Gå till innehåll
laddar...
svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
TV 12 mars

Svensk text-tv fyller 40 år

Med sina kantiga bokstäver, löpsedlar och (för vissa) oförståeliga resultatlistor kan nog text-tv vara Sveriges mest udda mediekanal. Men också världens äldsta av sitt slag.

Det här är historien om svensk text-tv!

 SVT Text summerar nyheter, väder och sportresultat.
SVT Text summerar nyheter, väder och sportresultat. FOTO: SVT

Tekniken slog igenom stort på 80-talet men först ut, redan år 1974, var brittiska BBC. När kanalen lanserade sin text-tv var tanken att tv-tittarna skulle kunna hålla koll på de senaste nyhetsrubrikerna, sportresultat och väderprognoser som en förlängd arm av tv-tablån. Jämfört med dagens on demand-utbud och nyhetssajter, som ger oss direkt tillgång till senaste nytt, var alternativet på den tiden att tålmodigt vänta på nästa tv- eller radiosändning. Med text-tv fick BBC-tittarna tillgång till nyheterna i stort sett samtidigt som de nådde BBC:s egna journalister. På Ceefax, som BBC:s text-tv kallades, fanns allt från recept, bokkurser och musik till en årlig julkalender och det var också en ny möjlighet för hörselskadade att ta del av nyheter. På 1990-talet nådde Ceefax inte mindre än 20 miljoner tittare i veckan.

Läs också: Fråga doktorns läkare Gunilla Hasselgren slutar

Tre miljoner svenskar

Sverige var inte sena med att haka på britternas fenomenala succé. Tekniken ansågs vara revolutionerande och påbörjade en förändring i vårt sätt att konsumera nyheter. Sveriges Television lanserade text-tv 1979, vilket på senare tid har fått namnet SVT Text. Under 1990-talet hade SVT Text en daglig publik på cirka tre miljoner.

År 2012 lades brittiska Ceefax lades ned – 38 år gammal. Sveriges text-tv är därmed världens äldsta, ännu aktiva, text-tv.

 Brittiska Ceefax, motsvarigheten och föregångaren till SVT Text, gick i graven år 2012.
Brittiska Ceefax, motsvarigheten och föregångaren till SVT Text, gick i graven år 2012. FOTO: BBC

Fortfarande populärt

Den 12 mars 2019 fyller svenska text-tv:n 40 år. Tjänsten finns numera i flera format – förutom i tv-apparaten också på Internet och som en app. 2017 hade SVT Text fortfarande en daglig publik på cirka 2 miljoner och tjänsten uppskattas nå var femte svensk på en vecka. De populäraste sidorna har utan undantag varit löpsedeln (sidan 100) och sportens resultatservice (sidan 377).

 Sportresultaten är en viktig del av SVT Text.
Sportresultaten är en viktig del av SVT Text. FOTO: SVT

Michael Kucera, nyhetschef på SVT Nyheter Online som ansvarar för SVT Text, säger till Medierna i P1 att det inte finns några planer på att skrota text-tv.

– Man hade nog kunnat tänka sig för 10-20 år sedan, när man spanade in i framtiden och såg utvecklingen av olika onlinetjänster, att behovet av text-tv på en tv-skräm kanske kommer att försvinna. Men faktum är en stor publik fortsätter att följa nyhetsförmedlingen på text-tv.

Läs också: På Spåret-nostalgi! Här är alla svenska städer som programmet har besökt genom tiderna

Kul fakta om text-tv!

Populäraste sidorna

Löpsedeln på sidan 100 och sportens resultatservice på sidan 377.

Spelinnehållet togs bort

På grund av ny spellag från årsskiftet 18/19 valde SVT att ta bort allt spelinnehåll från Svenska spel och ATG från text-tv.

Första programmet

Det första text-tv-textade programmet var ”Konstverk berättar”.

Eget twitterkonto

Sidan 377 (sportresultaten) har hyllats med ett eget Twitter-konto – @svt377.

Kommentarer

Genom att kommentera på Land så godkänner du våra regler.

Läs mer om

Lands Nyhetsbrev

Gör som 43 000 andra - få tips om nyheter, inspiration, mat & vin direkt till din e-post!

Missa inga nyheter
Gratis

Den information som du lämnar här kommer att behandlas i enlighet med vår personuppgiftspolicy. Vi rekommenderar att du läser den innan du går vidare.


Läs fler artiklar från Land.se

Till toppen