Gå till innehåll
svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
Hälsa 16 november

Så kan du lindra nästäppa – utan nässpray

Att vara täppt i näsan kan vara riktigt besvärligt. Inte minst om natten. Men det finns enkla knep som kan lindra eländet.

 Nästäppa går att lindra – utan nässpray.
Nästäppa går att lindra – utan nässpray. FOTO: Istock

1 000 andetag i timmen. Så många gånger far luft in och ut genom dina andningsorgan. Ett av dem är näsan. Tillsammans med svalget och luftstrupen ser den till att dina lungor ständigt får syre utifrån och att koldioxid förs därifrån.

Stopp i maskineriet

När detta luftflöde funkar som det ska, ja, då lägger du sällan märke till att det ens sker. Det bara pågår, helt automatiskt.

Men om det blir stopp i maskineriet då blir du troligtvis medveten om varje andetag.

Svullna slemhinnor

Ett vanligt stopp i systemet är täppt näsa på grund av svullna slemhinnor. Detta kan bero på en rad problem. Allergi, förkylning, känsliga slemhinnor, graviditet och överanvändning av nässpray är några.

Och eftersom användning av nässpray har sina risker, så är det inte att rekommendera annat än i kortare perioder.

Som tur är går oftast nästäppan över av sig själv efter några dagar. Och det finns riskfria knep att ta till för att lindra besvären.

Så kan du lindra nästäppa – utan nässpray

1. Ligg med huvudet högt

Svårt att sova på grund av nästäppa? Prova att ligga med huvudet högt. Det kan dämpa svullnaden i näsan. Så bulla upp med kuddar och vila huvudet så högt du kan. Testa att lägga kuddarna under madrassen om det känns obekvämt för ryggen.

2. Lindra med matolja

Om orsaken till dina besvär är eller tros vara torra slemhinnor så kan du prova att smörja dem med vanlig matolja. Det brukar lindra.

Läs också: Vanliga myter om förkylning – detta är sant eller falskt

3. Undvik triggers

Alkohol, viss sorts mat, torr luft, tobaksrök och parfymer kan trigga igång så kallad vasomotorisk rinit. Det innebär att du får rinnande snuva, nysningar och nästäppa utan att det är förkylning eller allergi. Orsaken är att dina slemhinnor i näsan är extra känsliga. Försök att undvika det som triggar igång retningen. Se exemplen ovan.

4. Rensa näsan med koksaltlösning

Har du tjock snuva eller långvarig nästäppa kan det hjälpa att du sköljer näsan med koksaltlösning och nässköljare som finns att köpa på apotek.

Du kan också göra din egen koksaltlösning:

Blanda ett kryddmått salt i en dl vatten. Du behöver inte koka vattnet, men det känns oftast skönare i näsan om vattnet är ljummet när du sköljer.

5. Lindrande ångbad som förr

Att andas in ångor från ett vattenbad med timjan eller mynta sägs traditionellt lindra nästäppa på grund av dess avsvällande effekter.

Timjan anses dessutom vara bakteriedödande och slemlösande och användes därför förr i hostmediciner.

Här kan du läsa mer om hur du kan göra för att få ut full effekt av örterna.

Källor: 1177 Vårdguiden, Apoteket.se

Relaterade artiklar

Kommentarer

Genom att kommentera på Land så godkänner du våra regler.

Läs mer om

Lands Nyhetsbrev

Gör som 49 000 andra - få tips om nyheter, inspiration, mat & vin direkt till din e-post!

Missa inga nyheter
Gratis

Den information som du lämnar här kommer att behandlas i enlighet med vår personuppgiftspolicy. Vi rekommenderar att du läser den innan du går vidare.


Läs fler artiklar från Land.se

Till toppen