Gå till innehåll
svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
Hälsa 17 april

Coronaläkarens 3 enkla hälsoråd

Uttorkning och nedsatt lungfunktion är vanliga åkommor i spåren av corona. De här enkla råden kan därför vara till stor hjälp om du skulle insjukna i Covid-19.

 Det finns enkla saker du själv kan göra hemma för att stärka din hälsa i corona-tider.
Det finns enkla saker du själv kan göra hemma för att stärka din hälsa i corona-tider. FOTO: Istock

De som insjuknar i Covid-19 drabbas ofta av diarré, hög feber och lunginflammation. Detta i sin tur kan leda till uttorkning och andningsproblem.

Onödigt dåligt skick

Men många patienter som kommer in akut till sjukhusen med Covid-19 är i sämre skick än de skulle behöva vara.

Andningsövning corona

Det menar Johan Styrud, överläkare på Danderyds sjukhus. För om sjuka tar hand om sig tidigt hemma kan symtomen hejdas och den hårt belastade vården avlastas, säger han till Aftonbladet.

Och det är han inte ensam om. Den engelska läkaren Sarfaraz Munshi rekommenderar en andningsteknik som hjälper patienter med Covid-19 på brittiska sjukhus.

Läs också: Vanliga symtom på halsfluss

Här är Johan Styruds och Sarfaraz Munshis hjälp till självhjälp för corona-smittade:

Om du insjuknat i corona:

1. Se till att dricka mycket

Drick mycket och ofta, uppmanar Johan Styrud i Aftonbladet. Vatten, vätskeersättning, näringsdrycker och soppor fungerar bra.

Tänk också på att om du blir uttorkad, vilket kan gå snabbt, hjälper inte febernedsättande medicin.

2. Gör djupandningsövningar

Övning 1. Ta ett djupt andetag genom näsan. Håll andan i sju sekunder. Släpp sedan ut luften genom munnen som nästan ska vara helt stängd. Ha bara en glipa mellan läpparna.

Upprepa detta ett par gånger. Och gör övningen flera gånger i timmen, uppmanar Johan Styrud.

Övning 2. Ställ dig upp. Ta fem djupa andetag. Håll andan i fem sekunder efter varje andning. Avsluta med ett sjätte djupt andetag och en hostning i armvecket.

Upprepa hela övningen en gång. Lägg dig sen på mage och vila. Fortsätt att andas, lite djupare än normalt, i tio minuter, förklarar den engelska läkaren Sarfaraz Munshi i Medical Daily. Här på Daily Mail visar han exakt hur du ska göra.

Undvik att ligga på rygg

Om du ligger på rygg minskar din lungkapacitet och luftvägarna kan täppas till. Därför ska du undvika att ligga på rygg om du är har insjuknat i Covid-19, uppmanar Sarfaraz Munshi.

Kontakta vården!

Flertalet som smittas av corona behöver inte uppsöka vård. Eventuella besvär går oftast över av sig själv.

Men, skriver Vårdguiden 1177, om du plötsligt blir mycket sämre eller får svårt att andas även när du vilar ska du genast kontakta en vårdcentral eller en jouröppen mottagning.

Du kan också ringa 1177 för rådgivning.

Ring alltid först!

Men åk aldrig direkt till en mottagning. Du ska alltid ringa först. Annars kan du smitta andra.

Källor: Medical Daily, Aftonbladet, Vårdguiden 1177, Daily Mail

Relaterade artiklar

Kommentarer

Genom att kommentera på Land så godkänner du våra regler.

Läs mer om

Lands Nyhetsbrev

Gör som 49 000 andra - få tips om nyheter, inspiration, mat & vin direkt till din e-post!

Missa inga nyheter
Gratis

Den information som du lämnar här kommer att behandlas i enlighet med vår personuppgiftspolicy. Vi rekommenderar att du läser den innan du går vidare.


Läs fler artiklar från Land.se

Till toppen