Gå till innehåll

Psst...

Det ser ut att vara tekniska problem just nu. Vi ber om ursäkt.

svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
Landkoll 15 mars

Staten vill överlämna 2 000 mil landsväg till privatpersoner

Trafikverket vill göra om länsvägar och allmänna vägar till enskilda vägar. Det upprör många boende på landsbygden, som i så fall kommer att behöva bekosta vägunderhållet framöver.

 Fler boende på landsbygden kommer att behöva bekosta vägunderhåll framöver.
Fler boende på landsbygden kommer att behöva bekosta vägunderhåll framöver. FOTO: Mujo Korach / IBL Bildbyrå

Ungefär 2 000 mil allmänna vägar, som i dag sköts av Trafikverket, kan privatiseras och överlåtas på de som bor längs vägen. Det motsvarar en femtedel av det statliga vägnätet i landet.

Skälet är att staten vill spara pengar.

Landsbygden får underhållsbörda

Ingegerd Edman, ordförande för byalaget Drothem i Söderköping, ser hur staten för över det totala ansvaret och underhållsbördan för allt fler länsvägar och allmänna vägar till enskilda fastighetsägare, lantbrukare och skogsägare på landsbygden.

– När staten överlåter ansvar och skötsel av vägar som i första hand inte är till för dem som bor längs med vägen, utan för allmän trafik, då börjar det likna statlig expropriation av landsbygdsbors arbetskraft och pengar, säger Ingegerd Edman.

Läs också: Här finns Sveriges sämsta vägar – allra flest i norr

De flesta vägar privata

Ungefär två tredjedelar, 43 600 mil, av Sveriges vägar är idag enskilda, vilket innebär att privatpersoner bär hela ansvaret för dem. Det är skogsbilvägar eller mindre grusade vägar, högst 4,5 meter breda med lite trafik.

De vägar som regeringen nu vill omvandla från statliga till privata är ofta genomfartsvägar med en trafik på mellan 125 och 500 fordon och en bredd på 6,5 meter.

Läs också: I fejd med försvaret – då grävde han bort vägen

Vägsamfälligheter saknar ofta försäkring

Om det sker en trafikolycka går det att stämma styrelsen i vägsamfälligheten för dåligt vägunderhåll.

– De flesta samfälligheter saknar försäkring. De saknar också de kunskaper som krävs för att ta hela ansvaret för de större vägar som det här handlar om, till exempel kännedom om miljöbalken och anläggningsbalken, säger Ingegerd Edman.

Läs också: Trafikverket svarar på kritiken: ”Skattebetalare ska inte betala i onödan”

Kommentarer

Genom att kommentera på Land så godkänner du våra regler.

Lands Nyhetsbrev

Gör som 31 000 andra - få tips om nyheter, inspiration, mat & vin direkt till din e-post!

Missa inga nyheter Gratis

När jag fyller i formuläret godkänner jag LRF Medias regler om lagring av uppgifter.

Läs fler artiklar från Land.se

Till toppen