Gå till innehåll

Psst...

Till den som ser detta: ha en underbar dag! :)

svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
Landkoll 26 juli

Ny svensk studie: Vanlig grönkål dämpar farlig inflammation i kroppen!

Lite grönkål och spenat varje dag kan dämpa sjukdomsframkallande inflammationer i kroppen. Det visar en ny svensk studie.

 Att lättsteka grönkål i smör eller ha olja som dressing ökar upptaget av lutein.
Att lättsteka grönkål i smör eller ha olja som dressing ökar upptaget av lutein.

Det är forskare vid Linköpings universitet som forskat kring färgämnet lutein, som grönkål och även spenat är extremt rika på.

Studien visar att patienter med kranskärlssjukdom fick en klart positiv effekt av en mer luteinrik kost.

Fick en mätbar effekt

De fick en mätbar dämpning av de skadliga, låggradiga inflammationer i blodet som kan orsaka åderförfettning och hjärt- och kärlsjukdomar.

Ju högre luteinhalt i blodet, desto lägre halt av inflammation i blodet.

Kontrollgruppen som fick en vanlig, bästa behandling enligt kliniska riktlinjer, hade kvar samma nivå av inflammation.

Bra att äta ihop med fett

Lutein ingår i gruppen antioxidanter som kallas karotenoider, som finns i gula, röda och gröna grönsaker.

De är fettlösliga, det vill säga ska ätas tillsammans med fett för att tas upp i kroppen.

Lutein finns särskilt i mörkgröna bladgrönsaker som grönkål och spenat. Se listan nedan.

 Frossa i grönkål, spenat och andra gröna bladgrönsaker för hjärtats skull.
Frossa i grönkål, spenat och andra gröna bladgrönsaker för hjärtats skull.

7 i topp bland luteinrika grönsaker!

1. Grönkål rå – 39 550 mikrogram per 100 gram

2. Grönkål tillagad – 15 798 mikrogram per 100 gram

3. Spenat, rå – 11938 mikrogram per 100 gram

4. Majrovsblad, tillagad – 8440 mikrogram per 100 gram

5. Spenat, tillagad – 7043 mikrogram per 100 gram

6. Broccoli, tillagad – 2226 mikrogram per 100 gram

7. Zuccini /squash) – 2125 mikrogram per 100 gramLäs också: Nya rön: Därför ska du äta mer bladgrönsaker varje dag!

Kommentarer

Genom att kommentera på Land så godkänner du våra regler.

Läs mer om

Läs fler artiklar från Land.se

Till toppen