Gå till innehåll
laddar...
svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
Hälsa 2 juli 2018

Andningsövningen som gör underverk – på 10 minuter

Ta kontroll över din andning. Det kan göra underverk för din hälsa. Lär dig enkla 10-minutersmetoden!

 Var ute i skogen och andas på rätt sätt – två viktiga tips för en bättre hälsa.
Var ute i skogen och andas på rätt sätt – två viktiga tips för en bättre hälsa. FOTO: Istock

Inom forskningen är man enig om att andningen spelar en viktig roll för vår hälsa. Faktum är att vi själva kan påverka balansen i vår kropp bara genom att andas på rätt sätt.

– Lungorna har en nyckelfunktion när det gäller vårt immunförsvar. När vi andas mer mättat får vi balans mellan mage, hjärta, lungor och hjärna, säger Ulrica Norberg, yogalärare och författare till boken Andas!.

Skogen bra för andningen

För att bli vän med sin andning är det klokt att vistas mycket utomhus, tipsar hon.

– Skogspromenader och växtlighet hjälper vår andning. När vi befinner oss på en plats med dålig luft blir vi tröttare och får svårare att tänka klart.

Underverk för hälsan

Att ta kontroll över andningen kan göra underverk för hälsan, menar Ulrika Norberg. Men hur gör man då för att andas rätt?

I grunden handlar det om att vässa andningen så att man får en nära relation mellan in- och utandning. Viktigt är också att göra korta pauser mellan andetagen. Då tränar man diafragman, bäckenbotten, lungor och hjärta.

Här delar hon med sig av sin bästa andningsövning. Den är enkel att utföra, ger snabb effekt och 10 minuter om dagen räcker.

 Ulrica Norberg, yogalärare och författare. Här får du hennes bästa tips om andning.
Ulrica Norberg, yogalärare och författare. Här får du hennes bästa tips om andning.

Läs också: Därför blir du frisk av skogen – bevisade hälsoeffekter!

Gör så här – 3 enkla steg

1. Lägg dig på rygg med benen på en stol framför dig. Känn efter så att du är avspänd och lägg händerna på magen eller bröstkorgen. (Du kan också sitta upprätt på en stol om du har svårt att ligga ner.) Slut ögonen.

2. Börja med att andas ut och töm lungorna. Känn efter när det är dags att andas in. Håll munnen stängd och andas långsamt in genom näsan. Andas tills du känner att lungorna fyller sig utåt sidorna och uppåt. Håll andan i två sekunder och andas långsamt ut.

3. Upprepa övningen under tio minuter, cirka 50-60 andetag. Var noga med att pausa mellan andetagen. Känn att du andas ut ordentligt innan du andas in igen.

En gång om dagen

Gör övningen en gång om dagen. Ett tips är att göra övningen på en bestämd tid varje dag, exempelvis på kvällen innan du går och lägger dig eller på morgonen.

Läs också: Så tar du ett skogsbad – 3 sköna tips!

10 hälsoeffekter när du andas rätt

Ulrika Norberg har lätt att rada upp positiva hälsovinster med att andas på rätt sätt. Här är några:

  • • Minnet blir bättre.
  • • Matsmältningen blir bättre.
  • • Du får bättre hållning.
  • • Du upplever ett större lugn i vardagen.
  • • Förbränningen ökar och du tar upp fler antioxidanter.
  • • Immunförsvaret förbättras.
  • • Förmågan att koncentrera sig blir bättre.
  • • Man sover bättre.
  • • Man får bättre ork.
  • • Du åldras långsammare. Det beror på att kroppen får bättre syremättnad.

Läs också: Enkel andningsövning mot stressmage

Relaterade artiklar

Läs mer om

Lands Nyhetsbrev

Gör som 43 000 andra - få tips om nyheter, inspiration, mat & vin direkt till din e-post!

Missa inga nyheter
Gratis

Den information som du lämnar här kommer att behandlas i enlighet med vår personuppgiftspolicy. Vi rekommenderar att du läser den innan du går vidare.


Läs fler artiklar från Land.se

Till toppen