Gå till innehåll
laddar...
svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
Hälsa 8 oktober

Ditt skafferi är laddat med läkande kryddor

Kryddor är fulla av ämnen som kan vara rena medicinen. Här är tio supernyttiga kryddor som håller dig friskare.

Oregano – lindrar olika magproblem

 Oregano.
Oregano. FOTO: Istock

Bra för matsmältningen, orolig tarm och har bakterie- och svampdödande effekt och kan ta död på magsårsbakterien Helicobacter pylori.

Läs också: Maten som får dig att dofta gott – 9 fräscha tips

Kummin – motverkar gasbildning

 Kummin.
Kummin. FOTO: Istock

Innehåller eterisk olja som är kramplösande och motverkar gasbildning i tarmarna. Stimulerar matsmältning och utsöndring av galla.

Läs också: Därför är broccolin rena hälsobomben

Timjan – naturens hostmedicin

 Timjan.
Timjan. FOTO: Istock

Förutom mycket antioxidanter innehåller timjan det kraftigt antibakteriella ämnet tymol, som har en slem- och kramplösande effekt. Timjan har länge använts i hostmedicin och mot luftrörskatarr.

Läs också: Här är de 5 mest näringstäta grönsakerna!

Salvia – minskar svettningar

 Salvia.
Salvia. FOTO: Istock

Stimulerande effekt för hjärnan och tros kunna motverka demens. Används även mot svettning och som gurgelvatten vid infektioner i hals för sin antiseptiska effekt.

Läs också: 5 gamla huskurer som fungerar!

Rosmarin – får fart på cirkulationen

 Rosmarin.
Rosmarin. FOTO: Istock

En potent läkekrydda som ökar cirkulationen, har visat sig vara bra för hjärnan och till och med anses kunna motverka stroke och Azheimers sjukdom.

Läs också: 3 groddar som ger extra energi

Svartpeppar – ökar näringsupptaget

 Svartpeppar.
Svartpeppar. FOTO: Istock

Rik på superämnet piperin som stimulerar magslemhinnan att öka upptaget av näring och läkande ämnen. Kan också sänka blodsockret.

Läs också: Svartpeppar – 5 oväntade hälsoeffekter

Mejram – bra vid förkylning

 Mejram.
Mejram. FOTO: Istock

Släkt med oregano och har liknande läkeegenskaper. Rik på antioxidanter, lätt antiseptisk, kramplösande och smärtstillande.

Läs också: 4 ovanor du bör undvika i förkylningstider!

Ingefära – stärker immunförsvaret

 Ingefära.
Ingefära. FOTO: Istock

Rik på kraftfulla ämnen som motverkar inflammationer, illamående, ökar näringsupptaget och blodcirkulationen. Används även mot ledvärk och förkylningar.

Läs också: Därför är havre rena supermaten

Gurkmeja – håller hjärnan frisk

 Gurkmeja.
Gurkmeja. FOTO: Istock

Innehåller superantioxidanten curcumin, som enligt ny forskning kan motverka allt från cancer till Alzheimers sjukdom. Kan också ha effekt vid stela och värkande leder.

Läs också: 5 konstiga nysningar du bör känna till

Kanel – sänker blodsockret

 Kanel.
Kanel. FOTO: Istock

En fjärdedels tesked om dagen räcker för att ge en blodsockersänkande effekt. Sägs även kunna sänka blodfetter och motverka blodproppar och ta kål på E-kolibakterier.

Läs också: Fixa dunderteet som håller förkylningen borta

Örtte som ger hälsan en skjuts

 Örtte.
Örtte. FOTO: Istock

Ta 2 matskedar torkad ört och låt dra i 2,5 deciliter hett vatten i 5–10 minuter under lock. Sila bort bladen och drick. Använd som en kur i max 14 dagar.

  • Timjante: Ämnet tymol i timjan hjälper flimmerhåren i luftvägarna att frakta upp slem
  • Salviate: Ett te på färsk eller torkad salvia kan användas både mot svettningar och halsont.
  • Rosmarinte: Att göra eget rosmarinte är bästa kuren för frusna och trötta.

Läs mer om

Lands Nyhetsbrev

Gör som 41 000 andra - få tips om nyheter, inspiration, mat & vin direkt till din e-post!

Missa inga nyheter
Gratis

Den information som du lämnar här kommer att behandlas i enlighet med vår personuppgiftspolicy. Vi rekommenderar att du läser den innan du går vidare.


Läs fler artiklar från Land.se

Till toppen