Gå till innehåll
laddar...
svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
Motor 25 oktober 2018

Nostalgifrossa: 7 heta bilmodeller från 1968!

Nu har det gått 50 år sedan de här klassiska bilmodellerna rullade ut ur bilfabriken! Kolla in de sju mest populära bilarna från guldåret 1968.

 Saab kombi var höjden av trendighet 1968.
Saab kombi var höjden av trendighet 1968. FOTO: Saab Bilmuseum

”Laban”, ”Gurksnoppen” och ”Bubblan”. För 50 år sedan fick våra bilar mer eller mindre kärleksfulla smeknamn.

Då hade Sverige precis infört högertrafik och lagstiftat bort den fria farten på landsvägarna.

Inhemska märken populära

Runt två miljoner bilar rullade i landet och vi svenskar höll oss gärna till de inhemska märkena.

Volvo och Saab toppade försäljningslistorna men några importmärken som Volkswagen, Renault, Opel och Mercedes tog sig också upp på topplistorna.

Bland de mest populära märks Renault 4L, Saab 96, Volvo 142 och Volkswagens ”Bubbla”.

Läs också: Unik Volvo 262C auktioneras ut

Sju bilklassiker av 1968 års modell:

1. Volvo 142/144

 Volvo 142, syntes överallt.
Volvo 142, syntes överallt. FOTO: Volvo Cars

1968 hade Volvos modeller sköna former med distinkt front, stor smal ratt, djärva exteriörfärger och riktigt cool interiör.

140-serien produktplacerades gärna i filmer. Enligt Teknikens Världs uträkningar (obs: extern länk) har Volvos modeller i den här serien förekommit fler än 600 gånger på vita duken.

De tillverkades mellan 1966 och 1974 och blev de ”nya moderna” Volvobilarna som ersatte den gamla Amazonen.

142, vars sifferkombination innebär att den har två dörrar och 144 (fyra dörrar) sålde bäst 1968. kunde fås med B18A-motorn på 75 hästkrafter

Herrgårdsvagnen 145 kom samma år, men kom inte upp i samma försäljningssiffror som ”småsyskonen”.

2. Saab 95 och 96

 Saab-klassiker i stadsmiljö.
Saab-klassiker i stadsmiljö. FOTO: Saab Bilmuseum

Bilen med de undersköna aerodynamiska formerna från Trollhättan flåsade konkurrenten från Hisingen i nacken.

Fast Saab lyckades, trots sin fantastiska design, aldrig sälja lika bra.

Den strömlinjeformade 96 gick hem hos Saab-älskarna år 1968, liksom kombikusinen 95, som av någon anledning i folkmun kallades ”Gurksnoppen”.

Tvåtaktsmotorn med sitt karaktäristiska smattrande avskaffades i början på 1968 och ersattes helt av V4-motorn. Bilen fick också större vind- och bakruta.

Saab 96 var en framgångsrik tävlingsbil inom rally och rattades gärna av legenderna Stig Blomqvist och Erik Carlsson.Läs också: Kolla in Henriks fina samling av Volvo 240

3. Renault 4L

 Klassisk Renault 4L.
Klassisk Renault 4L. FOTO: Renault

”Laban” var den lilla, ekonomiska franska bilen som efter Sverigelanseringen 1961 sålde i ganska blygsamma siffror.

Reklambyrån Stig Arbman lyckades höja intresset genom att kalla bilen liten, långsam och ful, men praktisk och prisvärd.

Rubriken blev ”Skrytbilen” och det kom också att bli det andra smeknamnet på ”Laban”.

4. Volkswagen Typ 1 ”Bubblan”

 Bubblan, Volkswagen Typ 1.
Bubblan, Volkswagen Typ 1. FOTO: Istock

Volkswagen Typ 1. Frågan är om någon bilmodell haft så många smeknamn – Bubblan, Baggen, Tussilago (först i diket på våren).

1948 rullade de första exemplaren för svensk marknad av färjan i Helsingborg och körde premiärturen upp till Södertälje.

20 år senare var den fortfarande en av de populäraste bilmodellerna i Sverige. Då hade många förändringar skett med bilmodellen.

Den hade blivit bredare, äntligen fått ett 12-volts elsystem, lodräta strålkastare, nackstöd och trepunktsbälten.

5. Opel Rekord

 Opel Rekord C.
Opel Rekord C. FOTO: IBL

Rekord C tillverkades mellan 1966 och 1971, och var den mest framgångsrika av alla Rekordare.

Modellen gick att få som tvådörrars, fyrdörrars och herrgårdsvagn – i det senare fallet hette den Caravan.

Motoralternativen vara raka fyror, men 1968 kom en rak sexa på 2,2 liter.

Över 12 000 Opel Rekord såldes 1968 i Sverige och räknar man in Caravan blir det 3 000 till inom Rekordfamiljen i landet.Läs också: Fyra vägstopp för dig som älskar motornostalgi

6. Peugeot 404 och 204

 Peugeotveteran i landsvägskörning.
Peugeotveteran i landsvägskörning. FOTO: Peugeot

Peugeot. Den franska biltillverkaren nådde en del framgångar i försäljningen i Sverige på 1960-talet.

Mellanklassbilen 404 tilltalade svenskarna mest med sina karaktäristiska fenor därbak, liksom 204 – pärlan med sina runda och snälla former.

7. Mercedes 200 Kompakt

 Mercedes 200 Kompakt.
Mercedes 200 Kompakt. FOTO: Mercedes-Benz Klubben

Bullen och Fenan från 1950-talet ersattes av en ny modernare design i slutet på 1960-talet. Då kom den av Paul Bracq vackert designade W114/115.

Motoralternativen var flera: Fyr-, fem- och sexcylindriga och både bensin- och dieseldrivna. 200 och 200D var basmodellerna.

Kompakten var som sig bör med Mercedes trots namnet rymlig, komfortabel och påkostad. Den blev en favorit hos både direktörer och droskägare.Läs också: Torbjörn har haft sin Amazon i 53 år

Relaterade artiklar

Kommentarer

Genom att kommentera på Land så godkänner du våra regler.

Läs mer om

Lands Nyhetsbrev

Gör som 43 000 andra - få tips om nyheter, inspiration, mat & vin direkt till din e-post!

Missa inga nyheter
Gratis

Den information som du lämnar här kommer att behandlas i enlighet med vår personuppgiftspolicy. Vi rekommenderar att du läser den innan du går vidare.


Läs fler artiklar från Land.se

Till toppen