Gå till innehåll
svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
Hälsa 5 februari

Anders Hansen-träna: Promenadrutinerna som maxar hälsoeffekten

Härliga promenader kan göra underverk för din hälsa. Det menar överläkaren Anders Hansen. Exakt så här ska du gå för att göra maximal nytta för din hjärna och kropp.

 Härliga promenader kan göra underverk för din hälsa. Det menar överläkaren Anders Hansen. Exakt så här mycket ska du gå för att göra maximalt för din hjärna och kropp.
Härliga promenader kan göra underverk för din hälsa. Det menar överläkaren Anders Hansen. Exakt så här mycket ska du gå för att göra maximalt för din hjärna och kropp. FOTO: TT/Istock

Varje steg du tar är bättre än inget alls. Det brukar Anders Hansen, överläkare i psykiatri, betona i sina böcker och föreläsningar.

Anders Hansen rekommenderar

Men vill du få ut maximalt av dina promenader gäller det att få upp pulsen. Anders Hansen rekommenderar följande rutiner:

Maxa promenaden för din hjärna

Höj din puls med en snabb 45-minuterspromenad tre gånger i veckan. Forskning visar att du uppnår maxeffekt för din hjärna med just 3 x 45 minuters pulshöjande aktivitet i veckan. Mindre än så ger mindre effekt. Mer än så ger inte större effekt för hjärnan, även om det aldrig är fel att röra mer på sig.

Läs också: Anders Hansen: Därför ska du skippa maratonloppen

Träna för din hjärna

Förutom att du mår bättre i största allmänhet av att röra på dig så vässar fysisk ansträngning dina tankemässiga förmågor. Anders Hanssen räknar upp följande:

• Du blir mer koncentrerad

• Du minns bättre

• Du tål stress bättre

• Du blir smartare

Läs också: Magnesiumbrist – vanliga symtom

Så maxar du promenaden för hela kroppen

Ta en rask promenad 30 minuter per dag så att du får upp din puls.

Här är några av hälsoeffekterna enligt Anders Hansen och etablerad forskning:

• Denna rutin förbättrar också din hjärnas funktioner, även om 3 x 45 minuter i veckan ger maximal hjärneffekt

• Minskar stress

• Minskar risk för diabetes typ 2

• Stärker skelettet

• Bra mot förstoppning

• Bra för blodtrycket

• Håller åderbråck i schack

• Kan motverka cancer – Här rekommenderar WHO 150 minuters fysisk aktivitet i veckan

Källor: Föreläsning med Anders Hansen på Friskis och Svettis, WHO

Läs också: Detta visste du inte om Anders Hansen

Relaterade artiklar

Kommentarer

Genom att kommentera på Land så godkänner du våra regler.

Lands Nyhetsbrev

Gör som 49 000 andra - få tips om nyheter, inspiration, mat & vin direkt till din e-post!

Missa inga nyheter
Gratis

Den information som du lämnar här kommer att behandlas i enlighet med vår personuppgiftspolicy. Vi rekommenderar att du läser den innan du går vidare.


Läs fler artiklar från Land.se

Till toppen