Gå till innehåll
laddar...
svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
Hälsa 18 december 2018

Så får du kontroll över dina pruttar

Släppa väder, fjärta, fisa. Vad du än kallar pinsamheten så går den att undvika. Här får du alla tips du behöver för att få kontroll över gaserna som ibland smiter ut bakvägen.

 Att prutta bland folk kan vara riktigt pinsamt. Men det går att undvika.
Att prutta bland folk kan vara riktigt pinsamt. Men det går att undvika. FOTO: istock

På ett eller annat sätt ska de ut, gaserna som bildas i dina tarmar när maten du äter bryts ner.

Vanligen letar de sig ut via andningen, genom en rap eller så tar de bakvägen som en fis. Till och med genom huden sipprar det ut gaser och en del av dem tas även upp i blodet och gör inget väsen av sig alls.

Gaser både pinsamt och otrevligt

Att ha gaser må vara hur naturligt som helst men när de ofrivilligt smiter ut bakvägen är det både otrevligt och pinsamt. Speciell när det händer bland folk.

Få kontroll

Så hur undviker du då att okontrollerat brista ut i en luktande prutt som kanske både låter och stinker? Det finns faktiskt ett par knep som kan göra dig, om inte 100-procentigt pruttfri, så åtminstone mindre benägen att okontrollerat släppa väder.

Läs också: Bli av med dina magproblem – 9 tips som fungerar

Så minimerar du risken för att prutta

1. Undvik mat som gör dig gasig

Här är några exempel på livsmedel du ska vara lite försiktig med:

  • Kål av olika slag, exempelvis brysselkål, vitkål och blomkål.
  • Ärtor.
  • Vetekli.
  • Bönor, men tillagar du dem rätt så slipper du problemet. Klicka på länken så får du tips om hur.
  • Läs också: Så här gör du bönor till supermat – och slipper gaser!
  • Lök.
  • Sötningsmedel.
  • Laktos i exempelvis mjölk och grädde om du är överkänslig.

Läs också: Tarmens 7 värstingar – detta ska du undvika!

2. Tugga maten väl

Ät i lugn och ro och tugga väl så undviker du stressmage som i sin tur kan leda till gasproblem.

3. Ät mindre portioner

Stoppa inte i dig för mycket åt gången. Ät hellre små portioner ofta och regelbundet. Undvik även allt för fet mat.

Läs också: Så kan fodmap lindra dina magproblem

4. Undvik kolsyrade drycker och tuggummi

Tuggar du tuggummi sväljer du samtidigt luft som blir till gaser i magen. Även kolsyra blir till gaser som vill ut.

5. Rapa

Att rapa kan lindra. Gå undan om du är bland folk och försök att få ut gasen munvägen.

6. Gå på toa

Sluta knip och gå och bajsa. Då följer gaserna med. Ta den tid du behöver på toan och försök att skapa regelbundna bajsvanor.

Läs också: Så undviker du förstoppning

7. Rör på dig

När du rör på dig rör sig även tarmarna och gaserna följer med ut. Är du utomhus är det ingen som märker om du pruttar.

8. Fortsätt att prutta

Känner du att du behöver prutta så ska du också göra det. Utomhus och på toa kan du släppa väder utan att besvära någon.

Du kan behöva hjälp

Om du har stora besvär med gaser ska du uppsöka din vårdcentral för en utredning.

Läs också: 9 skitviktiga fakta du måste veta om tarmen

Kommentarer

Genom att kommentera på Land så godkänner du våra regler.

Läs mer om

Lands Nyhetsbrev

Gör som 43 000 andra - få tips om nyheter, inspiration, mat & vin direkt till din e-post!

Missa inga nyheter
Gratis

Den information som du lämnar här kommer att behandlas i enlighet med vår personuppgiftspolicy. Vi rekommenderar att du läser den innan du går vidare.


Läs fler artiklar från Land.se

Till toppen