vd på SCR Svensk Camping, i ett pressmeddelande.

– Vi ser också en fortsatt stark ökning av husbilsturismen. I dag har vi mer än dubbelt så många gästnätter i husbil som 2010 vilket bidrar till längre säsonger på destinationerna, fortsätter han.

Sommaren är inte slut än

Svenska turistföreningen uppmanade i fjol människor att dela sina semesterminnen under hashtaggen #svemester i sociala medier. Taggen har levt vidare och har använts på över 22 000 bilder, uppger Jenny Engström som är kommunikationsansvarig på Svenska turistföreningen.

Beläggningen på STF:s fjällstugor och fjällstationer ökade i år med 11 procent under juni och juli, jämfört med 2018. I ett mejl till Land skriver Jenny Engström att flera saker spelar in: klimatmedvetenhet, en svag krona, fjolårets varma sommar, att människor vill upptäcka Sverige och visa upp favoritplatser för sin familj samt att vandrings- och friluftstrenden växt sig stark.

– Svenskarna tänker att man kanske inte ska sätta sig på ett flyg utomlands varje gång man har en vecka ledigt. Många aktörer har också blivit bättre på att marknadsföra Sverige. Det är många bäckar små som bidrar till den här förändringen i folks beteende, skriver Jenny Engström och tillägger:

– Det är fortsatt många gäster ute på fjället. September är den finaste månaden att vandra.

Relaterade artiklar

Kommentarer

Genom att kommentera på Land så godkänner du våra regler.

Läs mer om

Lands Nyhetsbrev

Gör som 49 000 andra - få tips om nyheter, inspiration, mat & vin direkt till din e-post!

Missa inga nyheter
Gratis

Den information som du lämnar här kommer att behandlas i enlighet med vår personuppgiftspolicy. Vi rekommenderar att du läser den innan du går vidare.


Läs fler artiklar från Land.se

Till toppen