Oatly-reklam väcker starka reaktioner
I en omfattande reklamkampanj uppmanar Oatly till att ”spola mjölken” och i stället välja deras havredryck. Den hårda retoriken väcker starka reaktioner bland såväl bönder som kändisar.
Oatly har de senaste åren haft stor framgång med sina havrebaserade produkter. Företaget har i tidigare reklamkampanjer väckt reaktioner med uttryck som ”Wow! No cow!” och ”It’s like milk, but made for humans” (det är som mjölk, men gjort för människor).
Nu har det svenska företaget lanserat en stor reklamkampanj med budskapet ”Spola mjölken!”. Reklamen går att se på affischer utomhus, i tidningar, på sociala medier och på bio. Att dricka mjölk är, enligt reklamen, som att röka utan filter, köra bil utan bälte eller moppe utan hjälm – det låter skådespelaren Kjell Bergqvist meddela i reklamfilmen.
Läs också: Debatt: ”Veganer – utan djuren kommer även ni att svälta”
”Bakvänt att klanka ner på andra”
Spannmålsodlaren Lars-Johan Merin är positiv till Oatlys arbete men tycker att reklamen är olämplig.
– De gör ett jättebra jobb med att lyfta svensk havre. Men att marknadsföra produkten genom att klanka ner på andra produkter tycker jag är fullkomligt bakvänt. Vi växtodlare behöver mjölkproduktion och de behöver oss växtodlare så vi måste hålla ihop, säger Lars-Johan Merin till Land Lantbruk.
Kristina Forsberg är en annan spannmålsproducent som tycker att Oatly borde lyfta den egna produktens fördelar i stället.
– Det krävs en helt annan seriositet i marknadsföringen för att det ska kännas bra att samarbeta med dem. Jag tycker att de borde hålla sig till saken och lyfta fram vad som är bra med havremjölken i stället för att fokusera på hur mycket växthusgaser mjölken släpper ut, säger Kristina Forsberg till Land Lantbruk.
Läs också: 6 skäl att älska den svenska mjölkkossan
Öppna landskap
Riksdagsledamoten och centerpartisten Helena Lindahl tycker att kampanjen är polariserande och framstår mer som ett angrepp på svensk livsmedelsproduktion än ett genuint miljöengagemang.
”Det svenska jordbruket är i dag globalt ledande i klimatarbetet och gör stora insatser för att effektivisera sina verksamheter, hålla landskapen öppna och har den lägsta antibiotikaförbrukningen för djur i hela EU. Det borde snarare framhållas som någonting positivt som andra länder kan låta sig inspireras av”, skriver Helena Lindahl på Facebook.
Även kändisgastronomen Edward Blom har reagerat på Oatly-reklamen och beskriver den som ”ren kommersialism.”
– Det är knappast ett glas mjölk som avgör hur klimatet blir eller inte, då kunde man lika gärna dra ner på egentligen allting annat: mobiltelefoner, kläder och prylsamhället, det finns hur mycket som helst, säger Edward Blom till Nöjesbladet.
– Att just mjölken ska hängas ut som ändå är en väldigt viktig del i vår kulturhistoria – det är nödvändigt för våra öppna landskap att vi har kor – tycker jag är väldigt tråkigt. Det är fult.
Oatly svarar på kritiken
Martin Ringqvist är kreativ chef på Oatly och han beklagar böndernas reaktioner.
– Vi får ofta höra att vi hatar bönder men så är det verkligen inte utan vi är extremt beroende av bönder. Därför driver vi inte bara den här frågan om att ändra konsumentbeteende utan vi försöker också utveckla jordbruket. Men konsumentefterfrågan driver stenhårt mot växtbaserat och risken är att många bönder hamnar i en återvändsgränd om de inte hakar på, säger Martin Ringqvist till Land Lantbruk.
Läs också: Så enkelt gör du din egen havredryck!
Kommentarer
Genom att kommentera på Land så godkänner du våra regler.