Gå till innehåll
svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
Hälsa 4 maj

Så stärker du ditt immunförsvar i corona-tider

Hur bra eller dåligt immunförsvaret är kan vara avgörande vid Covid-19. Så här kan du själv stärka ditt immunförsvar och därmed minska risken för att bli allvarligt sjuk i corona.

 Du kan själv stärka ditt immunförsvar och stå bättre rustad om du skulle bli sjuk i Covid-19. Här är tipsen som hjälper dig!
Du kan själv stärka ditt immunförsvar och stå bättre rustad om du skulle bli sjuk i Covid-19. Här är tipsen som hjälper dig! FOTO: Istock

Passa på att se över dina vanor – och ovanor. Genom din livsstil kan du nämligen sänka men också stötta ditt immunförsvar, visar forskning. Och mycket talar för att ett starkt immunförsvar kan hjälpa dig från att bli allvarligt sjuk i Covid-19.

Läs också: Hur många steg per dag behöver just DU ta? Guide!

De flesta blir smittade

Folkhälsomyndigheten tror dock att större delen av befolkningen kommer att få smittan förr eller senare. Därför kan det vara bra att förbereda sig och stå väl rustad om du skulle insjukna i Covid-19.

Det har visat sig vid andra influensainfektioner:

– Det är allmänt känt att ju friskare man är när man blir sjuk, desto bättre brukar man klara av sjukdomen, säger Anna Smed-Sörensen, som forskar om immunförsvaret vid KI, till DN.

Håll dig i form

Så förutom det allra viktigaste, att hålla avstånd till andra, finns det all anledning att hålla sig i form. Följande råd kan stärka ditt immunförsvar och minska risken för att du blir allvarligt sjuk i corona.

Detta ska du sluta med

För mycket alkohol

Forskning visar att långvarig alkoholförbrukning leder till försämrat immunförsvar.

Men även en kväll på fyllan visar sig påverka immunföret. Direkt!

– Att bingedricka (att dricka väldigt mycket) en kväll ger akuta effekter på immunförsvaret redan dagen efter, säger Cecilia Magnusson, adjungerad professor på KI, till DN.

Det finns alltså såväl långsiktiga som omedelbara hälsoeffekter av att vara försiktig med alkohol.

Sluta röka

Rökning försämrar ditt immunförsvar, visar bland annat en studie från Lunds universitet. Men slutar du röka tvärt kan ditt immunförsvar vara ikapp redan på en månad, uppmuntrar Cecilia Magnusson i DN.

Detta ska du fortsätta med

• Fortsätt att följa Folkhälsomyndighetens uppmaningar att stanna hemma om du känner det minsta symtom, hålla avstånd till andra och tvätta händerna.

• Mormors råd som att sova ordentligt, äta upp spenaten (äta varierat) och att vara ute i friska luften är värda att damma av, menar Cecilia Magnusson, läkare och professor i folkhälsoepidemiologi i Vetenskapsradion På djupet i Sveriges Radio.

• Drick mycket vatten. Stärker i sig inte ditt immunförsvar, men kan göra dig bättre rustad om du skulle insjukna. Många som kommer till akuten är uttorkade.

Detta ska du börja med

Coronapatienter får ofta andningsproblem. Därför är det en fördel att ha bra lungkapacitet redan från början. Och det får du genom att motionera:

Promenera

• En halvtimme morgon och kväll förbereder kroppen på att tåla påfrestningar som Covid-19 kan orsaka, tipsar Lena Uller, docent vid Lunds universitet, i DN.

• Lägger du därtill lite styrketräning är effekten ännu bättre, menar hon. Det gäller att få upp pulsen lite för att syreupptagningsförmågan ska stärkas.

• Gör enkla andningsövningar.

Källor: Folkhälsomyndigheten, DN, Lunds Universitet, 1177 Vårdguiden, SR

Relaterade artiklar

Kommentarer

Genom att kommentera på Land så godkänner du våra regler.

Läs mer om

Lands Nyhetsbrev

Gör som 49 000 andra - få tips om nyheter, inspiration, mat & vin direkt till din e-post!

Missa inga nyheter
Gratis

Den information som du lämnar här kommer att behandlas i enlighet med vår personuppgiftspolicy. Vi rekommenderar att du läser den innan du går vidare.


Läs fler artiklar från Land.se

Till toppen