Gå till innehåll

Psst...

Det ser ut att vara tekniska problem just nu. Vi ber om ursäkt.

svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
Hälsa 19 oktober

5 naturliga lyckopiller i ditt skafferi

Kan verkligen maten du äter påverka ditt humör? Ja, säger forskarna. Här är fem vanliga livsmedel som inte bara smakar gott, de gör dig gladare också.

 Här är godsakerna som är rena humörhöjarna.
Här är godsakerna som är rena humörhöjarna. FOTO: Istock

Att maten vi äter påverkar hur vi mår är välkänt. Men det är inte bara kroppen som påverkas. Även hjärnan är beroende av vad vi stoppar i oss för att vara i form. Rätt mat kan nämligen höja humöret, skärpa våra sinnen och till och med minska depressioner.

Guide till antidepp-mat

Om denna nya forskning har vetenskapsjournalisten Henrik Ennart och stjärnkocken Niklas Ekstedt skrivit en spännande bok. Happy Food är en annorlunda kokbok som är skriven som en guide till antidepp-maten.

Den är också sprängfylld med råd och tips om hur du kan äta dig gladare och mer skärpt. Allt är baserat på den senaste forskningen om sambandet mellan mat och psykisk hälsa.

 Happy Food är en annorlunda kokbok med massor av fakta om hur maten vi äter hänger ihop med hur vi mår psykiskt.
Happy Food är en annorlunda kokbok med massor av fakta om hur maten vi äter hänger ihop med hur vi mår psykiskt.

Här är maten som kan fungera som rena lyckopillren. De innehåller höga halter av tryptofan, en aminosyra som är ett förstadium till lyckohormonet serotonin.

1. Pumpafrön

FOTO: Istock

Pumpafrön är fulla med tryptofan, ett förstadium till lyckohormonet serotonin. Pumpafrön är dessutom den bästa källan till magnesium och brist på magnesium har visat sig ha en tydlig koppling till depression. Pumpafröet innehåller även mycket zink. Brist på zink är också kopplat till depression.

Läs också: Därför är magnesium den nya hälsobomben

2. Ägg

Förutom att ägg innehåller alla vitaminer utom C så är de också proppade med tryptofan. Den glada aminosyran, som bidrar till ett bra humör, finns framför allt i äggvitan.

Läs också: Ägg allt mer populärt hos svenskarna

3. Spenat

Ständigt denna spenat, men den kryllar faktiskt av gladhormonet tryptofan. Även kinakål, grönkål och broccoli hamnar på gladlistan.

Läs också: Vanlig grönkål dämpar farlig inflammation i kroppen!

4. Mörk choklad

Kakao kan bidra till att öka både serotonin och dopamin, hormoner som reglerar lycka och tillfredsställelse. Mörk choklad innehåller också fenyletylamin, samma ämne som bildas när vi blir förälskade. Dessutom sägs choklad motverka effekten av stresshormonet kortisol. Högst 40 gram om dagen brukar rekommenderas. Välj choklad med kakaohalt på minst 70 procent.

5. Ost

Visst blir man glad av ost? Inte så konstigt för förutom att ost smakar himmelskt så innehåller den dessutom massor av tryptofan, alltså det som är förstadiet till lyckohormonet serotonin. Lagrad ost anses vara extra välfylld av just detta.

Läs också: Därför ska du äta baljväxter varje dag – 5 viktiga hälsoskäl

Kommentarer

Genom att kommentera på Land så godkänner du våra regler.

Läs mer om

Lands Nyhetsbrev

Gör som 31 000 andra - få tips om nyheter, inspiration, mat & vin direkt till din e-post!

Missa inga nyheter Gratis

När jag fyller i formuläret godkänner jag LRF Medias regler om lagring av uppgifter.

Läs fler artiklar från Land.se

Till toppen