Livet på landet

Nytt besked: Nattågen norrut återinförs

Glada nyheter för resenärer som vill åka direkttåg norrut. Trafikverket meddelar nu att de bytesfria nattågen mellan Stockholm och Narvik återinförs.

Publicerat: 26 juni 2026 kl 09:38

Tågvagn med texten Sovvagn och symboler för säng och dusch på utsidan
Nattågstrafiken till övre Norrland börjar igen i december.Foto: Janerik Henriksson/TT

Land har tidigare skrivit om att nattågen som går direkt, utan byten, på sträckan Stockholm–Umeå–Kiruna–Narvik lades ned i april. Trafikverkets förklaring var då ökande kostnader för den upphandlade nattågstrafiken i norr och uteblivna ökningar av statens anslag för upphandlad tågtrafik.

Resultatet innebar att resenärer till bland annat Kiruna, Abisko och Narvik måste byta tåg i Boden, ofta med långa väntetider.

Nu kommer nya besked: Trafikverket meddelar att efter en ny upphandling med SJ återinförs de bytesfria nattågen från Stockholm till övre Norrland.  I upphandlingen ingår även nattåg mellan Stockholm och Umeå.

Inga nya anslag

Och det trots att regeringen inte skjutit till några nya pengar. 

– Nej, vi har inte fått ökade anslag, men vi har gjort en ny upphandling av nattågstrafiken som förhandlats fram och som gäller från december 2026. I samband med det har vi ställt krav på att man inte ska behöva byta i Boden utan att ligg- och sovvagnarna ska gå ända upp till Narvik för att vända där. Detta krav har operatören accepterat i den nya förhandling som skett och det kommer att kunna ske inom den budget som vi har för detta, svarar Ulrika Karlsson, nationell press- och mediestrateg på Trafikverket.

På SJ ser vd:n Jonas Abrahamsson optimistiskt på det nygamla uppdraget.

– Nattågstrafiken till och från norra Sverige och Norge har en viktig funktion för både svenska och internationella resenärer. Efterfrågan är mycket hög och SJ vill utveckla trafiken ytterligare, säger han.