Gå till innehåll
Shopping Utbildning
svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
Hälsa 18 juli 2018

Knepen som gör att du sover bättre i värmen

Duscha varmt och stäng fönstret. Här får du knepen som räddar din nattsöm när det är varmt utomhus. Några är kanske lite oväntade.

 Sov sött och vakna utvilad trots värmen. Med några enkla medel går det faktiskt riktigt bra.
Sov sött och vakna utvilad trots värmen. Med några enkla medel går det faktiskt riktigt bra. FOTO: Istock

Har du också svårt att sova i sommarvärmen? Lugn! De här tipsen kan rädda din nattsömn – även när solen har legat på hela dagen.

6 tips som räddar din nattsöm i värmen

1. Petflaskor i sängen

Fyll några petflaskor med vatten, nästan ända upp, och lägg i frysen över dagen. Till natten placerar du dem i sängen så sprider de skön svalka.

Att kyla ner lakan och kudde i frysen kan också funka – om det finns plats!

2. Sprejflaska

Ha en prejflaska med kallt vatten till hands. Skönt att svalka ansikten med om du vaknar upp och varm och svettig.

Läs också: Så klarar du hälsan i värmen – 6 viktiga råd

3. Stäng fönstren

När luften är varmare ute än inne så svalkar det knappast om man släpper in den. Korsdrag kan visserligen kännas skönt i stunden men effektivare under dagen är att stänga fönster och dörrar så att varmluften hålls ute. Dra även ner rullgardiner och persienner. Öppna till kvällen då temperaturen sjunker.

4. Värm händerna eller duscha varmt

Håll händerna under (lagom) varmt vatten i tio minuter. Din hjärna kommer tro att det är dags att sänka din kroppstemperat, förklarar Christian Benedict, docent i neurovetenskap och sömnforskare vid Uppsala universitet i SVT. Hon tipsar vidare om att ta en varm dusch strax före sängdags. Det hjälper kroppen att öppna kärlen i händer och fötter som släpper ut värmen.

Läs också: 7 tecken på värmeslag

5. Ta en skön morgonpromenad

Aktivitet och ljus är effektiva sömnpiller i alla lägen. En promenad på morgonen är allra effektivast. Christian Benedict säger till SVT att stark ljusexponering startar vår inre sömnklocka. 13 till 14 timmar efter en skön morgonpromenad känner vi oss trötta. Lagom till sängdags!

6. Skippa alkohol

I värmen blir det lätt ett glas rosé eller en kall öl extra. Inte så smart. Särskilt när det är varmt. Förutom att alkoholen rubbar vätskebalansen i kroppen så stör den din nattsömn.

Relaterade artiklar

Kommentarer

Genom att kommentera på Land så godkänner du våra regler.

Läs mer om

Lands Nyhetsbrev

Gör som 49 000 andra - få tips om nyheter, inspiration, mat & vin direkt till din e-post!

Missa inga nyheter
Gratis

Den information som du lämnar här kommer att behandlas i enlighet med vår personuppgiftspolicy. Vi rekommenderar att du läser den innan du går vidare.


Läs fler artiklar från Land.se

Till toppen