Gå till innehåll
laddar...
svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
Hälsa 21 maj

Blir man brun av morötter?

Har du också hört att man blir vackert brun av att äta morötter? Land reder ut hur det ligger till – egentligen.

 Ät morötter och bli vackert solkysst – kan det verkligen stämma?
Ät morötter och bli vackert solkysst – kan det verkligen stämma? FOTO: Istock

De är inte bara nyttiga, goda och billiga – morötter kan även ge dig en snyggt solkysst hudton. Om du äter dem i rikliga mängder, vill säga.

Läs också: Morot – så här nyttig är den

Betakaroten ger färg

Det bekräftar Victoria Öhrvik, nutritionist på Livsmedelsverket.

Det som ger din hud en orangebrun hudton är morötternas betakaroten. En nyttig antioxidant som även ger morötterna dess vackra färg.

– När du äter mycket morötter under en längre tid kan kroppen inte ta hand om allt betakaroten. Överskottet transporteras då till huden, säger Victoria Öhrvik.

500 gram om dagen

Men hur mycket morötter behöver man då äta för att huden ska få färg?

Cirka 500 gram om dagen verkar ge en tydlig effekt, enligt en amerikansk studie.

Lätt orange ton

Det var den mängd, fast i form av kosttillskott med betakaroten, som männen i studien fick äta under 12 veckor. Deras hudton fick då en orange ton. Enligt samma studie klassades dessutom morotsmännen som särskilt attraktiva av kvinnorna.

Viktigt att äta varierat

Livsmedelverket har inga rekommendationer om hur mycket morötter man bör äta. Det viktigaste, enligt Viktoria Öhrvik, är att äta en varierad kost.

Finns en hake

Och det är här haken kommer in, som med det mesta som verkar för bra för att vara sant. För Livsmedelsverkets toxikolog Emma Halldin Ankarberg säger till Land att hon är tveksam till om 500 gram morötter om dagen verkligen kan betraktas som att äta varierat.

Innehåller kadmium

Dessutom tar morötter, liksom alla rotfrukter och potatis, upp kadmium från jorden vilket inte är hälsosamt.

Så precis som vanligt – lagom är bäst!

Grönsaker med betakaroten

  • Spenat
  • Pumpa
  • Mango
  • Grönkål
  • Sötpotatis

Läs också: Mjölksyrade morötter – så lätt gör du dem

Relaterade artiklar

Kommentarer

Genom att kommentera på Land så godkänner du våra regler.

Läs mer om

Lands Nyhetsbrev

Gör som 49 000 andra - få tips om nyheter, inspiration, mat & vin direkt till din e-post!

Missa inga nyheter
Gratis

Den information som du lämnar här kommer att behandlas i enlighet med vår personuppgiftspolicy. Vi rekommenderar att du läser den innan du går vidare.


Läs fler artiklar från Land.se

Till toppen