Gå till innehåll
laddar...
svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
Hälsa 9 november

Därför vaknar du alltid samma tid – och kan inte somna om

Brukar du också vakna i vargtimmen och har svårt att somna om? Här får du veta varför samt knep att ta till för att komma till ro mellan natt och gryning!

 Stress kan orsaka sömnproblem. Att skriva en att göra-lista kan hjälpa dig att lättare somna på kvällen.
Stress kan orsaka sömnproblem. Att skriva en att göra-lista kan hjälpa dig att lättare somna på kvällen. FOTO: istock

Vi är många som vaknar i den skumma vargtimmen. Inte sällan jagade av en störtflod av negativa tankar som trasslar in sig i varandra. Vi vrider och vänder oss i sängen och det är stört omöjligt att komma till ro och somna om. Den gåtfulla vargtimmen håller oss i ett järngrepp!

Men vad är det egentligen som händer med oss där i dunklet? Och vad menas med uttrycket vargtimmen?

Ingmar Bergman myntade begreppet

Själva ordet vargtimmen kan låta uråldrigt. Men i själva verket användes det första gången i Ingmar Bergmans film Vargtimmen 1968. Skådespelaren Max von Sydow låter dyster när han berättar för medspelaren Liv Ullman om den mystiska timmen mellan natt och gryning:

”Den här timmen är den svåraste. Vet du vad den kallas? De gamla kallade den för vargtimmen. Det är timmen då de flesta människor dör, de flesta barn föds. Det är nu mardrömmarna kommer och är vi vakna så är vi rädda.”

Det han påstår är dock inte särskilt vetenskapligt belagt men det ligger ändå en hel del i det. Det återkommer vi till lite längre ner i artikeln.

Ger obehagskänsla

Även om själva uttrycket vargtimmen inte har funnits sedan tidernas begynnelse så har troligtvis obehagskänslan av att vakna mellan natt och gryning gjort det.

I radioprogrammet Kropp och Själ i P1 berättar sömnforskaren Jonathan Cedernaes att vi helt enkelt är konstruerade för att sova mellan klockan 3 och 5 på natten. Då går hela systemet på sparlåga, vår kroppstemperatur är som lägst, vi är som allra dåsigast och vår reaktionsförmåga ligger på botten.

Så om du vaknar då, när kroppsfunktionerna nästan ligger nere, är det kanske inte så konstigt att du mår tjyvens, resonerar Flink, psykolog och författare till boken Sömn, dröm, mardröm.

Det kan till och med ge en känsla av jetlag eller influensa att vara vaken den tiden på dygnet, enligt Jonathan Cedernaes.

Läs också: Så påverkas din kropp av sömnbrist

Fler hjärtinfarkter

Men hur det ligger till med födslar och dödsfall i vargtimmen, så som Max von Sydow beskriver i citatet längre upp i artikeln, är lite oklart. En undersökning vid University College London där runt fem miljoner födslar analyserades visar dock att flest engelska barn föds runt fyra på natten. Mitt i vargtimmen. Man vet också att det inträffar ovanligt många hjärtinfarkter tidigt på morgonen, enligt sömnforskaren Jonathan Cedernaes.

Läs också: Så påverkar dina drömmar dig – oväntade effekter

Sover lättare

Sover du under denna tid så är det också då du drömmer, även mardrömmar.

Eftersom den så kallade drömsömnen är lättare än djupsömnen så är det kanske inte så konstigt att du vaknar just då. Och vaknar du är det lätt att börja grubbla och nu är steget till panik för att inte få tillräckligt med sömn inte långt.

Men det kan vara bra att känna till, och kanske lite lugnande, att det är djupsömnen, alltså vanligen inte under vargtimmens drömsömn, som sömnen är som allra viktigast för oss. Det är då den mesta återhämtningen sker, påpekar Ida Flink.

Läs också: Så somnar du skönt och snabbt: 3 enkla tips!

Så slipper du sömnpaniken – 4 tips

 Många ligger sömnlösa under vargtimmen mellan klockan 3 och 5 på natten.
Många ligger sömnlösa under vargtimmen mellan klockan 3 och 5 på natten. FOTO: istock

Christian Benedict, sömnforskare vid Uppsala universitet och Minna Tunberger, journalist och författare, har också skrivit en bok om sömn. Den heter Sömn, sömn, sömn. Här är några konkreta metoder från boken. Bra att ta till för att bryta besattheten av att inte kunna sova.

1. Identifiera vad det är som stör dig

  • Vad tänker du på?
  • Vad är du rädd för?
  • Vad är det värsta som kan hända?

2. Introducera en positiv känsla

Prova att tänka så här: ”Nu har jag sovit i 20 minuter. Det är bra!”. Ta små steg i taget. Räkna inte med att kunna sova sju timmar i sträck. Var glad för den lilla sömn du får.

3. Boka tid med dig själv

Brukar du älta dina problem när du ligger i sängen? Gör så här istället: Boka en tid varje dag med dig själv när du kan gå igenom dina tankar, och håll dig till den tiden.

4. Skriv en att göra ­lista

En studie har visat att om du skriver ned vad du ska göra nästa dag så förkortas insomningsperioden. Förmodligen för att det ger dig kontroll över situationen och därmed reducerar stres­sen i kroppen.

Källor: Boken Sömn, sömn sömn, P1, Svd

Läs också: Sova bra – så får du bättre sömn

Kommentarer

Genom att kommentera på Land så godkänner du våra regler.

Läs mer om

Lands Nyhetsbrev

Gör som 41 000 andra - få tips om nyheter, inspiration, mat & vin direkt till din e-post!

Missa inga nyheter
Gratis

Den information som du lämnar här kommer att behandlas i enlighet med vår personuppgiftspolicy. Vi rekommenderar att du läser den innan du går vidare.


Läs fler artiklar från Land.se

Till toppen