Gå till innehåll
laddar...
svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
Hälsa 12 april

Därför faller och rycker du till i sömnen

Många av oss har upplevt känslan av att falla i sömnen. Lider du av sömnbrist kan fenomenet dessutom uppstå oftare.

Förklaringen heter ”hypnic jerk”.

 Känslan av att du faller kan uppstå i samband med att hjärnan försöker tolka muskelryckningar.
Känslan av att du faller kan uppstå i samband med att hjärnan försöker tolka muskelryckningar. FOTO: iStock

Att vakna upp med ett ryck kan vara en obehaglig känsla, särskilt för den som upplever det gång på gång under natten. Muskelryckningar kallas ”hypnic jerk” och kan inträffa just på gränsen mellan sömn och vakenhet. Medan vissa kan sova igenom ryckningarna kan de för andra vara så kraftiga att man alltid vaknar. Upp till 70 procent av befolkningen upplever ”hypnic jerk” vid insomningen.

Ryckningar vid lätt sömn

Det är svårt att säga exakt vad som orsakar ryckningarna men förenklat så handlar det om att hjärnan försöker somna snabbare än resten av kroppen.

– Komplexiteten bakom att somna och vakna upp är otrolig. Och ibland, särskilt om du lider av sömnbrist, så stänger hjärnan inte ner sig normalt. Detta kan leda till ryckningar när sömnen fortfarande är lätt, säger den brittiska sömnexperten James Wilson, till Time.

Känns som att du faller

Det är här känslan av att du faller kan uppstå, i samband med att hjärnan kan försöka tolka ryckningarna.

”Hypnic jerk” kan vara ett återkommande problem för många och de som är stressade eller nervösa drabbas oftare. Vid sömnbrist pendlar kroppen mellan sömnstadierna om och om igen. Alkohol och koffein hämmar insomningen, vilket kan orsaka mer ”hypnic jerk”. Det finns också teorier om att träning sent på kvällen ökar frekvensen av muskelryckningar vid insomningen.

Läs också: Kryp i benen: vanliga symtom på restless legs

Symtom som kan sammanfalla med ”hypnic jerk”

  • Känsla av att man faller
  • Hög puls
  • Högintensiv andning
  • Svettningar
  • Drömmar om att falla

Motverka sömnbristen

Att uppleva ”hypnic jerks” betyder alltså inte att du har ett underliggande medicinskt tillstånd. Men vissa förändringar i livsstilen kan hjälpa dig att minska frekvensen. För att få bukt på problemen gäller det att skapa bra sömnrutiner.

– Gå upp samma tid varje dag och se till att få lugn och ro innan du lägger dig. Varva ner. Precis som med de flesta sömnproblemen är nyckeln att undvika sömnbrist, säger James Wilson.

Källa: MedicalNewsToday, Time

Relaterade artiklar

Kommentarer

Genom att kommentera på Land så godkänner du våra regler.

Läs mer om

Lands Nyhetsbrev

Gör som 49 000 andra - få tips om nyheter, inspiration, mat & vin direkt till din e-post!

Missa inga nyheter
Gratis

Den information som du lämnar här kommer att behandlas i enlighet med vår personuppgiftspolicy. Vi rekommenderar att du läser den innan du går vidare.


Läs fler artiklar från Land.se

Till toppen