Coronatider: Svenska bönder hyllas
I pandemins spår höjs röster om att Sverige bör producera mer egen mat. Det har fått till följd att bönderna bakom maten uppmärksammas och uppskattas allt mer. Här är bevisen.
Det våras för våra svenska bönder. För i kristider blir det uppenbart för många att det vore smart om vi i Sverige kunde producera mer egen mat. En uppfattning som i mångas ögon har gjort våra svenska bönder till hjältar.
Växande stöd för bönder
Isabel Moretti är vd för organisationen Svensk Kött och hon ser ett kraftigt växande stöd för svenska bönder:
– Mitt i allt oroligt och osäkert finns en trygghet i att vi har en fungerande och schysst matproduktion som oavsett hur det går i världen ser till att vi får den mat vi behöver, säger hon.
Läs också: Förbluffande fakta om svensk självförsörjning
”Vi ska vara stolta”
För hur maten har producerats innan vi lägger den på tallriken har också blivit viktigare för allt fler svenskar. Och då gynnas exempelvis det svenska köttet.
– Vi har lägst antibiotikaanvändning inom EU, ett av världens mest klimatsmarta produktion och dessutom en djuromsorg som är i världsklass. Det ska vi vara himla stolta över! säger Isabel Moretti.
Varannan tugga svensk
Ändå är bara varannan tugga vi stoppar i oss svenskt. Vi är självförsörjande på ingredienserna i en morotskaka: morötter, spannmål och socker. Lite enahanda i längden kan tyckas. Därför har regeringen höjt ambitionen och beslutat om att öka självförsörjningsgraden. Den ligger alltså i dag på 50 procent. Motsvarande siffra i Finland är 80 procent.
Hyllar sina bönder
Och Finland fortsätter att hylla sina bönder. Så här skriver Yle: ”Bonden i sin traktor på åkern ska inte ses som en representant för en gången tid. Hen är tvärtom en del av en lokal framtid”
Läs också: Din guide till 10 latliga hönsraser
5 tecken på att det våras för bönderna
Samma bondetrend syns även i Sverige. Här är 5 tecken på att det våras för svenska bönder:
Vi köper direkt från bonden
Intresset för att handla lokala råvaror i gårdsbutiker och direkt av bonden ökar. Exempelvis har så kallade Reko-ringar, där kunderna via Facebook kan handla direkt av producenten, vuxit sedan pandemin bröt ut.
– Jag tror att folk inser att vi måste stötta våra lokala producenter. Sen handlar det för min del om att jag vill veta att jag får bra kvalité, säger Reko-kunden Susanne Nilsson från Östersund, till Jämtlands tidning.
Mer svenskt i varukorgen
85 procent tycker det är viktigt att deras mat och dryck är svensk. De vanligaste skälen till att lägga svenska råvaror i varukorgen är att det är bra för miljön och klimatet. Det framgår av en stor undersökning från Livsmedelsföretagen.
Fler bönder i rutan
Bönderna i rutan blir allt fler. Bonde söker fru i TV4 har varit en succé sedan 2006. Familjen Mandelmann på Österlen har älskats i rutan hos TV4 sedan 12 maj 2017. I SVT har programmet Hundra procent bonde lockat rekordpublik och Unga bönder i TV 4 följer unga bönder på fem gårdar runt om i Sverige.
Bonde trendigaste yrket
Bonde är världens trendigaste yrke. Det påstår trendanalysföretaget Kairos Future. Trenden märks inte minst på sociala medier. På Facebook och Instagram lockar bönder som Elin Swärd och ”Bondbönan” tiotusentals följare. “Många längtar efter symboler som står för trygghet och stabilitet. Där är bonden en stark arketyp”, menar Magnus Kempe på Kairos Future som ser det som en motreaktion i våra tider av tider av osäkerhet.
Kosläpp lockar storpublik
Kosläppen har på kort tid blivit en tradition för många svenskar. I år sker dock släppen digitalt på grund av pandemin.
Kommentarer
Genom att kommentera på Land så godkänner du våra regler.