Gå till innehåll

Psst...

Till den som ser detta: ha en underbar dag! :)

svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
hälsa 13 mars

Allt du behöver veta om högkänslighet

Besväras du lite för lätt av andras sinnesstämning, oljud och oreda? Då kan du vara högkänslig. Här är allt du behöver veta om personligheten highly sensitive.

Bild 1/4 FOTO: Istock
Bild 2/4
Bild 3/4
Bild 4/4

Om du lätt blir överstimulerad och besväras av intryck så kanske du är högkänslig. Något som var femte människa anses vara. Högkänslighet är ingen sjukdom eller diagnos – det är ett personlighetsdrag som kan vara både en belastning och en tillgång.

– Högkänsliga personer är som en gammaldags radio, de har fler frekvenser än andra människor och tar därför in fler intryck och bearbetar dem extra djupt. Att få in en massa information är oftast trevligt och härligt och högkänsliga kan njuta intensivare än andra människor, säger journalisten och författarinnan Maggan Hägglund.

– Men det kan samtidigt vara väldigt tröttsamt. Högkänsliga tar in ett Niagarafall av intryck jämfört med en stillsamt porlande bäck. Därför bör högkänsliga anpassa sig till att de behöver mer återhämtning än andra för att hjärnan ska kunna slappna av ett tag.

Maggan Hägglund har tillsammans med Doris Dahlin skrivit den storsäljande boken Drunkna inte i dina känslor – en överlevnadsbok för sensitivt begåvade
Maggan Hägglund är en av författarna bakom boken Drunkna inte i dina känslor – en överlevnadsbok för sensitivt begåvade.

Starka och känsliga

Maggan Hägglund har tillsammans med Doris Dahlin skrivit den storsäljande boken Drunkna inte i dina känslor – en överlevnadsbok för sensitivt begåvade (Libris). I den har de myntat uttrycket starksköra om de som är högkänsliga och samtidigt utåtriktade. Det här personerna är nämligen starka men extra känsliga för intryck både inifrån och utifrån.

Utnyttja fördelarna

– Högkänsliga bör acceptera sin speciella begåvning och utnyttja fördelarna med den. Att försöka förklara alla nyanser för icke-högkänsliga är ingen idé. De är inte mindre känsliga och empatiska, men tar inte in lika mycket och kan därför inte förstå fullt ut, säger Maggan Hägglund.

Att försöka göra sig lagom för att smälta in i mängden är heller inte bra, enligt Maggan Hägglund.

– Det är som om någon som är supermusikalisk försöker sjunga falskt. Bättre är att vila i sin särskilda gåva och lära sig att komma åt guldet och välbehaget som finns där.

Lätt känna in andra

Högkänslighet berikar livet på många sätt. Exempelvis är inlevelseförmågan och kreativiteten hög, liksom förmågan att se nyanser och detaljer i tillvaron. Högkänsliga har dessutom lätt att känna in andra människor och stark intuition.

– Magkänslan signalerar mycket som andra missar. Den förhöjda intuitionen gör att vännerna kan säga: ”Du bara inbillar dig!” Men sedan visar det sig ofta att känslan var helt korrekt, säger Maggan Hägglund.

Måste ladda om

Den stora mängden intryck gör att högkänsliga lätt blir överstimulerade och behöver dra sig undan för att ladda om. Den stora empatin underlättar i olika slags relationer, men de intensiva upplevelserna leder också till trötthet. Lugn och ensam tid är väsentligt för att kunna hitta rätt balans.

– Allt observerande tar mycket energi och därför måste den som är högkänslig vara tydlig med att säga nej och sålla i kalendern. Annarrs finns det risk för att man drunknar i andras känslor och blir en enmansambulans som ska rädda världen, säger Maggan Hägglund.

5 tecken på att du är högkänslig

1. Du blir lätt överstimulerad

Oljud, hög musik, högt TV-ljud, skarpt ljus, starka lukter och oreda besvärar och överstimulerar dig. Det kan göra att du får svårt att koncentrera dig och fokusera. Likadant med bullriga folksamlingar som kan göra dig stirrig och stressad. När det händer mycket omkring dig samtidigt blir du lätt uttröttad och vill helst dra dig undan. Du gillar inte att stå i centrum och får lätt tunghäfta.

2. Du behöver vara ensam

Efter alla intryck behöver högkänsliga personer avskildhet för att kunna ladda om. Därför gillar du emellanåt att vara ensam. Du är hellre hemma i stillheten än varvar ner tillsammans med vänner på krogen. Högkänsliga behöver vistas i lugna och tysta miljöer för att kunna njuta och prestera bra.

3. Du är djupsinnig

Du en tänkare och grubblare. Ditt inre liv är rikt och omfattande och du är kanske intresserad av både personlig och andlig utveckling. Eftersom du är kreativ och intuitiv gillar du att bearbeta detaljer och analysera händelser om igen. Du tycker också om att fantisera och kan bli starkt berörd och känslosam av musik, film, teater och konst.

4. Du är ovanligt observant

Du har en förmåga att känna av stämningar och hur människor mår och sätta dig in i andras behov. Du är generös och hängiven och din höga empatiska kapacitet kan lätt göra dig rörd av andra personers känslor. Du är dessutom uppmärksam på din närmiljö och lägger märkte till förändringar som icke-högkänsliga inte registrerar lika lätt. Men din lyhördhet kan också vara ansträngande för dig – personer som exempelvis är arga, gapiga, stressade eller nervösa smittar av sig och kan få dig ur balans.

5. Du är samvetsgrann

Du sköter ditt vardagsliv med noggrannhet. Du är plikttrogen och på bettet i ditt arbete, du upptäcker felaktigheter och gör ditt yttersta för att undvika misstag. Du anser också att det är viktigt att vara hänsynsfull och bete dig bra. Eftersom den som är högkänslig bearbetar nyanser och detaljer på djupet kan det ta tid innan beslut fattas. Då de reflekterar över sina erfarenheter lär högkänsliga sig fortare av sina misstag och höjer sina prestationer.

Vill du testa om du är högkänslig? Här kan du göra ett test.

5 tips för dig som är högkänslig

1. Skapa ett lugnt hem

Ordning och reda hemma är viktigt för dig som är högkänslig. Då har du en lugn reträttplats när du behöver dra dig undan ett tag. Skaffa dig gärna ett speciellt ställe i bostaden som är ditt ”slappna av”-hörn där du kan avskärma dig från oljud och stökiga miljöer.

2. Planera din ensamhet

Ha inte överfullt i kalendern och för många aktiviteter samma dag. Det kan leda till att du inte får nog med det lugn och den ensamhet du behöver. Ge dig själv generöst med tid för återhämtning mellan engagemangen.

3. Säg nej

Umgås gärna med andra högkänsliga personer, det får dig att må bra. Men tacka nej till sådant som stressar dig eller inte vill göra. Då minskar risken för att du tar på dig för mycket och gör saker som du inte mår bra av.

4. Rör på dig

Motion är ett bra sätt för dig att komma i rätt balans. Promenader, löparrundor eller pass på gymmet funkar lika bra, det viktiga är att du rör på dig regelbundet. Att vistas i lugn natur, om så i skogen eller vid havet, hjälper dig också att varva ner och ladda om.

5. Sov ordentligt

För lite sömn kan göra dig ännu mer känslig och stressad. Se därför till att sova ordentligt, helst minst 7–8 timmar per natt. Varva gärna ner inför natten genom att stänga av både telefon och dator minst en timme innan du ska sova.

Fakta om högkänslighet

• Begreppet HSP (highly sensitive person) myntades 1996 av den amerikanska psykoterapeuten och forskaren Elaine Aron. Hon menar att högkänslighet inte är någon sjukdom eller en diagnos utan ett personlighetsdrag.

• 20 procent av jordens befolkning anses var högkänsliga och att personlighetsdraget är lika vanligt hos män och kvinnor. Studier visar också att drygt en tredjedel av de högkänsliga är mer utåtriktade än inåtriktade.

• I Sverige finns två föreningar för högkänsliga: Sveriges förening för högkänsliga, SFH, (www. hspforeningen) och HSP Sverige (www. hspsverige.se)

5 fördelar med att vara högkänslig

1. Du är kreativ, passionerad, begåvad och djupsinnig och kan njuta mycket och väldigt intensivt av kultur, natur och gemenskap.

2. Din stora inlevelseförmåga gör att du lätt förstår andras känslor och behov.

3. Du är en bra ledare eftersom du har kvalitativa ledaregenskaper – emotionell medvetenhet, hög kunskapsnivå, engagemang och rättvisetänk. I arbete eller i andra grupperingar kan ställa frågor andra inte tänkt på och se lösningar som andra missar.

4. Du har stark intuition och därmed ett ”sjätte sinne”. Det gör att du automatiskt känner vad som är rätt eller fel. Du märker också nyanser och detaljer som andra missar.

5. Du har sällan tråkigt i bara ditt eget sällskap.

Källor: Drunkna inte i dina känslor (Liber), hspforeningen.se, Svd, Elaine Aron.

Läs fler artiklar från Land.se

Till toppen