Nostalgifrossa: 7 heta bilmodeller från 1968!
Nu har det gått 50 år sedan de här klassiska bilmodellerna rullade ut ur bilfabriken! Kolla in de sju mest populära bilarna från guldåret 1968.
”Laban”, ”Gurksnoppen” och ”Bubblan”. För 50 år sedan fick våra bilar mer eller mindre kärleksfulla smeknamn.
Då hade Sverige precis infört högertrafik och lagstiftat bort den fria farten på landsvägarna.
Inhemska märken populära
Runt två miljoner bilar rullade i landet och vi svenskar höll oss gärna till de inhemska märkena.
Volvo och Saab toppade försäljningslistorna men några importmärken som Volkswagen, Renault, Opel och Mercedes tog sig också upp på topplistorna.
Bland de mest populära märks Renault 4L, Saab 96, Volvo 142 och Volkswagens ”Bubbla”.
Läs också: Unik Volvo 262C auktioneras ut
Sju bilklassiker av 1968 års modell:
1. Volvo 142/144
1968 hade Volvos modeller sköna former med distinkt front, stor smal ratt, djärva exteriörfärger och riktigt cool interiör.
140-serien produktplacerades gärna i filmer. Enligt Teknikens Världs uträkningar (obs: extern länk) har Volvos modeller i den här serien förekommit fler än 600 gånger på vita duken.
De tillverkades mellan 1966 och 1974 och blev de ”nya moderna” Volvobilarna som ersatte den gamla Amazonen.
142, vars sifferkombination innebär att den har två dörrar och 144 (fyra dörrar) sålde bäst 1968. kunde fås med B18A-motorn på 75 hästkrafter
Herrgårdsvagnen 145 kom samma år, men kom inte upp i samma försäljningssiffror som ”småsyskonen”.
2. Saab 95 och 96
Bilen med de undersköna aerodynamiska formerna från Trollhättan flåsade konkurrenten från Hisingen i nacken.
Fast Saab lyckades, trots sin fantastiska design, aldrig sälja lika bra.
Den strömlinjeformade 96 gick hem hos Saab-älskarna år 1968, liksom kombikusinen 95, som av någon anledning i folkmun kallades ”Gurksnoppen”.
Tvåtaktsmotorn med sitt karaktäristiska smattrande avskaffades i början på 1968 och ersattes helt av V4-motorn. Bilen fick också större vind- och bakruta.
Saab 96 var en framgångsrik tävlingsbil inom rally och rattades gärna av legenderna Stig Blomqvist och Erik Carlsson.Läs också: Kolla in Henriks fina samling av Volvo 240
3. Renault 4L
”Laban” var den lilla, ekonomiska franska bilen som efter Sverigelanseringen 1961 sålde i ganska blygsamma siffror.
Reklambyrån Stig Arbman lyckades höja intresset genom att kalla bilen liten, långsam och ful, men praktisk och prisvärd.
Rubriken blev ”Skrytbilen” och det kom också att bli det andra smeknamnet på ”Laban”.
4. Volkswagen Typ 1 ”Bubblan”
Volkswagen Typ 1. Frågan är om någon bilmodell haft så många smeknamn – Bubblan, Baggen, Tussilago (först i diket på våren).
1948 rullade de första exemplaren för svensk marknad av färjan i Helsingborg och körde premiärturen upp till Södertälje.
20 år senare var den fortfarande en av de populäraste bilmodellerna i Sverige. Då hade många förändringar skett med bilmodellen.
Den hade blivit bredare, äntligen fått ett 12-volts elsystem, lodräta strålkastare, nackstöd och trepunktsbälten.
5. Opel Rekord
Rekord C tillverkades mellan 1966 och 1971, och var den mest framgångsrika av alla Rekordare.
Modellen gick att få som tvådörrars, fyrdörrars och herrgårdsvagn – i det senare fallet hette den Caravan.
Motoralternativen vara raka fyror, men 1968 kom en rak sexa på 2,2 liter.
Över 12 000 Opel Rekord såldes 1968 i Sverige och räknar man in Caravan blir det 3 000 till inom Rekordfamiljen i landet.Läs också: Fyra vägstopp för dig som älskar motornostalgi
6. Peugeot 404 och 204
Peugeot. Den franska biltillverkaren nådde en del framgångar i försäljningen i Sverige på 1960-talet.
Mellanklassbilen 404 tilltalade svenskarna mest med sina karaktäristiska fenor därbak, liksom 204 – pärlan med sina runda och snälla former.
7. Mercedes 200 Kompakt
Bullen och Fenan från 1950-talet ersattes av en ny modernare design i slutet på 1960-talet. Då kom den av Paul Bracq vackert designade W114/115.
Motoralternativen var flera: Fyr-, fem- och sexcylindriga och både bensin- och dieseldrivna. 200 och 200D var basmodellerna.
Kompakten var som sig bör med Mercedes trots namnet rymlig, komfortabel och påkostad. Den blev en favorit hos både direktörer och droskägare.Läs också: Torbjörn har haft sin Amazon i 53 år
Kommentarer
Genom att kommentera på Land så godkänner du våra regler.