Gå till innehåll
Shopping Utbildning
svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
Motor 13 januari

TV-kända Tove kör tre lass timmer per natt

Buggemåla

Möter du en timmerbil på en enslig skogsväg i Småland kan det vara tv-kända timmerbilsföraren Tove Helgesson. På nätterna kör hon mellan 40 och 60 mil med en 64 ton tung timmerbil.

 Många känner igen Tove Helgesson från tv-serien “Svenska truckers” i TTV 3 och Viafree.
Många känner igen Tove Helgesson från tv-serien “Svenska truckers” i TTV 3 och Viafree. FOTO: Kristina Wirén

Någonstans, på en smal och enslig skogsväg i Småland manövrerar 29-åriga Tove Helgesson en timmerbil. Ibland kör hon fast. Ibland kör hon fel. Hon kan tvingas backa ut från en krokig skogsväg med sitt 24-meters ekipage eller på egen hand fixa en punktering mitt i natten.

– Det är bara att lösa situationen. Det går inte att ringa till någon och gråta. Det funkar inte, säger Tove Helgesson och skrattar.

Mycket kan hända en timmerbilsförare

 Att köra timmerbil innebär att vara lösningsfokuserad. Att bilen fastnar på mjuka och blöta skogsvägar är bara en av alla utmaningar.
Att köra timmerbil innebär att vara lösningsfokuserad. Att bilen fastnar på mjuka och blöta skogsvägar är bara en av alla utmaningar. FOTO: Kristina Wirén

Hon har nyss beskrivit vad som kan hända under ett arbetspass som timmerbilsförare. Det är eftermiddag, hon har nyss vaknat och dricker dagens första kaffe efter att ha arbetat till klockan fem på morgonen.

– Det var lite snökaos. Jag körde fast på ett ställe, men tog mig loss. Jag har sandlådor på lastbilen och lägger sand under däcken, konstaterar hon.

Tove har kört lastbil sedan 2012. Hon började köra timmerbil sommaren 2018 och hon stortrivs med jobbet.

Läs också: 19-årige Emil köpte egen hjullastare till studenten

Tove älskar gamla fordon

 Tove och hennes sambo samlar på gamla bilar. Här är hennes ögonsten - en Chevrolet Impala från 1964.
Tove och hennes sambo samlar på gamla bilar. Här är hennes ögonsten - en Chevrolet Impala från 1964. FOTO: Kristina Wirén

Mellan arbetspassen tar hon igen sig på gården i Buggemåla, Småland, där hon bor med sin sambo.

Båda har ett stort intresse för gamla fordon. Det märks. Hela gårdsplanen är full av olika modeller.

– Jag tror att vi har 35 bilar. Jag har en Cheva 64, en Impala, en Volvo 740, en Volvo 945:a, min lastbil och min husvagn, säger Tove.

Dessutom samäger hon och sambon en Opel Kapitän, men resten av fordonen är hans.

De köpte faktiskt en gård för att få plats med alla bilar. Här bor också en katt, en kanin och några höns.

Tove tar en klunk kaffe och berättar att som timmerbilsförare behöver hon vara envis, noggrann och ha tålamod.

Svårkörda skogsvägar en utmaning med jobbet

 På gården i småländska Buggemåla har Tove och sambon plats för veteranbilar och sina djur - en katt, en kanin och höns.
På gården i småländska Buggemåla har Tove och sambon plats för veteranbilar och sina djur - en katt, en kanin och höns. FOTO: Kristina Wirén

Hon är lugn och ger känslan av att hon är en problemlösare, när hon berättar om utmaningarna i jobbet.

Roligast är att klara av alla olika situationer.

– Att veta att nu går jag in här på en smal skogsväg med mitt 24-metersekipage som väger 64 ton när jag kör härifrån. Det är en power-känsla att komma ut och känna att allt är helt och allt har flutit på. Nu ska virket in.

 Tove rattar den 24 meter långa timmerbilen i snäva kurvor. För att klara att köra den tunga timmerbilen, och ibland backa in på smala skogsvägarm krävs koncentration och noggrannhet.
Tove rattar den 24 meter långa timmerbilen i snäva kurvor. För att klara att köra den tunga timmerbilen, och ibland backa in på smala skogsvägarm krävs koncentration och noggrannhet. FOTO: Kristina Wirén

Svåraste väglagen är att köra när det är halt eller mycket snö.

– Det går inte att tvärnita med ett ekipage som är väldigt baktungt. Det är inte heller roligt att komma ut på en skogsväg som är oplogad. Jag säger bara – släpp inte gasen, för då sitter du fast!

Lastar och lossar timmer djupt inne i skogen

 Varje nattpass lastar och lossar Tove flera gånger. I snitt kör hon tre timmerlass per natt.
Varje nattpass lastar och lossar Tove flera gånger. I snitt kör hon tre timmerlass per natt. FOTO: Kristina Wirén

När hon kommer till ett timmerupplag kan det vara mitt i natten, djupt inne i en skog. Som ny på jobbet var det kusligt, men hon har vant sig.

– Jag kan fortfarande vara mörkrädd, men jag tänker att det finns inget farligt i skogen. När jag ser rådjur, hjortar och älgar brukar jag tänka att det är bra och fridfullt för djuren lever i fred. Men vildsvin är jag är jag lite rädd för.

Hon kör mellan 40 och 60 mil per arbetspass. I snitt lastar och lossar hon tre lass timmer per natt. Att köra timmerbil är ett traditionellt manligt yrke.

Kan vara riskfyllt

 Jobbet kan verka tungt med kräver ingen fysisk styrka tack vare alla teknik. Noggrannhet och säkerhetstänk är viktigt. Här kollar Tove lasten.
Jobbet kan verka tungt med kräver ingen fysisk styrka tack vare alla teknik. Noggrannhet och säkerhetstänk är viktigt. Här kollar Tove lasten. FOTO: Kristina Wirén

– Det är och fler tjejer som faktiskt ger sig in i på att köra timmerbil och många blir glada när de ser det.

Även om det kan ta på krafterna att på egen hand byta ett däck, är arbetet inget som kräver fysisk styrka.

– Det finns många hjälpmedel, säger Tove.

Tove arbetar fyra nätter i veckan. Arbetet kan vara riskfyllt och säkerheten är viktig. Både när hon kör och när hon lastar och lossar timmer.

 På vinterna jobbar hon sina nattpass i mörker och kyla.
På vinterna jobbar hon sina nattpass i mörker och kyla. FOTO: Privat

– Jag har väl kört på någon hare och jag har kört punktering. Men jag har inte varit med om några värre olyckor, som tur är.

Hon tar med sig kaffekoppen ut, kisar mot solen och går till ladan för att visa sin ögonsten – en Impala från 1964.

– Det är min pärla. Den är helrenoverad och är den dyraste bilen jag någonsin köpt. Den kostade 120 000 kronor, säger Tove och ser nöjd ut.

Älskar att köra veteran-lastbil för nöjes skull

 Tove gillar att köra sin Scania-lastbil från 1971, modell L81 Super och känna hur yrkesförarna hade det förr.
Tove gillar att köra sin Scania-lastbil från 1971, modell L81 Super och känna hur yrkesförarna hade det förr. FOTO: Kristina Wirén

Veteranbilarna har hon för hon tycker de är fina att se på och hon kör dem för nöjes skull. Gärna ihop med vänner på olika cruising-evenemang.

– Det är roligt att vara ute och åka och köra och det är en gemenskap.

Hon har även en Scania-lastbil från 1971, modell L81 Super. Att köra den ger henne inblick i hur det var för yrkeschaufförer förr.

– Det kan vara kul att få känna vad de började med, de som har kört i femtio år. När man pratar med många äldre personer som kört timmer, eller som kört lastbil överlag väldigt länge, berättar de att det är stor skillnad, säger Tove.

Läs också: Familjen Fjällborg sköter byns alla transporter

Mer komfort i nya lastbilar

 I jobbet kör hon en toppmodern Scania, Next Generation, R580.
I jobbet kör hon en toppmodern Scania, Next Generation, R580. FOTO: Kristina Wirén

Till vardags kör hon en Scania, Next Generation, R580. Visst är det skillnad mellan veteranen och hennes moderna arbetsfordon.

– Det är en annan komfort i de nya bilarna. De går mjukt och fint och det är automatväxel. Den äldre har manuell växellåda och när du inte har last på en sådan här gammal lastbil går den väldigt stelt. Det är bladfjädring medan det är luftfjädring på de nya bilarna, berättar Tove.

 Tove är fotomodell på hobbynivå, Oftast "pin up-stuk med raggarbilar och veteranlastbilar".
Tove är fotomodell på hobbynivå, Oftast "pin up-stuk med raggarbilar och veteranlastbilar". FOTO: Kristina Wirén

Vid fotograferingen poserar hon vant framför veteranbilarna. Att stå modell är hennes andra stora passion i livet. På hobbynivå tar hon bilder tillsammans med en fotograf.

– Jag gör det bara för att det är kul. Vi väljer olika teman. Det blir ofta pin up-stuk med raggarbilar och veteranlastbilar.

Tove är också känd från tv. Hon är med i TV 3-serien ”Svenska Truckers”. Ett filmteam följde hennes arbete i tio veckor.

 Kaxiga och roliga dekaler inne i Toves förarhytt.
Kaxiga och roliga dekaler inne i Toves förarhytt. FOTO: Kristina Wirén

– Det var roligt, men ibland lite jobbigt, eftersom jag fick be dem att hålla avståndet när jag lastade. Jag behövde tänka på säkerheten, säger Tove och skrattar åt minnen från inspelningen.

Mobilen ringer. Det är dags att byta av chefen och ta över en fullastad timmerbil som ska till massabruket Södra cell i Mönsterås.

Timmerbilsföraren älskar skogen

 Tove njuter av utsikten från förarhytten. Hon följer årstidsväxlingar och möter skymningar och gryningar.
Tove njuter av utsikten från förarhytten. Hon följer årstidsväxlingar och möter skymningar och gryningar. FOTO: Kristina Wirén

Det börjar skymma och Tove har ännu en natts arbete framför sig på vägarna, med jobbet som hon stortrivs med. Allra helst på sommaren.

– Solen lyser när jag åker till jobbet och jag jobbar i solnedgången hela kvällen. Himlen är alldeles rosa-skär-orange, och det är så vackert. Det grönskar i skogen och jag hör fågelkvittret, säger Tove.

– Framåt natten ser jag solnedgången Det är kanske mörkt i två timmar och lagom till att jag ska köra hem ser jag soluppgången. Jag har månen i ryggen och solen framför mig. Det helt underbart, fortätter hon.

Relaterade artiklar

Kommentarer

Genom att kommentera på Land så godkänner du våra regler.

Läs mer om

Populära ämnen på Land.se

Lands Nyhetsbrev

Gör som 49 000 andra - få tips om nyheter, inspiration, mat & vin direkt till din e-post!

Missa inga nyheter
Gratis

Den information som du lämnar här kommer att behandlas i enlighet med vår personuppgiftspolicy. Vi rekommenderar att du läser den innan du går vidare.


Läs artiklar i säsong

Till toppen