
Land har tidigare skrivit om att nattågen som går direkt, utan byten, på sträckan Stockholm–Umeå–Kiruna–Narvik lades ned i april. Trafikverkets förklaring var då ökande kostnader för den upphandlade nattågstrafiken i norr och uteblivna ökningar av statens anslag för upphandlad tågtrafik.
Resultatet innebar att resenärer till bland annat Kiruna, Abisko och Narvik måste byta tåg i Boden, ofta med långa väntetider.
Nu kommer nya besked: Trafikverket meddelar att efter en ny upphandling med SJ återinförs de bytesfria nattågen från Stockholm till övre Norrland. I upphandlingen ingår även nattåg mellan Stockholm och Umeå.
Inga nya anslag
Och det trots att regeringen inte skjutit till några nya pengar.
– Nej, vi har inte fått ökade anslag, men vi har gjort en ny upphandling av nattågstrafiken som förhandlats fram och som gäller från december 2026. I samband med det har vi ställt krav på att man inte ska behöva byta i Boden utan att ligg- och sovvagnarna ska gå ända upp till Narvik för att vända där. Detta krav har operatören accepterat i den nya förhandling som skett och det kommer att kunna ske inom den budget som vi har för detta, svarar Ulrika Karlsson, nationell press- och mediestrateg på Trafikverket.
På SJ ser vd:n Jonas Abrahamsson optimistiskt på det nygamla uppdraget.
– Nattågstrafiken till och från norra Sverige och Norge har en viktig funktion för både svenska och internationella resenärer. Efterfrågan är mycket hög och SJ vill utveckla trafiken ytterligare, säger han.
Läs också: Protester för att rädda nattågen






