I säsong:
Livsmedelsförsäljningen ökar i Sverige.
Livsmedelsförsäljningen ökar i Sverige. Foto: Mostphotos

Totalt spenderade vi 271 miljarder på livsmedel och drycker i Sverige under 2016, vilket är en försäljningsökning med 11 miljarder kronor från 2015. Det visar statistik från SCB.

Allra mest ökade försäljningen av fisk, som landade på 12,3 miljarder kronor 2016, Det är 6,6 procent mer än året innan.

– Det är vi glada för, sjömat är både gott och nyttigt. Det har inte riktigt fortsatt så 2017, siffror från Norsk sjömat visar att försäljningen inte gått lika bra i år, säger Yngve Björkman, ordförande Fiskbranschens Riksförbund.

Ökade laxpriser

Årets dipp tror Yngve Björkman till stor del beror på att priset på lax ökat. Men samtidigt, påpekar han, har den prisökningen nu stannat av.

– Jag tror fiskförsäljningen vänder uppåt igen, att 2017 bara blir en liten knäck i statistiken. De finns så mycket som talar för det. Dels säger livsmedelsverket att vi ska äta fisk två till tre gånger i veckan, men vi äter bara en och en halv i snitt. Dessutom är fisk både gott och bra för miljön, säger Yngve Björkman.

Läs också: 4 matvaror som kan rädda ditt minne - effekten märks direkt

Säljs mer sött

Nästan lika mycket som fisk ökade försäljningen av sötsaker, som gick upp med 6,5 procent från året innan och landade på totalt 29 miljarder kronor 2016.

I denna grupp ingår livsmedel som socker, sirap, sylt och honung, samt chokladsås och andra desserter. Men hela 91,8 procent av varugruppen består av konfektyr, choklad och glass.

Mer på godis än frukt

Bara när det gäller godis spenderade vi 41 kronor i veckan per person förra året, en ökning med tre kronor per vecka jämfört med 2015.

En betydligt högre summa än de 27 kronor per vecka och person som vi lägger på frukt. Även fruktförsäljningen per capita har dock ökat, med 1 krona per vecka.

Mer från Land